جشنواره پانزدهم مطبوعات، بی فروغ و کم رونق

شاید شما هم از طریق اخبار و روزنامه‌ها و وب‌سایت‌ها از برگزاری این نمایشگاه مطلع شده باشید. در کنار روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، وب‌سایت‌های خبری، رادیو‌های مختلف و ادارات فرهنگ و ارشاد استان‌ها، روابط عمومی‌ها هم یکی از این شرکت‌کنندگان به شمار می‌آیند. از همین روی و از خوش حادثه ما هم در این نمایشگاه حضور پیدا کردیم. حاشیه‌هایی مختصر از این نمایشگاه را بخوانید.
– چرایی برگزاری: دوستی می‌گفت قبل از انجام دادن هر کاری که به یک عادت تبدیل شده، یک «چرا؟» بگذاریم.
طبیعتا در این نمایشگاه این بار باید مسئولین و خوانندگان روزنامه‌ها و وب‌سایت‌ها به دیدن غرفه و دست‌اندرکاران نشریه مراجعه کنند. گوینده ستاد اطلاع‌رسانی نمایشگاه، مرتب شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی، ورزشی و … را معرفی می‌کند و غرفه‌داران را از حضور مسئولین مطلع می‌کند تا در صورت تمایل این شخصیت‌ها را برای تهیه مصاحبه و خبر به غرفه خود دعوت کنند.
– حضور اساتید روزنامه نگاری و برگزاری کارگاه‌های تخصصی. چند کارگاه با برنامه ریزی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها به صورت آزاد و برای عموم بازدیدکنندگان برگزار شد. این کارگاه‌ها از بهترین بخش‌های این جشنواره بود.
– ارتباط رسانه‌ها با یکدیگر: خبرنگاران و مدیران مسئول نشریات و خبرگزاری‌ها میهمان همدیگر می‌شوند و آخرین تجارب و اخبار را با یکدیگر در میان می‌گذارند و در مورد مشکلات و برنامه‌هایشان تبادل نظر می‌کنند.
– حضور شبکه‌های رادیویی و پخش زنده اخبار و اطلاعات نمایشگاه از محل برگزاری
و …
اما آیا این نمایشگاه به اهداف تعریف شده خود رسید؟

غرفه‌های موفق:
بهترین حضور در بین روزنامه‌ها به روزنامه‌های مهم همشهری، ایران، جام جم، کیهان، اطلاعات اختصاص داشت. البته ۲ روزنامه جدید وطن امروز و خورشید هم غرفه‌های خوب و پربازدید کننده‌ای را داشتند.
در بین خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های خبری هم ایرنا، فارس، مهر و ایسنا مهمترین و پربازدید کننده ترین غرفه‌ها بودند.
در سایر قسمت‌ها و نشریات تخصصی، نشریه موفقیت، عصر ارتباط و برخی نشریات زبان انگلیسی غرفه‌های خوبی داشتند.

چند نکته:
۱) نمایشگاه مطبوعات همیشه به صورت بخش جنبی نمایشگاه کتاب برگزار می‌شد و از این رهگذر نمایشگاه مطبوعات هم رونق و مراجعه کننده زیادی داشت. اما از زمانی که این رویدادها مستقل از یکدیگر برگزار می‌شوند، نمایشگاه مطبوعات بخشی از بازدید کنندگان خود را از دست داد.
۲) حضور ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها و همچنین روابط عمومی وزارتخانه‌ها کاملا بی‌اثر و نمایشی است. چرا که خدمات خاصی در این غرفه‌ها به بازدید کنندگان ارائه نمی‌شود.
۳) هر غرفه به جای ارتباط گیری با مخاطبان و ارزیابی آشنایی بازدیدکنندگان با رسانه خود، با پیشنهاد تخفیف ویژه نمایشگاه به اشتراک پذیری بازدید کنندگان می‌پردازد و دست بازدید کننده را با روزنامه و ویژه‌نامه‌های خود پر می‌کند.
۴) در این نمایشگاه کمتر شاهد حضور خانواده‌ها بودیم و بیشتر شرکت کنندگان به صورت فردی از نمایشگاه بازدید می‌کردند، این نکته نشان دهنده آن است که خانواده‌ها علاقه‌ای به خرید یک نشریه نیستند تا برای بازدید از نمیشگاه به غرفه مورد علاقه خود مراجعه کنند.
۵) مشتریان ثابت همه نمایشگاه‌ها را از خاطر نبریم که همیشه یک بغل پر از بروشورها و مجلات و روزنامه‌ها را به همراه دارند واز هیچ تلاشی در این راه فروگذار نمی‌کنند. مشتریان اشانتونی!!!

نویسنده:

تاریخ:

نوشتهٔ بعدی
تم‌ها و پوسته های جدید برای جی‌میل
نوشتهٔ پیشین
راهنمای اندازه قطع کتاب

نوشته‌های مرتبط

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام خسته نباشید وبلاگ مفیدی دارید از مطالب خوبتان استفاده کردم
    ضمنا لینکتون کردم.

    Alireza yaghobi
    http://www.dehkadehejahani.blogfa.com

    پاسخ
  • سلام
    امسال موفق به بازدید از نمایشگاه مطبوعات نشدم.علاقمندم دیدگاه شما را درباره روزنامه خورشید بخوانم.ضمنا آقای یعقوبی استانداری قم وبلاگ شما را در وبلاگ دهکده جهانی خود آپ کردند.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


+ هفت = 9

فهرست