آشنایی با فرمت‌های مختلف ویدئویی

امروز در خصوص فرمت‌های مختلف ویدئویی و فیلم‌هایی که روی اینترنت به اشتراک گذاشته می‌شوند، در گوگل جستجویی داشتم، با یک یادداشت جالب در وبلاگ روزنوشت میلاد برخوردم. برای آشنایی بیشتر با فرمت های مختلف ویدئو و اشتراک گذاری فیلم‌ها در اینترنت، مطالعه این متن خالی از لطف نیست. البته از محتوای متن کاملا مشخص است که تصویربرداری ها، همه به صورت غیرمجاز انجام می‌شود، اما به هر روی اطلاعات مفیدی در این متن وجود دارد. شاید در حین خواندن این مطلب با تجربیات خودمان از قبیل ویدئوهایی که گاها از دستفروش ها خریده‌ایم مواجه شویم!.

مسلما دوستانی که به دانلود فیلم های روز می پردازند بارها و بارها در اسم فیلم مورد نظرشان با کلمه هایی نظیر CAM, R5, DVDRip, DVDSCR, XviD برخورد کرده اند. با آشنایی این اصطلاحات پیش از دانلود فیلم مورد نظرتان از کیفیت آن با خبر شوید.

نسخه Cam :

این نسخه از فیلم ها به وسیله دوربین های فیلمبرداری دیجیتال و توسط افراد در سینما ضبط شده است . اصطلاح رایجی که برای این کیفیت داریم نسخه پرده ای می گوییم . معمولا اولین نسخه ای که از فیلم ها در سطح اینترنت منتش می گردد نسخه Cam می باشد , کیفیت صدای این نسخه نسبتا پایین بوده و توسط میکروفن خود دوربین ضبط می شود . کیفیت تصویر در این نسخه متوسط و رو به پایین است و احتمال دارد حین دیدن فیلم با سرهای تماشگران در پایین صفحه مواجه شوید ! برای فیلم های کمدی به هیچ وجه دیدن این نسخه توصیه نمی شود زیرا اصولا هنگام بیان دیالوگ های کمدی شما به جای شنیدن صدای فیلم صدای تماشاگران را خواهید شنید.

نسخه TELESYNC (TS) :

نسخه TELESYNC (TS) را می توان شبیه به نسخه Cam دانست با این تفاوت که کیفیت صدای نسخه TELESYNC نسبتا بالاتر از نسخه Cam هست زیرا در این نسخه بر خلاف نسخه پرده ای که صدا به وسیله میکروفون دوربین ضبط شده بود توسط خروجی صدا مستقیما از فیلم گرفته می شود  . در نسخه TELESYNC تصاویر در یک سینمای خالی تهیه می شود و دیگر شما سرهای تماشگران را در فیلم خود مشاهده نخواهید کرد . دوربینی که در آن نسخه TELESYNC گرفته می شود نسبت به نسخه Cam حرفه ای تر هست و بنابراین شما کیفیت تصویری نسبتا بهتری در اختیار خواهید داشت.

نسخه TELECINE (TC) :

این نسخه را کمتر در اینترنت مشاهده خواهید کرد . یکی از دلایل آن این است که این نسخه از طریق دستگاه های تبدیل آنالوگ به دیجیتال تهیه می شود و به دلیل گران بودن این دستگاه ها , این نسخه کمتر رواج دارد . از نظر کیفیت به دلیل تبدیل در اتاق مخصوص و از روی فیلم اصلی دارای کیفیت بالایی هست اما به دلیل پرشدن به صورت آنالوگ ممکن هست کمی از نظر رنگ با کیفیت نسخه بالا یعنی DVDRip تفاوت داشته باشد , در غیر اینصورت با نسخه دی وی دی فیلم برابری می کند. برای مثال شما می توانید پارک ژوراسیک را که در این نسخه نیز تهیه شده مشاهده نمایید.

