معتمد ارتباطات؛ فرزانه فروتن/ بزرگداشت استاد پروفسور معتمدنژاد

motamednejadاستاد معتمدنژاد ۷۹ سال و ۶ ماه و ۲۳ روز عمر کرد، ۱۷ کتاب و ۳۷ جزوه و برای ۵ کتاب مقدمه نوشت، با ۱۰ مجله همکاری می کرد و در هم اندیشی های بین المللی حضور پیدا می کرد. این ها اعدادی بودند که سیدفرید قاسمی شمرده شمرده آن ها را مرور کرد.

 

دکتر سید فرید قاسمی که با دستی پر از تاریخ و نقل قول در جلسه بزرگداشت پروفسور معتمدنژاد حاضر شده بود، نقل قولی شنیدنی از مرحوم مرتضی ممیز بیان کرد و گفت ممیز در توصیف دکتر معتمدنژاد می گفت: “سرنوشت (دکتر) معتمدنژاد در ایران، سرنوشت علم در کشور است.” یا این نقل قول: “سعی کن زیادی گنده نشی (چون) بیکار می شی”.

 

آنچه بیش از همه در جان کلمات و جملات یکایک شاگردان استاد شنیده می شد بازگشت نام دانشکده ارتباطات به ساختمان دانشکده بود. این خواسته وقتی به هیجان و تشویق حاضرین رسید که دکتر زاهدی اصل به عنوان نماینده صنفی اساتید در پایان پنل اول از میان حضار برخاست و گفت: در دولت تدبیر و امید این دانشکده نامش را پس می گیرد و امیدوارم بر آن نام “دکتر معتمدنژاد” را بگذارند.

 

دکتر شکرخواه در تحلیلی کوتاه انتخاب مسیر خود در سایبر ژورنالیسم را متأثر از هدایت ایجابی دکتر معتمدنژاد دانست و گفت: دکتر معتمدنژاد هر یک از شاگردان خود را به سوی خاصی هدایت کرد؛ در حقوق مطبوعات دکتر نمکدوست؛ در تاریخ مطبوعات: دکتر سیدفرید قاسمی، در دیالوگ دکتر هادی خانیکی، در سایبر ژورنالیسم من و … .

 

دکتر نمکدوست هم با بیان خاطراتی از پایان نامه فوق لیسانس و تز دکترای خود که زیر نظر دکتر معتمدنژاد تهیه شد اظهار داشت: با شناختی که از طرز فکر دکتر معتمدنژاد دارم، نظام جامع رسانه ای، آیین نامه کار حرفه ای روزنامه نگاران، قوانین آزادی اطلاعات مصوبه مجلس هیچ نسبتی با اندیشه های این استاد ندارد.

 

عکس از اینستگرام رضا قربانی

عکس از اینستگرام رضا قربانی

 

دکتر محسنیان راد فضای رسانه ای کشور را کاملا منحصر به فرد دانست و گفت: هیچ تلویزیونی را در هیچ کجای دنیا پیدا نمی کنید که تصویر آلت موسیقی که صدای آن شنیده می شود را نشان ندهد. در هیچ کشوری تا این حد فارغ التحصیلان ارتباطات و روزنامه نگاری بیکار نیستند.

 

دکتر سلطانی فر هم مرگ زودرس مطبوعات و انحصار صدا و سیما را یک اتفاق بی نظیر در دنیا دانست و گفت: رسانه ها نباید در کنار قدرت قرار بگیرند و رسانه ها قدرت ضد قدرت هستند.

 

سلطانی فر پیشنهاد کرد همه دانشکده ها (علامه، آزاد، علمی کاربردی، دانشکده خبر و …) زیر یک چتر گردهم آیند تا در اتفاقات و رویدادها با وزنه ای سنگین تر نظر خود را بیان کنند.

 

دکتر کوثری عصر حاضر را انفجار بی معنایی زودرس خواند گفت: روزنامه خوانی گاه گاهی، وضعیتی است که اگر رویدادی بود روزنامه ها خریداری و خوانده می شوند و اگر رویدادی نباشد، روی دکه ها باقی می مانند.

 

به گفته کوثری، روزنامه نگاری موبایلی و پشت میزی مدل جدیدی از روزنامه نگاری است که دیگر حتی خبرنگار بدون قرار گرفتن در محل رویداد و ارتباط با مصاحبه شونده، خبر تهیه می کند و واکنش، زبان بدن و حالات مصاحبه شونده منعکس نمی شود.

 

Nekoudasht01

 

اما سخنرانی دکتر رامین معتمدنژاد، فرزند دکتر معتمدنژاد، متفاوت ترین سخنرانی بود.

 

او در ابتدای سخنانش گفت: من، خواهرم و خانواده به دلایل اخلاقی تصمیم گرفته ایم در مورد پدر (دکتر معتمدنژاد) هیچ صحبتی نداشته باشیم.

 

معتمدنژاد که صحبت های خود را کوتاه و در سه بخش آماده ارائه کرده بود در بخش اول به بیان خاطره ای علمی از پدر خود پرداخت و گفت: من همیشه از دکتر می پرسیدم شما چرا به ارتباطات می گویید علوم و نمی گویید علم!؟ معتمدنژاد که این خاطره را به نوعی شوخی خود با پدر که کمی هم جدیت در آن وجود داشت تعریف می کرد افزود: یکی از نتایجی که پدر به آن رسیده بودند این بودکه حوزه ارتباطات را نمی شود از درون ارزیابی کرد به عبارتی دیگر باید از فاکتورهایی بیرونی برای دانش ارتباطات بهره گرفت.

 

رامین معتمدنژاد، پدر خود را متأثر از شاگردان خود نظیر دکتر خانیکی در حوزه قدرت، و دکتر میرعابدینی در حوزه سرمایه آیینی و روابط قدرت دانست.

 

او در پایان از خانواده، شاگردان، دانشکده علامه، دانشجویان این دانشگاه و کارمندان آن تشکر و قدردانی کرد.

 

نویسنده:

تاریخ:

دسته بندی:

يادداشت
نوشتهٔ بعدی
روابط عمومی در هفته ای که گذشت (۱۷)
نوشتهٔ پیشین
روابط عمومی در هفته ای که گذشت (۱۶)

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


− شش = 1

فهرست