خبر را درست تایپ کنیم

این نوشته چند نکته «ساده» اما «مهم» در نگارش و تایپ برخی نامه ها یا اخبار تایپ و منتشر شده توسط روابط عمومی ها را مرور می کند.

 

جای علائم نگارشی کجاست؟

نقطه «.»، کاما «،»، علامت سؤال «؟»، علامت تعجب «!»، دونقطه «:»، پرانتز ()، کوتیشن: “”، گیومه «» [] و … بدون فاصله (کلید space) به کلمه ماقبل خود می چسبند و پس از آن ها space می زنیم. مثل: وی اظهار داشت: در این پروژه عظیم، از مواد اولیه «استاندارد» استفاده شده است. (علائم دو نقطه، کاما، گیومه و نقطه پایان جمله)

در مورد کلماتی که در داخل پرانتز، گیومه، دو خط تیره و … یک کلمه یا عبارت و جمله را در میان می گیرند هم، کلمه بعد از پرانتز، بدون فاصله به پرانتز می چسبد و کلمه آخر داخل پرانتز هم، به پرانتز پایان دهنده می چسبد.

 

حتما شما هم در مجلات و نشریات و صفحات وب، در لابلای متن با علائم نقطه، علامت پرانتز بسته، علامت سؤال و … در ابتدای یک «سطر» مواجه شده اید. این که یک علامت نگارشی در ابتدای سطر می آید، به این معنی است که بین آن علامت و کلمه ماقبل خود یک فاصله وجود دارد که آن فاصله باید حذف می شد. علت اینکه علائم نگارشی باید به کلمه ماقبل خود بچسبند، این است که همیشه باید در کنار آن کلمه دیده شوند، نه این که به علت سطربندی خودکار برنامه word، در پایان یکی از جملات متن، کلمه بالا و علامت نگارشی اش در پایین بیافتد.

 

سه نقطه پایان جمله نیست

چنانچه جمله را با … (به نشانه و غیره) به پایان می بریم، نباید تصور کنیم که این سه نقطه ها نشانه پایان جمله است، باید بعد از سه نقطه ها، فاصله و سپس با نقطه، جمله را پایان دهیم: … . / 

با راهنمایی یکی از خوانندگان محترم در بخش نظرات همین نوشته: برای پایان بردن جمله با علامت سه نقطه «…» به نشانه و غیره، با گذاشتن نقطه چهارم و بدون فاصله، جمله به پایان می رسد: ….

 

 

Space یا فاصله:

همان طور که در هنگام نوشتن، برای روان خوانی از «فاصله» استفاده می کنیم، در هنگام تایپ هم باید بین کلمات فاصله بگذاریم یا اصطلاحا، space بزنیم.

۱٫ فاصله بین دو کلمه «یک space» است نه دو فاصله یا بیشتر.

۲٫ قرار ندادن فاصله بین کلماتی که حروف آخر آنها چسبان نباشد، یک کلمه ناخوانا را به وجود می آورد: دربزنگاه = در بزنگاه. گاهی این ترکیب ها اصطلاحات عجیبی را به وجود می آورند که دقت نکردن به آن ها ممکن است دردسرساز شود.

۳٫ آشفتگی در فاصله گذاری (فاصله نگذاشتن و فاصله های چندتایی) بین کلمات در هنگام تایپ، خواننده آن مطلب را با سردرگمی مواجه می کند و باعث بی انگیزگی در ادامه مطالعه متن شما می شود.

 

 

اعداد:

برای راحت تر خوانده شدن اعداد در خبر می توان از ترکیب نوشتاری عدد و حروف استفاده کرد. ۱۲۳۱۴ را می توان این گونه نوشت: ۱۲ هزار و ۳۱۴

۱۶۰۰۰۴۵۰۰۰ را می توان نوشت: یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون و ۴۵ هزار. این سبک نوشتن اعداد در متن، خواننده را از شمارش یکان، صدگان، هزارگان و … راحت می کند.

