چگونه یک شعار تبلیغاتی خوب ایجاد کنیم

شعارهای تبلیغاتی موفق صرفا ترکیبی از چند کلمه نیستند. آنها یکی از مهمترین عناصر تبلیغات‌اند و می‌توانند یک پیام عادی و فراموش شدنی را به چیزی تبدیل کنند که ارزش بخاطر سپردن داشته باشد.

قطعا ایجاد یک شعار تبلیغاتی عالی کاری بسیار دشوار است و اغلب تمام اعضای تیم تبلیغات روی آن کار می‌کنند. شعارهای خوب هزینه‌ی بالایی دارند. پس اگر بخواهیم شعار مناسبی پیدا کرده و بودجه‌ی هنگفتی صرف آن نکنیم، چه باید بکنیم؟

اول از همه می‌بایست روی ویژگی‌های اصلی یک شعار تبلیغاتی خوب تمرکز کنید. بعضی از آنها با کار شما ارتباط بیشتری دارند. گاهی، پیروی از یکی از این ویژگی‌ها ممکن است بین شعار خوب و شعار عالی تمایز ایجاد کند.

سادگی
بهترین شعارها شامل تعداد کمی از کلمات هستند، شاید ۶ یا حداکثر ۷ کلمه. برخی به دو تا سه کلمه اکتفا می‌کنند. البته استثنائاتی نیز وجود دارد اما شعارهای کوتاه راحت‌تر در ذهن می‌مانند. بعنوان مثال “ارتباط مردمی” (نوکیا)، “Volkswagen. Das Auto” (فولکس واگن).

اصالت
شعارهایی همچون “بهترین طعم روی میز شما” یا “هر روز زیبا باشید” به ذهن هرکسی می‌رسد و کسی تحت تاثیر آنها قرار نمی‌گیرد. حتی اگر توجه کسی را جلب کنند، کسی آنها را به خاطر نمی‌سپارد. اصیل و متفاوت باشید و روال همیشگی را فراموش کنید. بعنوان مثال: “تخیل‌گرایی در حین کار” (جنرال الکتریک)، “از لحظه لذت ببر” (وودافون)، “انتظار غیرمنتظره‌ها را داشته باشید” (ایکیا).

سازگاری
شعار تبلیغاتی باید با برند، محصول و هدفتان تطابق داشته باشد. نباید شعاری انتخاب کنید که بیش از حد پیش پا افتاده باشد، یا شعاری باشد که برای نوجوان‌ها بسیار پیچیده و خشک به نظر برسد.
مثال: “بنیانی محکم، آینده‌ای امن” (بانک آنلیک)، “آمریکایی پرواز کنید” (خطوط هوایی آمریکا).

ویژگی‌های اصلی را پررنگ کنید
اگر محصولتان ویژگی‌هایی دارد که رقبا ندارند قطعا باید در شعار(های) تبلیغاتی خود آن را برجسته کنید. اگر چنین خاصیتی ندارد، بر مزیت اصلی خرید و استفاده از آن تمرکز کنید. بعنوان مثال: “سوپ غذای خوبی‌ست” (سوپ آماده‌ی کمپبل)، “طعمی کاملا گرمسیری” (لیلت)، “با شوره خداحافظی کنید” (کلیر).

اعتبار
حتی اگر شعار تبلیغاتی خوبی داشته باشید، اگر اعتبار نداشته باشید ممکن است شکست بخورید. مشتریان شما باید باور کنند شعارتان حقیقت دارد. مثلا اگر شرکت کوچک تولید ساعت مچی ارزان قیمتی را اداره می‌کنید نمی‌توانید بگویید بهترین ساعت روی کره زمین را ارائه می‌دهید. می‌توانید به آنچه هستید و آنچه انجام می‌دهید، ببالید اما احتیاط کنید اغراق نکرده باشید.

حتی با وجود این تکنیک‌ها خلق یک شعار تبلیغاتی جذاب ساعت‌ها و روزها زمان می‌برد.
به همین دلیل چند شعار تبلیغاتی برایتان مثال می‌زنیم تا به شما الهام بخشیده و خلاقیت‌تان را برانگیزانیم.
“شادترین نقطه‌ی جهان” (دیزنی لند)
“غیرممکن وجود ندارد” (آدیداس)
“بدون جایگزین” (پورشه)
“بخرید،بفروشید، لذت ببرید” (ebay)
“زندگی خوب است” (ال جی)
“عاشقشم” (مک دونالد)
“پول بیشتری ذخیره کنید، زندگی بهتری داشته باشید” (والمارت)
“متفاوت بیاندیشید” (اپل)
“در دهانتان آب می‌شود، نه در دستانتان” (ام اند ام)
” تازه میل کنید” (سابوی)

با اینکه رسیدن به یک شعار تبلیغاتی عالی فرایندی خلاقانه است، در اینجا چند قانون کلی آوردیم تا شما را در مسیر درست نگه دارد. فراموش نکنید که شعار شما هویت شما در ذهن مشتری است -هم مشتریان کنونی و هم بالقوه- پس با این ذهنیت جلو بروید.

انتظار نداشته باشید خیلی زود به عبارت یا جمله‌ای بی‌نقص و کامل برسید، اما این موضوع بدان معنی نیست که باید برای دو هفته‌ی آینده وقت خود را خالی کرده و خودتان را با تیم خلاق‌تان حبس کنید تا به شعار مناسب برسید.

برگرفته از: freshmail.com

منبع: وبلاگ پونیشا

نویسنده:

تاریخ:

دسته بندی:

روابط عمومی
نوشتهٔ بعدی
عوارض یک نوآوری؛ سراسیمگی در تلگرام
نوشتهٔ پیشین
به خبرنگار نیازمندیم

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


2 + دو =

فهرست