روابط عمومی و اطلاع رسانی در بحران

بازخوانی عملکرد روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور

 در اطلاع رسانی اخبار حادثه تصادف دو اتوبوس در اتوبان قم ـ تهران

 

 

PR_Mange_Crisisاین یادداشت در هشتاد و نهمین شماره مجله روابط عمومی به چاپ رسیده است.

 

در حوادث و بلایای طبیعی، ارائه اخبار صحیح و دقیق در کمترین زمان ممکن کاری پیچیده و حساس است. این اطلاع رسانی ها (در حوادث و بلایای جمعی) در حالی صورت می گیرد که خبرنگاران طی تماس با همه منابع خبری تلاش دارند تا آخرین اخبار را به دست آورند، لذا راه اندازی سریع “اتاق خبر” در ستاد مدیریت بحران که همه اطلاعات از آن به صورت واحد در اختیار رسانه ها قرار گیرد، امری ضروری به نظر می رسد.

 

 

آنچه در ادامه می خوانید یک تجربه اطلاع رسانی در امر مدیریت بحران است. پیشاپیش از تلخ و طولانی بودن متن پوزش می خواهم و تقاضا دارم اساتید گرامی و فعالان روابط عمومی، چنانچه نقد و ایرادی بر این تجربه دارند، آن را در ذیل همین پست مطرح نمایند.

 

حادثه ای تلخ

ساعت ۲۲:۵۵ دقیقه دوشنبه، ۱۸ شهریورماه، یکی از روزهای تلخ حوادث رانندگی امسال بود. اتوبوس اسکانیایی که از اصفهان حرکت کرده بود، ۲۳ کیلومتر بعد از عوارضی قم، به علت ترکیدگی لاستیک جلو از مسیر خود منحرف شد و بعد از شکستن گاردریل، به لاین رو به رو وارد شد، لاینی که همزمان اتوبوس دیگری با مسافرانش از تهران، عازم یزد بود. برخورد این دو اتوبوس با یکدیگر و انفجار و آتش سوزی، باعث مرگ ۴۴ نفر از هموطنان عزیزمان شد.

 

 

PR_Mass_disaster01

 

 

اولین خبرهای حادثه تصادف از بخش خبری ساعت ۷:۰۰ رادیو سراسری پخش شد و همه شنونده های خبر، بهت زده و متأثر از بزرگی حادثه و تعداد باورنکردنی تلفات بودند. ساعات اولیه روز، کم خبرترین ساعات خبرگزاری هاست و تیترهای یک روزنامه ها و صفحات داخلی آنها، خبری جز رویدادهای روز گذشته ندارند. جزئیات حادثه و نحوه فوت قربانیان حادثه و ده ها مسئله مبهم دیگر، سؤالاتی بودند که ذهن هر شنونده ای را به خود مشغول کرده بود، اما در خروجی خبرگزاری ها، هیچ خبری از این حادثه دلخراش دیده نمی شد.

 

 

آغاز اطلاع رسانی روابط عمومی:

ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح سه شنبه، روی تلفن همراهم تماس ناموفقی دیدم که به علت زمان زودهنگام تماس، آن را به حساب یک اشتباه شماره گیری گذاشتم، اما ساعت ۷:۰۰ و در حین حرکت به سمت محل کار، مجددا، نام و عنوان مسئول روابط عمومی پزشکی قانونی استان قم، روی گوشی ام ظاهر شد. پشت خط، برخلاف ساعت های اولیه روز که تماس گیرنده باید شاداب و پرانرژی باشد، در میان صداهایی درهم پیچیده از مردم، صدایی مغموم شنیده می شد که سلام و تعارفات معمول را در دو سه کلمه خلاصه کرد. رضایی؛ حادثه را بازگو کرد و گفت از ۰۴:۰۰ صبح در آرامستان بهشت معصومه قم است و از سالنی که اجساد حادثه به آنجا منتقل شده اند با من صحبت می کند.

 

 

خبر عجیب و باورنکردنی بود. او گفت که هنوز هیچ یک از اجساد شناسایی نشده اند و کار معاینه تا ساعتی بعد خاتمه پیدا می کند. کیلومتر وقوع حادثه، نوع اتوبوس ها، ساعت دقیق و مقصد و مبدأ اتوبوس ها را پرسیدم که پاسخ همه سؤالات حدودا، تقریبا و نمی دانم بود. از او خواستم تا زمان رسیدنم به محل کار این اطلاعات را برای اولین خبر، تهیه کند. پس از حضورم در روابط عمومی، همه سایت های خبری را کنترل کردم. در کمال تعجب هیچ خبری وجود نداشت که بتوانم برای پشتوانه خبر از آنها استفاده کنم یا به آنها استناد کنم. روز بعد که برای پیگیری موضوعی مرتبط با همین خبر با خبرگزاری فارس قم تماس گرفتم، مشخص شد ساعت ۰۱:۰۶ دقیقه اولین خبر این حادثه توسط خبرگزاری فارس قم تهیه شده و در آن خبر تعداد کشته ها و مجروحان حادثه ۲۵ نفر اعلام شده است. بعد از گرفتن پاسخ تعدادی از سؤالاتم از روابط عمومی قم، تنظیم خبر، بازخوانی و تأیید آن، اولین خبر حادثه را ساعت ۸:۰۸ دقیقه روی سایت سازمان پزشکی قانونی کشور منتشر کردم.

