روابط عمومی و ملاحظات برگزاری نشست خبری

press_confrenceبرگزاری نشست های خبری از وظایف ذاتی هر روابط عمومی به شمار می آیند. بدیهی است هر روابط عمومی برای برگزاری هر چه بهتر نشست خبری سازمانش، نهایت تلاش خود را به کار می بندد اما گاهی در نظر گرفتن نکاتی مهم، همه تلاش های انجام شده را بر باد می دهد. عدم همزمانی برگزاری نشست خبری با نشست های خبری یا رویدادهای مهم سازمان های بالادستی، انتخاب زمان مناسب در تقویم هفته و انتخاب ساعت مناسب، مواردی است که اجمالا به آنها اشاره می شود.

 

۱٫ همزمانی با نشست های خبری دستگاه های بالادستی

فرض بگیرید که اداره کل محیط زیست گیلان یا سازمان راهداری کشور تصمیم دارند روز دوشنبه هفته آینده، یک نشست خبری برای طرح مسئله ای مهم را برگزار کنند اما در همان روز، استانداری استان گیلان و وزارت راه و شهرسازی هم طبق برنامه روتین یا برنامه از پیش تعیین شده، تصمیم به برگزاری نشست خبری دارند. طبیعی است که خبرنگاران خبرگزاری ها یا نشریات استان گیلان که تعداد آنها هم محدود است امکان پوشش همزمان برنامه استانداری را ندارند، همچنین خبرنگاران اقتصادی خبرگزاری ها و روزنامه های سراسری، پوشش برنامه وزارت راه را بر سازمان راهداری ارجح می دانند.

بنابراین اگر در هنگام برنامه ریزی و تعیین زمان برای برگزاری نشست های خبری به برنامه خبری دستگاه های بالادستی توجه نداشته باشیم، امکان دارد در برنامه ما هیچ خبرنگاری حضور پیدا نکند یا اگر خبرنگاری هم بیاید، خبرنگارهای اصلی و باتجربه حوزه تخصصی سازمان ما نباشند.

 

۲٫ انتخاب روز مناسب در هفته

معمولا اول هفته ها زمان مناسبی برای برگزاری نشست های خبری نیست، همین طور آخر هفته ها!. اگر بنا داشته باشیم که یک نشست خبری برای شنبه ترتیب بدهیم باید از هفته قبل (چهارشنبه یا پنج شنبه) دعوت نامه برنامه را به رسانه ها ارسال کرده باشیم. پیگیری این چنین دعوت نامه هایی برای حضور همه خبرنگاران کمی سخت است و بهتر است از برگزاری نشست خبری در اولین روز هفته چشم پوشی کنیم.

اما چهارشنبه و پنج شنبه ها هم روزهایی هستند که خبرهای منتشر شده، خوب منعکس نمی شوند. خبر نشست خبری که روز چهارشنبه برگزار شود، روز پنج شنبه در روزنامه ها چاپ می شود و روزهای پنج شنبه هم خبرها خوب دیده نمی شوند. در برخی موارد، روابط عمومی هایی که قصد دارند یک خبر را به اصطلاح “بسوزانند” خبر خود را برای آخر هفته نگاه می دارند و در این زمان خبرشان را روی سایت خود منتشر می کننند!.

لذا توصیه می شود روزهای یکشنبه تا سه شنبه را برای برگزاری نشست خبری خود انتخاب کنید.

 

۳٫ انتخاب ساعت مناسب

ساعت حضور خبرنگاران در خبرگزاری ها و روزنامه ها با ساعت کاری ما روابط عمومی ها اختلاف زمانی قابل توجهی دارد. ساعت کاری یک خبرنگار در روزنامه از نیمه روز شروع می شود و دعوت نامه نشست های خبری که ساعت شروع برنامه در آنها ۸ یا ۹ صبح باشد باعث درهم فرو رفتن چهره ی هر خبرنگاری می شود. با این مقدمه پیشنهاد می شود به ساعت طلایی ۱۰ تا ۱۲ توجه فرمایید!

 

انتخاب ساعت ۱۰ برای برگزاری یک نشست خبری، این مجال را به روابط عمومی می دهد تا آخرین هماهنگی ها مثل چک کردن محتوای نشست خبری، حضور همه مسئولین در برنامه، چک کردن محل برگزاری و جزئیات را به عمل بیاورد.

 

البته گاهی با توجه به همه این نکات، یک برنامه پیش بینی نشده همه تداراکات روابط عمومی برای برگزاری یک نشست خبری را به می ریزد و در نهایت روابط عمومی مجبور می شود با لغو نشست خبری، برنامه خود را به روز دیگری موکول کند. مثل سفر غیرمترقبه وزیر به یک استان، یا بازدید استاندار از یک سازمان دیگر یا درگذشت یک مقام مسئول و … .

 

شما هم اگر تجربه ای در این زمینه دارید آن را در بخش نظرات با سایر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

 

نویسنده:

تاریخ:

نوشتهٔ بعدی
روابط عمومی در هفته ای که گذشت (۲۰)
نوشتهٔ پیشین
روابط عمومی در هفته ای که گذشت (۱۹)

نوشته‌های مرتبط

۳ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • نکات خوب وارزنده ای یادآوری شدسپاسگزارم

    پاسخ
  • یک دنیا ممنون، استفاده بردیم. 🙂

    پاسخ
  • سلام من به تازگی در روابط عمومی مشغول کار شده ام و انتظارات زیادی هم از من دارند. با توجه به تجربه های موفق شما خواستم اگر مقدور باشه منو راهنمایی کنید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


3 × = پانزده

فهرست