۱۳ اصل رویترز برای حضور خبرنگارانش در شبکه‌های اجتماعی

دنیا به‌سرعت در حال تغییر است و شما خبرنگاران باید در بسیاری از زمینه‌ها سریع تصمیم بگیرید. در تنظیم این توصیه‌ها، ما به اصول زیر توجه داشته‌ایم و شما را ترغیب می‌کنیم هر وقت از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، به آن­‌ها فکر کنید:

۱- در پروفایل‌های توییتر و فیس‌بوک و… باید خودتان را خبرنگار رویترز معرفی کنید و اعلام کنید شما از جانب خودتان صحبت می‌کنید، نه از جانب رویترز.

۲- قبل از توییت یا مطلب گذاشتن، در نظر داشته باشید آنچه انجام می­‌دهید در سابقۀ حرفه‌­ای شما و شهرت جمعی ما منعکس می­‌شود. وقتی تردید دارید با همکاران، سردبیر یا سرپرست خود صحبت کنید.

۳- به هر قیمتی، از نزاع‌­های داغ، سخنرانی‌های آتشین و صحبت‌های ضعیف و فاقد انسجام خودداری کنید.

۴- هنگام نوشتن در مقام خبرنگار رویترز، چه به‌صورت آنلاین و چه به‌صورت‌های دیگر، باید به اخلاق سازمانی رویترز پایبند باشید. آن اصول شما را به مسئولیت‌پذیری، رفتار منصفانه و بی‌طرفی ملزم می‌کند.

۶- «لایک» یک مطلب یا قبول یک نشان آنلاین یا پیوستن به یک جنبش، ممکن است شما را به خطر بیندازد.

۷- هیچ‌کس نباید کسی را مجبور کند یا تحت فشار قرار دهد که دوستان خود را لایک کند، آن‌ها را در توییتر و … دنبال کند یا در سایر رسانه‌های اجتماعی رفتار مشابه انجام دهد.

۸- تنش روشن است: شبکه‌های اجتماعی ارتباطات سریع و ثابت و کوتاه را تشویق می‌کنند؛ ما انتظار داریم که خبرنگاران ما از طریق گزارشگری به نتیجه برسند نه از طریق توئیت‌های دیگران.

۹- خبرنگاران ما باید نظم و انضباط فکری داشته باشند تا نتایجی را که از کار خود حاصل می‌کنند مصروف گزارشگری بیشتر کنند، که این امر مستلزم داشتن ذهنی آگاه و تشکیک روشنفکرانه است.

۱۰- اگر می‌خواهید در مورد یک بازی مدرسه، یک فیلم یا موضوع مورد علاقه توییت کنید یا مطلب بگذارید، آزاد هستید اما هنگام پرداختن به موضوعاتی که از اهمیت عمومی برخوردارند یا موضوعات واقعی یا موضوعاتی که بالقوه قابلیت پوشش خبری دارند، خبرنگاران رویترز باید به تأثیر انتشار عمومی عقایدشان در مقام خبرنگار رویترز آگاه باشند.

۱۱- حق ندارید موضوعات داخلی رویترز را مانند افشای اطلاعات داخلی، امور محرمانه پرسنل، اطلاعات حساس از جلسات داخلی و… را منتشر کنید.

۱۲- خبرنگاری در خبرگزاری یا روزنامه‌ها دگمه‌هایی «منتشر نکن» زیادی دارد از جمله سردبیران و معاونان سردبیر و حتی ویراستاران اما در شبکه‌های اجتماعی چنین چیزی ندارید. هر آنچه که شما آنلاین می­‌گویید می‌تواند علیه شما در یک دادگاه قانونی، در ذهن افراد و منابع و افرادی که به‌دلایل شخصی خود ممکن است بخواهند به شما آسیبی برسانند، مورد استفاده قرار گیرد. پس هر چیزی را که به ذهنتان می‌رسد، ننویسید.

۱۳- باید به خاطر داشته باشید که با دوستی یا دنبال­‌کردن کسی‌، ممکن است هویت یک منبع را از دست بدهید. همه چیز به اعتماد ما بستگی دارد./ باشگاه روزنامه نگاران ایران

نویسنده:

تاریخ:

دسته بندی:

روزنامه نگاری
نوشتهٔ پیشین
راست چین کردن پاراگراف‌هایی که در تلگرام چپ‌چین می‌شوند

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


2 × نُه =

فهرست