 

 

شروع زنجیره خبری:

برای دریافت خبرهای تکمیلی منتظر تماس روابط عمومی قم بودم و بعد از انتشار خبر و ارسال تیتر آن از طریق سامانه پیام کوتاه سازمان به خبرنگارها و مدیران سازمان، منتظر انعکاس آن در خبرگزاری ها ماندم. همزمان با خبری که در سایت سازمان پزشکی قانونی منتشر بود، خبرنگاران ایسنا هم به عنوان اولین خبرگزاری در بین سایر خبرگزاری ها، مصاحبه ای با سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر گرفته بودند که ۲۰ دقیقه بعد از انتشار خبر ما، روی ایسنا منتشر شد. ساعتی بیشتر طول نکشید تا همه خبرگزاری ها و وب سایت های خبری، با استفاده از خبر اولیه پزشکی قانونی و ایسنا، خبرهای تکمیلی و مصاحبه با افراد صاحب نظر را دریافت و به خبرهای اولیه اضافه کردند. خبر پزشکی قانونی و خبر ایسنا، اولین منابع خبری مورد استفاده در تمام خبرهای منتشر شده بودند.

 

 

تداوم منبع خبری:

خبرهایی از بعضی منابع تعداد تلفات را تا ۶۳ نفر اعلام کردند و به تماس چند خبرنگار که تناقض آماری را سؤال می کردند پاسخ دادم. با توجه به مطمئن بودن منبع آماری، تنها آماری که از طریق سازمان تا اعلام خبر بعدی به آن استناد می کردم، آمار اولیه اعلام شده یعنی همان ۴۳ نفر بود. سوژه خبر بعدی، مشخص بود؛ تأکید بر اعلام تعداد تلفات فقط از سوی پزشکی قانونی و رد سایر آمار، اعلام بیمارستان هایی که مصدومین به آنجا منتقل شده بودند و تکمیل پشتیبانی خبر، با خبرهایی که منتشر شده بود. خبر دوم را ساعت ۹:۵۷ دقیقه با محتوای پایان انجام معاینات ـ که در خبر اول از آن گفته شده بود ـ، تأکید بر قطعی بودن آمار سازمان، اعلام بیمارستان های مصدومین و اضافه کردن بک خبر، روی وب سایت سازمان گرفت و بلافاصله پیام کوتاه خبر را برای خبرنگاران، مسئولین و خبرنگاران استان قم! ارسال کردم.

 

 

تجربه قبلی:

پس از سقوط هواپیمای مسافران ارومیه در سال ۱۳۸۹، یک شکاف خبری، بین خبرهایی که از خبرگزاری های پایتخت و نمایندگی های خبرگزاری ها در استان ها صورت می گرفت مشاهده می کردیم. در همان مقطع از روابط عمومی پزشکی قانونی استان آذربایجان غربی خواستیم شماره دبیران خبر خبرگزاری ها، واحد مرکزی خبر استان و نشریات استانی را به ما ارسال کند تا به صورت یک گروه مجزا در سامانه پیام کوتاه سازمان، اخبار حادثه سقوط را دریافت کنند. با پایان گرفتن موضوع سقوط هواپیما، طی مکاتبه با خبرگزاری های ایسنا، فارس، مهر، ایرنا و اخیرا تسنیم، شماره خبرنگاران یا مسئولین نمایندگی این خبرگزاری ها را دریافت و به صورت گروه های تفکیک شده در سامانه پیام کوتاه سازمان تعریف کردیم که گروه خبرنگاران استان قم، در موضوع اخیر مورد استفاده قرار گرفت و خبرهای استان و مرکز، یکپارچه و هماهنگ مخابره می شد.

 

 

 

بازخورد سازمانی

خبر سوم، باز خوردی بود که از ارسال دو پیام کوتاه قبلی به مدیران به روابط عمومی رسید. رییس مرکز تشخیص آزمایشگاهی استان تهران (کهریزک) طی تماسی با روابط عمومی اعلام کرد که با توجه به سوختگی شدید مسافران و احتمال عدم شناسایی اجساد از روی علائم ظاهری، یک تیم سه نفره برای نمونه گیری DNA به استان قم اعزام شده اند. جزئیات همین رویداد دستمایه خبر سوم و ارائه محتوای تکمیلی در خصوص مرگ های دسته جمعی بود. این خبر ساعت ۱۳:۵۱ دقیقه روی سایت منتشر و پیام خبری آن ارسال شد.