نسخه DVD-SCREENER (DVDscr) :

تمامی فیلم ها پیش از عرضه در بازار و به صورت DVD ابتدا در اختیار کارشناسان , جشنواره های سینمایی و … قرار می گیرد . کیفیت این نسخه دقیقا به مانند نسخه نهایی و DVD می باشد با این تفاوت که احتمالا شما در دقایقی از فیلم به صورت زیرنویس هشدارها و پیغام هایی مبنی بر اینکه این نسخه ویژه داوران و کارشناسان و … می باشد را مشاهده خواهید کرد. ضمنا در بعضی از فیلم ها، دقایقی از فیلم به صورت سیاه و سفید پخش خواهد شد که شما را از اینکه، این نسخه نهایی فیلم نیست با خبر می کند.

نسخه DVDRip :

این نسخه بالاترین کیفیت ممکن از یک فیلم در اینترنت می تواند باشد . در نسخه DVDRip در حقیقت شما همان نسخه ای که برای عرضه در بازار و Retail می باشد را مشاهده خواهید نمود . هم اکنون تورنت بازها نسخه های DVDRip فیلم های جدید را از تورنت فردی با نام aXXo دانلود می کنند . شما می توانید در اینجا آخرین فیلم هایی که به صورت DVDRip بر روی اینترنت منتشر شده مشاهده و دانلود نمایید.

نسخه VHSRip :

این نسخه در حقیقت نسخه دیجیتالی نوارهای VHS است، معمولا فیلم ها و صحنه های ورزشی نظیر اسکیت و یک سری فیلم های دیگر در این نسخه عرضه می گردد.

نسخه TV-Rip :

این نسخه ها معمولا برای سریال ها و برنامه های تلویزیونی به کار برده می شود . کیفیت این نسخه ها نسبتا بالا بوده و به وسیله کارت های کپچر و از روی کامپیوتر تهیه شده اند . معمولا واژه PDTV در کنار نام فایل این نسخه از فیلم ها مشاهده خواهید کرد . VCD/SVCD/DivX/XviD نسخه های دیگری از کیفیت TV-Rip می باشند.

نویسنده:

تاریخ:

نوشتهٔ بعدی
ایده های تبلیغاتی ۱۹/ حقوق کودکان کار
نوشتهٔ پیشین
ایده‌های تبلیغاتی ۱۸/ شیر آب خودشیفته

نوشته‌های مرتبط

۵ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • عالی بود

    پاسخ
  • با سلام و درود فراوان خدمت برادر ارجمندجناب آقای حقوردی عزیز
    برایتان آرزوی موفقیت و سربلندی در تمام امور دارم و امیدوارم مثل همیشه پرتلاش و فعال باشید.
    می خواستم خواهش کنم در صورت امکان نسبت به معرفی کتب منتشره دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک جهت بهره برداری کارشناسان محترم حوزه ارتباطات و روابط عمومی در وبلاگ تان اقدام فرمائید.
    ۱- کتاب تکنولوژی های کاربردی روابط عمومی الکترونیک ۱ و ۲ ، نویسنده دکتر حمید رضا ضیایی پرور
    کتاب روابط عمومی الکترونیک ، روابط عمومی دو فضایی ،‌نویسنده دکتر سعید رضا عاملی
    کتاب روابط عمومی در فضای سایبر ، نویسنده دکتر محمد سلطانی فر
    کتاب کیفیت زندگی و شاخص خوشبختی ،‌نویسنده سرکار خانم دکتر شهیندخت خوارزمی
    با تجدید احترام
    منوچهر بایرامی

    پاسخ
  • aga pas bdrip va brrip che keyfiyatie?

    پاسخ
  • حامد قاسمی
    2 آذر 1389 11:28 ق.ظ

    کلی استفاده کردم.
    تشکر

    پاسخ
  • تشکر ولی لطفا تمام فرمت های ودیویی را معرفی و بررسی کنید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


8 × = چهل

فهرست