مسئول فرهنگ سازی استفاده از فناوری های نوین کیست؟

ورود تکنولوژی و فناوری های جدید مثل کامپیوتر، موبایل و اینترنت و ماهواره و … همیشه از بحث های داغی است که در جمع های دوستانه و کاری مطرح می شود و شنیده ایم که در این بحث ها، لزوم فرهنگ سازی و آموزش استفاده از این فناوری ها، مورد تأکید قرار می گیرد.

انتظار مدعیان این است که قبل از ورود هر نوع امکانات جدیدی به داخل کشور کلاس های آموزشی ویژه استفاده از آنها برگزار شود.

می شنویم که می گویند: من چقدر از امکانات این گوشی که در اختیار دارم استفاده می کنم، اصلا چرا کسی در مورد اینکه مردم گوشی های با قابلیت بالا خریداری نکنند، اطلاع رسانی نمی کند؟ و … ؟

نکته مهم این است که استفاده از فناوری های جدید با چه مدل الگوسازی باید آموزش داده می شد؟

در زمان انتقال دانش فناوری های جدید ارتباطی،آیا باید قبلا در مدارس و دانشگاه ها و صدا و سیما کلاس درس دایر می کردیم و آموزش نحوه استفاده و فرهنگ استفاده را تعلیم می دادیم؟ آیا سرعت ورود و به کارگیری این دستاوردها، با میزان دانش تولید شده و میزان تقاضای مشتریان و کاربران، در جامعه همخوانی زمانی داشت؟

اما رسانه ها: خیلی از آدرس های ای میل و شماره های معرفی شده اس ام اس رسانه ها، اعم از صدا و سیما و … تزئینی است و مدیران رسانه ها هنوز ایمیل ندارند و یا اس ام اس شما را جواب نمی دهند. وب سایت روزنامه ها را بررسی کنیم، چند درصد روزنامه ها نسخه pdf روزنامه را روی وب سایتشان آرشیو کرده اند؟ کپی کردن مطلب یک سایت روی سایت های دیگر با حذف منبع که دیگر جای بحث ندارد؛ انتظار از این رسانه برای فرهنگ سازی چه باید باشد؟

به دنبال مقصر بودن علاج چاره نیست، هر یک از ما به عنوان یک شهروند، نسبت به نحوه استفاده از امکاناتی که در اختیار داریم مسئولیم. هیچ کس ما را مجبور به خرید دستگاه های پیچیده نکرده است. فرهنگ استفاده از امکانات هم چه در گذشته و چه در زمان حال، یک قانون دارد: اخلاق گرایی و حفظ حقوق دیگران.

یادمان باشد که خودرو، سالیان درازی است در خیابان های ما حضور دارد و ما مقررات راهنمایی و رانندگی را نه از سر احترام به خودمان و دیگران، بلکه از بیم جریمه رعایت می کنیم و هر جا که احساس کنیم در معرض دید قانون و مجری آن نیستیم به راحتی قانون شکنی می کنیم.

بهتر است به جای مقصر شناختن انتقال دهنده دانش های جدید و فناوری های جدید ارتباطی، روی “فرهنگ استفاده از این امکانات” و “خود” مان بازنگری کنیم.

“تغییر از من آغاز می شود.”

نویسنده:

تاریخ:

نوشتهٔ بعدی
رادیو نمایشگاه؛ تزریق هیجان
نوشتهٔ پیشین
کلیپ های مذهبی در روابط عمومی

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


9 − = پنج

فهرست