 

 

 

اولین شناسایی ها

 

خبر چهارم، شناسایی هویت اولین متوفیات حادثه و تأکید بر پیگیری آمار صحیح از طریق سازمان ما بود. این خبر ساعت ۱۴:۰۹ دقیقه منتشر شد. تعداد تماس های خبرنگاران با روابط عمومی به قدری کم بود که این شائبه پیش می آمد پیام کوتاه های خبری به دست خبرنگاران نمی رسد، اما چند دقیقه بعد از هر پیام کوتاه، با فاصله زمانی کوتاهی، همه سایت های خبری، عین اخبار را منتشر می کردند. به نظر می رسید خبرنگاران نیازی به تماس و گرفتن اخبار جدید ندارند و مطمئن هستند که هر خبر جدیدی در سریع ترین زمان به آنها می رسد. آمارها در تمامی اخبار یکدست بود و تناقض آماری در گزارش های منتشره، دیده نمی شد.

 

PR_Mass_disaster02

 

 

 

شناسایی های بعدی

 

خبر پنجم که ساعت ۱۸:۲۳ دقیقه منتشر می شد، حاوی اضافه شدن یک متوفی به جمع آماری کل متوفیان و شناسایی ۱۰ نفر از قربانیان حادثه بود. شکل آماردهی به این شکل بود که در هر خبر، نام افراد شناسایی شده قبلی، بعد از لید و اطلاعات جدید، در ابتدای خبر و نام افراد جدید شناسایی شده در ذیل اسامی قبلی منتشر می شد. برای پایان اسامی هم جمع افرادی شناسایی نشده و توضیحات لازم به خانواده ها درج می شد.

 

 

پایان روز اول

 

با انتشار خبر پنجم در ساعت ۱۸:۲۳، پرونده اخبار روز اول بسته شد، اما بخش عمده ای از کار هنوز پیش روی همکاران سازمان پزشکی قانونی بود. در روز اول، روابط عمومی سازمان شکل یک اتاق خبر بحران به خود گرفت و از دقایق اول کاری، جزئیات خبر به صورت دقیق دریافت می شد.

 

 

 

:: سلسله خبرها به نحوی بود که ضمن پیش افتادن از خبرگزاری ها، اجازه نشر خبرهای غیرموثق گرفته شود. بازه زمانی بین اخبار منتشر شده، خبرنگاران را در تشنگی قرار نمی داد که به منابع دیگر روی بیاورند.

 

:: تلاش شد تنظیم اخبار مثل سایر اخبار سازمان، مطابق با اصول خبری باشد تا خبرنگاران دچار زحمت بازتنظیم اخبار نشوند.

 

:: روابط عمومی سازمان به منبع خبری تبدیل شد و تنها کانال انتقال اخبار وب سایت سازمان قرار گرفت. از سوی دیگر خبرنگاران دانستند که روابط عمومی به صورت عام خبرها را منتشر می کند، بنابراین درخواست خبر اختصاصی مطرح نشد.

 

:: انتشار پنج خبر در روز اول سانحه، به خبرنگاران این اطمینان را داد که تا پایان شناسایی متوفیان، روابط عمومی ماجرا را دنبال می کند و به صورت مستمر اخبار را در اختیار رسانه ها قرار می دهد.

 

:: بانک اطلاعات خبرنگاران رسانه های استان ها، از جمله استان قم که در سامانه ارسال پیام کوتاه سازمان از پیش تهیه شده بود، کمک زیادی به پیشبرد اطلاع رسانی موازی مرکز و استان کرد.

 

:: رسانه های مرجع، مثل چند خبرگزاری مهم کشور، در یکپارچه سازی خبری به روابط عمومی سازمان کمک شایان توجهی کردند.

 

:: مدیران سازمان با اعتماد کامل به اخبار، دست روابط عمومی را در اطلاع رسانی سریع با کمترین تشریفات اداری باز گذاشتند.

 

:: ارائه اخبار، مانند شرایط بحران، در ساعات غیر اداری هم پیگیری می شد و خبرنگاران دائما از خبرهای جدید سانحه مطلع می شدند.

 

:: توجه داشتیم که در لابلای خبر یا در پایان به اصل حادثه اشاره کنیم، به فرض اینکه شاید یک خواننده از ابتدا در جریان خبر نیست، پس ناچار بودیم سابقه ای از خبر را در میان خبر به او ارائه کنیم.