برای نوشتن عددهای زیر ۱۰، از حروف استفاده می کنیم و عددهای دو رقمی و سه رقمی با عدد و عددهای چهار رقمی به بالاتر را با ترکیب عدد و حروف می نویسیم:

سرمایه گذاری پنج میلیاردی در صنعت گردشگری/ مثال اعداد زیر ۱۰

رقابت ۱۵ تیم در بخش انفرادی / تأخیر چهار ساعته پرواز قشم و سردرگمی ۱۳۰ مسافر: مثال برای اعداد دو رقمی و سه رقمی

بازدید یکهزار گردشگر از قلعه رودخان در یک نیم روز/ مصرف یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در نوروز امسال/ مثال اعداد چهار رقمی به بالا

نویسنده:

تاریخ:

نوشتهٔ بعدی
روابط عمومی در هفته ای که گذشت (۳۰)
نوشتهٔ پیشین
ایده های تبلیغاتی ۲۶/ مجموعه ساعت های شاد

نوشته‌های مرتبط

۶ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • یکم: در مورد سه نقطه‌ای که پایان جمله نیست، ندیده بودم این‌گونه عمل کنند. منظورم آنجاست که می‌فرمایید سه نقطه را می‌گذارند و بعد با فاصله یک نقطه‌ی دیگر می‌گذارند. بدیهی‌ست اگر چنین کنند، احتمال آن هست که نقطه‌ی چهارم به ابتدای سطر بعد برود. از قدیم در آیین‌های نگارش می‌دیدم که راه‌کار چهارنقطه را معرفی می‌کنند. یعنی خیلی ساده، سه نقطه‌ای را که در انتهای جمله می‌آید، با چهار نقطه جایگزین می‌کنند؛ بدون فاصله.
    دوم: خوب بود در مورد این که گیومه نیز به کلمه‌ی درون خود می‌چسبد توضیح می‌دادید. و همین‌طور نقطه‌هایی که در بیرون گیومه قرار می‌گیرند و تفاوت آن‌ها با نقطه‌هایی که درون گیومه می‌نشینند. تفاوت بین گیومه‌ای که انگلیسی‌زبان‌ها می‌گذارند (“) و گیومه‌ای که ما در نوشتار فارسی‌مان می‌گذاریم («») نیز مطلب خوبی بود که می‌توانست در این نوشته حضور داشته باشد.
    سوم: جای معرفی نیم‌فاصله در این نوشتار شما بسیار خالی‌ست. کما این که خودتان نیز رعایتش نکرده‌اید.
    پاینده باشید و سلامت

    پاسخ
    • محمود حق وردي
      20 فروردین 1393 10:58 ب.ظ

      ممنون از راهنمایی شما
      بخش سه نقطه را اصلاح کردم
      در مورد تفاوت کوتیشن و گیومه و تفاوت های بکارگیری در فارسی و انگلیسی حتما مطلب دیگری آماده می کنم. چه اینکه نحوه استفاده از کسر و اعشار و برخی علائم ریاضی در متن، مطلبی در ذهنم داشتم.
      نیم فاصله هم از مشکلات رایج تایپ فارسی است که به جز ویندوز ۸، هنوز هم باید با ترفند، این امکان را به کیبورد اضافه کنیم.
      خاطرم هست در اکس پی با نصب کردن یک فایل در حالت safe mode، اضافه می شد اما در ویندوز ۷ هنوز به راه حل درستی نرسیده ام.

      پاسخ
      • تمام نسخه‌های بعد از xp ویندوز، از نیم‌فاصله پشتیبانی می‌کنند، ولی کلیدش را خیلی کم می‌شناسند که هم باید اطلاع‌رسانی شود و هم کسانی که دستشان می‌رسد، از تولیدکنندگان نرم‌افزار بخواهند آن را وارد صفحه‌ی کلید استاندارد کنند. برای درج نیم‌فاصله، در تمام نسخه‌های بعد از xp ویندوز، می‌توان از ترکیب کنترل و شیفت و ۲ استفاده کرد.

        پاسخ
        • محمود حق وردي
          20 فروردین 1393 11:22 ب.ظ

          این راهنمایی را قبلا دیده بودم اما مطابق همان امتحانی که بعد از خواندن همان راهنمایی خواندم، کماکان کیبورد ویندوز ۷ من، از ترکیب شیفت و ۲، @ به وجود می آورد. 🙂

          پاسخ
          • دوست عزیز ترکیب را همانطور که نوشتید اشتباه استفاده کردید!
            CTRL + shift +2 بصورت همزمان باید استفاده شود.

          • محمود حق وردي
            21 فروردین 1393 6:53 ب.ظ

            ممنون از راهنمایی شما
            بله، با “طه” در ایمیل این گفتگو ادامه پیدا کرد و ضمن اینکه ترکیبی که فرمودید، درست بود، بلکه در body gmail به این نتیجه رسیدیم که به جای ۲ باید از کلید ۳ استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


8 × = سی دو

فهرست