کاربران پیام رسان های موبایلی در مسیر بلوغ

پوشش خبری رویدادها توسط روابط عمومی

بعد از فراگیر شدن شبکه های پیام رسان موبایلی و تب داغ استفاده از آن در بین کاربران گوشی های هوشمند از سال ۱۳۹۱، با رسیدن به روزهای پایانی سال ۱۳۹۳،‌ حالا عقلانیت بیشتری بر استفاده از این شبکه ها حاکم شده است.

کاربران فرا گرفته اند:
۱٫ گروه های تخصصی داشته باشند
بیشتر گروه های کاری که اسیر ارسال مطالب متنوع و نوعا بی ارتباط با ماهیت گروه شده بودند، حالا از اعضا دعوت می کنند که مطالب غیر مرتبط در گروه های تخصصی ارسال نکنند و مطالب غیرتخصصی خود را به گروه های دیگر منتقل کنند.

۲٫ اورجینال بودن
مطالبی را در گروه ها منتشر کنند که یا آنها را در کتاب یا روزنامه ای خوانده اند، در سایت خبری دیده اند و یا نوشته های شخصی و دیدگاه های خود آن هاست.

۳٫ ارسال پست های کمتر
کاربران آموخته اند تعداد لایک ها و علاقه مندی هایی که به پست های آن ها ارسال می شود فقط محدود به همان چند نوشته اول آن هاست و تداوم و اصرار به ارسال مطالب با فاصله زمانی کوتاه،‌ ارزش مطلب آن ها را کاهش می دهد و به عنوان کاربر “بیش فعال” بین سایر کاربران گروه شناخته می شوند.

۴٫ تبلیغات اثر معکوس دارد
تکثر تبلیغات متنی یا تصویری که توسط برخی کاربران در گروه ها انجام می شود، بعد از مدتی اثربخشی اولیه خود را از دست داده و حتی با مقاومت اعضا مواجه می شود. به نحوی که سایرین نسبت به این قبیل فعالیت ها واکنش نشان داده و به صورت خودکار،‌ کاربر تبلیغ کننده، فعالیت خود را محدود و یا متوقف می کند.

۵٫ عدم ارسال عکس و ویدئو
پس از ارسال هر عکس و ویدئو توسط کاربران، این اطلاعات روی گوشی کاربران ذخیره می شود. حالا کاربران فرا گرفته اند کمتر از عکس و ویدئو یا حتی فایل صوتی استفاده کنند. چرا که با این کار،‌ حجم قابل توجهی از فضای گوشی کاربران اشغال می شود و زمانی هم باید برای پاک کردن این اطلاعات بی فایده صرف شود.

۶٫ استفاده بیشتر از اسمایلی ها به جای استیکرها
به علت اینکه استیکرها معمولا اندازه تایم لاین شبکه ها را افزایش می دهند و از سوی دیگر به علت تکراری شدن، کاربران به استفاده از اسمایلی ها رو آورده اند تا استیکرها. تنوع بخشی وایبر به اسمایلی ها خود، می تواند پاسخی به نیاز کاربران باشد. البته استفاده از استیکرها بین طیف سنی نوجوان ها بیشتر دیده می شود و در این گروه ها، هدف گروه یا توجه به قواعد گروه زیاد جدی گرفته نمی شود.

۷٫ ساعت ارسال پست
گروه ها برای اینکه صدای نوتیفیکشن آن ها قطع نشود،‌ تلاش می کنند از کاربران خود بخواهند در ساعت منطقی (۷ تا ۲۳) به ارسال مطلب بپردازند تا در خارج از این ساعات،‌ مزاحم وقت اعضای خود نشوند.

۸٫ توجه به قوانین گروه
حالا دیگر هر کاربری می داند که بعد از دعوت به یک گروه جدید، باید منتظر دریافت قوانین باشد. کاربران با نظارت بر حسن اجرای قوانین توسط سایر اعضا، تلاش می کنند گروه خود را منظم و سالم نگاه دارند.

۹٫ توجه به منبع اخبار و شنیده ها
بعد از چند رویدادی که در شبکه های موبایلی دست به دست شد و بازخوردهایی که جامعه به این قبیل کاربران داد،‌ حالا هر اطلاعات جدیدی از سوی عادی ترین کاربران با درخواست منبع مواجه می شود. این اتفاق بسیار خوبی است که نشان دهنده بلوغ کاربران است. البته هنوز فضای شایعه در این شبکه ها پر رنگاست که نیاز به تمرین و گذشت زمان بیشتری دارد.

۱۰٫ احترام به مدیر
در گروه ها، کاربران دریافته اند برای تداوم بخشی به حیات گروه خود، باید به نکات و تذکرات مدیر گروه توجه داشته باشند و در بحث ها، تذکرات مدیر را پایان بخش بدانند.

۱۱٫ رعایت ادب و احترام
با گذشت زمان، کاربران علی رغم صمیمیت، با احترام با یکدیگر تعامل می کنند و مثل “احترام بگذار تا احترام ببینی” توسط بسیاری کاربران لمس شده و به آن توجه می شود.

۱۲٫ انتخاب بهترین پیام رسان
هر چند وایبر، ضریب نفوذ بالاتری نسبت به سایر شبکه های پیام رسان در بین کاربران ایرانی دارد، اما با وارد شدن تلگرام و توجه بیشتر این شبکه به حریم خصوصی کاربران (مثل فاش نشدن شماره ها، مدیریت ورود و خروج کاربران، دانلود نشدن مستقیم عکس ها و ویدئو ها) و امکانات مناسب این شبکه، حالا کاربران با دقت بیشتری فضای فعالیت خود را انتخاب می کنند. به همین جهت، کاربران، علی رغم فضای گرافیکی، در حال جایگزین کردن تلگرام و واتس اپ به عنوان شبکه جایگزین خود هستند.

این نوشته تجربیات و مشاهدات من از شبکه های پیام رسان موبایلی است. در صورت مشاهده نقص و اشکال،‌ از دیدگاه شما مخاطبان گرامی بهره خواهم برد.

نویسنده:

تاریخ:

نوشتهٔ بعدی
موفقیت روبات‌های خبرنگار در آسوشیتدپرس
نوشتهٔ پیشین
مراسم بزرگداشت دکتر معتمدنژاد ۱۶ آذر در دانشکده ارتباطات برگزار می شود

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


+ 6 = پانزده

فهرست