تصاویر دلخراش غزه نباید بی‌محابا پخش شوند

این روزها با شدت گرفتن جنایت‌های رژیم صهیونیستی در حق زنان، کودکان و غیرنظامیان فلسطینی، شاهد افزایش پخش تصاویر فجیع و دلخراش در رسانه‌ها و بویژه تلویزیون هستیم. تصاویری که زمانی نشان دادن‌شان قبیح می‌نمود و تلویزیون کمتر سراغ‌شان می‌رفت.

 

صدیقه ببران – مدرس رشته‌ی ارتباطات – در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره‌ی نشان دادن تصاویر دلخراش از حملات اسراییل به مردم غزه در تلویزیون، معتقد است:‌ بارها دیده‌ام که تلویزیون‌های بین‌المللی برای نشان دادن تصاویر دلخراش، به مخاطبان هشدار می‌دهند، اما در شبکه‌های تلویزیونی ما چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

 

او با تأکید بر این‌که تصاویر دلخراش نباید بی‌مهابا و بدون هشدارهای لازم پخش شوند، ادامه داد: شبکه‌های تلویزیونی ما باید به مخاطب تذکر و هشدار دهند و اعلام کنند که صحنه‌هایی که نشان داده خواهند شد، دلخراش‌اند و دیدن آن‌ها برای کودکان، بیماران قلبی و … توصیه نمی‌شود.

 

این مدرس رشته‌ی ارتباطات بیان کرد: در موارد عمومی، مطرح شده است که تا حد امکان نباید خشونت را نشان و رواج داد؛ اما این موضوع درباره‌ی غزه فرق دارد و باید جنایت‌های رژیم صهیونیستی در حق زنان و کودکان را به همه نشان داد.

 

او همچنین گفت: در هیچ قاعده‌ی جهانی گفته نشده که هنگام جنگ، زنان و کودکان را باید کشت. بنابراین از آنجا که نشان دادن تصاویر دلخراش از کشتار غزه برای تهییج احساسات عمومی و نشان دادن جنایت‌های رژیم صهیونیستی است، این اقدام کمی توجیه‌پذیر است. هرچند به‌طور کلی و به قاعده‌ی عمومی، رسم نیست که دائما فجایع را خیلی مبالغه‌آمیز نشان داد؛ اما درباره‌ی غزه، مبالغه‌ای وجود ندارد. به هر حال، باید به طریقی به جامعه‌ی جهانی قلقلک داده شود.

 

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز اظهار کرد: البته پخش این تصاویر نیز حد و اندازه‌ای دارد؛ یعنی تا وقتی نظر همه به این جنایت‌ها جلب شود و همه این جنایت‌ها را محکوم کنند.

 

ببران افزود: درست است که صداوسیما در نشان دادن تعداد صحنه‌ها و تصاویر فجیع از کشتار غزه، زیاد‌ه‌روی کرده، اما این کار، معمولِ این زمان‌های بحرانی است. در حال حاضر شبکه‌های خارجی نیز کم‌وبیش چنین تصاویری را نشان می‌دهند. متأسفانه ما در این حوزه و نه فقط درباره‌ی غزه، بسیار درگیر مبالغه می‌شویم.

نویسنده:

تاریخ:

دسته بندی:

همسايه‌ها
نوشتهٔ بعدی
رونمایی از کتاب «در حسرت فهم درست» دکتر محسنیان راد: ۱۱ مرداد
نوشتهٔ پیشین
روابط عمومی در هفته ای که گذشت (۳۹)

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


دو − 1 =

فهرست