نقش روابط عمومی در خبرهای فوری و بسیار مهم

بی شک هر سازمانی با بحران یا اخباری مواجه می شود که تصمیم های فوری و حساس در زمینه اطلاع رسانی در باب بحران یا آن خبر، بسیار تعیین کننده است.

 

امروز خبرنگار یکی از خبرگزاری ها از حادثه ای که در یکی از شهرستان ها اتفاق افتاده بود مرا مطلع کرد و آخرین آمار مربوط به آن حادثه را می خواست.

 

بعد از تماس با مدیرکل آن استان و دریافت آخرین خبر مربوط به آمار خبر، ناخواسته وارد مسابقه ای شدم که تجربیات این مسابقه را عرض می کنم.

 

به علت اینکه در اثنای  تنظیم خبر، یکی از خبرگزاری ها خبر را کار کرد، انتشار صحیح خبر به شکلی که ما تنظیم کرده بودیم برایم اهمیت زیادی پیدا کرد. بعد از تنظیم خبر و انتشار آن روی وب سایت سازمان و ارسال اس ام اس انتشار این خبر به خبرنگاران، شروع کردم به چک کردن خبرگزاری ها که تا چه حد، خبر روابط عمومی را پوشش می دهند. بیش از ۵۰ درصد خبرگزاری ها خبر را بلافاصله استفاده کردند. هر چند رسم امانت داری و استناد به منبع خبر، چیزی نیست که انتظار رعایت آن را داشته باشیم.

 

اما چند تجربه کوتاه:

  1. تیتر متفاوت بزنید. چنانچه یک خبرگزاری پیش از شما خبر را منتشر کرد، شما از همان تیتر استفاده نکنید.
  2. به واقعیت های خبر اضافه کنید. در تنظیم خبر واقعیت های پیشین را در خبر درج کنید.
  3. جریان اطلاع رسانی را به دست بگیرید. با مسئولان سازمانتان صحبت کنید و آخرین اطلاعات را شما منتشر کنید و اطلاع بدهید که خبرهای تکمیلی را به زودی منتشر می کنید.
  4. در تنظیم خبر دقت کنید که آمار صحیح و درست درج شوند. آمار لید و بدنه با هم مغایرت نداشته باشند. جمع اعداد را کنترل کنید.
  5. باز خوانی خبر.قبل از انتشار خبر، خبر را به فرد دیگری بدهید تا از لحاظ نگارشی خبر اشکالی نداشته باشد.
  6. استرس نداشته باشید، چون در تنظیم خبر دچار مشکل می شوید، با خونسردی و رعایت همه ارزش ها و عناصر خبری، خبرتان را تنظیم و منتشر کنید.
  7. حتما خبر را با عکس کار کنید. برای خبر خیلی سریع در فتوشاپ یک طرح ساده طراحی کنید و در گوشه ای از آن نام سایت سازمانتان را درج کنید. چون در دقایق اولیه، خبرگزاری ها عکسی در اختیار ندارند، پس سعی کنید به این ترتیب عکس خبر خود را در سایت های دیگر منتشر کنید و سایت خود را تبلیغ کنید.
  8. با منبع خبر، خبر را چک کنید. برای مسوولی که به نقل از وی خبر را تنظیم کرده اید، خبر را بخوانید و تأییدیه آن را بگیرید.
  9. اس ام اس موثرترین روش اطلاع رسانی. و در پایان به سرعت خبرنگاران را با اس ام اس و ایمیل از آخرین خبرهای منتشر شده روی وب سایتتان مطلع کنید.

نویسنده:

تاریخ:

نوشتهٔ بعدی
اهمیت لینک دادن در فضای وب
نوشتهٔ پیشین
تعرفه طراحان گرافیک در سال ۸۹

نوشته‌های مرتبط

۴ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • احمدوند
    26 آذر 1389 9:31 ب.ظ

    خیلی به دردبخور و بجا بود
    اما یه سوال، منظورت از تیتر متفاوت چیه؟ اگه خبر قبلی با اشاره به اصلی ترین ارزش خبر نوشته شده باشه، چه باید کرد؟
    اینجوری ممکنه ارزش خبر رو با استفاده از یک تیتر دیگه، پایین بیاریم

    پاسخ
    • فرض بر این هست که می شه تیتر دیگه ای زد اما اگه این طور که شما می گی باشه و بهترین تیتر با تکیه بر ارزش های خبری انتخاب شده، می شه با تغییر دادن تقدم و تأخر همون کلمات، تیتر رو تغییر داد، جوری که توی سرچ ها بشه فهمید این خبر مال ماست و با خبر پیشین که خبرگزاری دیگه ای اون رو کار کرده تفاوت داره.

      پاسخ
  • محمد رضا سرهندی
    27 آذر 1389 8:02 ق.ظ

    خبر خوبی بود . مطالب ذکر شده در((خبر فوری)) جالب بود گرچه بسیاری از انها را در کارم بکار می بندم

    پاسخ
  • مفید بود. ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


هفت × 6 =

فهرست