 

:: وظیفه روابط عمومی اطلاع رسانی درست و به موقع است. توجیه کردن و نظریه پردازی را به دیگران بپساریم. با وجود اینکه برند اتوبوس ها که متأسفانه حادثه خوزستان هم که در آن ۱۷ نفر بر اثر تصادف و آتش سوزی در برند مشابه همین حادثه جان باختند، اما در خبرها به برند آن اشاره نشد، چرا که اظهار نظر در این مورد به عهده کارشناسان فنی است نه پزشکی قانونی. پس بهتر است به جای اطلاع از حاشیه ها، به متن و کار خودمان توجه کنیم.

 

 

 

روز دوم/ ادمه اطلاع رسانی:

خبر ششم نسبت به خبرهای روز اول، از جامعیت بیشتری برخوردار بود. تفکیک جنسیتی قربانیان و تعداد اطفال حادثه مشخص شده بود. تقریبا نیمی از اجساد شناسایی شده بودند و از خبر ششم به بعد، آمار متوفیان بر اساس اتوبوس ها ارائه می شد. به طور مثال در خبر مشخص بود کدامیک از اجساد شناسایی شده به اتوبوس اصفهان و کدامیک به اتوبوس یزد مربوط می شد. ساعت انتشار خبر ششم ۱۱:۰۵ دقیقه بود. خبر ششم با توجه به مراجعه خانواده های قربانیان و اضافه شدن دائمی اسامی، با کمی تأخیر منتشر می شد. هر بار که برای تأیید خبر با قم تماس گرفته می شد، اسم یا اسامی جدیدی اضافه می شد که این مسئله تنظیم خبر را با مشکل مواجه می کرد.

 

 

 

یک پیش بینی:

در خبر هفتم که ساعت ۱۵:۲۳ دقیقه منتشر شد و تعداد دیگری از افراد شناسایی شدند، یک اتفاق مهم افتاد. یکی از خانواده هایی که نام متوفی آنها در فهرست خبر ششم منتشر شده بود، با تردید در شناسایی خود درخواست بررسی بیشتری کرده بود. لذا مجبور بودیم نام آن فرد را از فهرست قبلی حذف و اسامی جدید شناسایی شده جدید را معرفی کنیم. اگر در خبر جدید به کم شدن آن یک فرد از فهرست خبر قبلی اشاره نمی کردیم، این احتمال وجود داشت که یک خبرنگار مغایرت آماری را دریابد و در صحت اطلاع رسانی روابط عمومی خدشه وارد کند. با این پیش بینی در لید خبر توضیح دادیم که یک فرد به دلیل درخواست خانواده از فهرست کم و اسامی جدید معرفی می شوند. هر چند مقاومت هایی در عنوان نکردن حذف نام آن متوفی وجود داشت، اما نهایتا با یادآوری هر نوع احتمال بازبینی خبرهای قبلی توسط خبرنگاران، همکاران را متقاعد کردیم که دلیل حذف نام آن فرد را حتما قید کنیم و این اتفاق افتاد.

 

 

 

حاشیه های خبر

 

خبر هشتم از شناسایی ۸۴ درصد قربانیان حکایت داشت. در این خبر، به جز بحث قربانیان، مصدومین حادثه هم مورد توجه قرار گرفتند و تسهیلاتی که ادارات کل پزشکی قانونی اصفهان و یزد برای معاینه افراد ترخیص شده جهت تعیین خسارات مهیا کرده بودند در خبر قرار گرفت.

 

 

 

آخرین بسته خبری

 

خبر نهم آخرین خبر سانحه تا ساعت این یادداشت است خبری که ساعت ۱۸:۴۲ دقیقه منتشر شد هر چند بر اساس ساعت مخابره خبر می شد پیش بینی کرد با توجه به بسته شدن صفحات روزنامه ها، این خبر در صفحات روزنامه های فردا جایی نخواهد داشت، اما خبر، به دلیل اهمیت موضوع برای خانواده های قربانیان منتشر شد. رویکرد روابط عمومی در اطلاع رسانی اخبار مرگ های گروهی، به هیچ عنوان ملاحظات رسانه ها، مثل ساعت انتشار و بسته بودن صفحات روزنامه ها نیست، بلکه مهم اطلاع رسانی فوری و دقیق برای آگاهی همه جامعه است. در این شرایط، همان طور که از شمارشگر صفحات سایت می توان به آن پی برد، برخی دنبال کنندگان اخبار که رسانه ها هم نیستند، مستقیما به سایت سازمان پزشکی قانونی مراجعه می کردند و تأمین کردن نظر این مخاطبان از اهمیت زیادی برای روابط عمومی برخوردار است.

 

 

 

:: روز دوم هم روابط عمومی، منبع خبری باقی ماند و اخبار منتشر شده به صورت کامل توسط رسانه ها پوشش داده شد.

 

:: این اطمینان خاطر در رسانه ها که روابط عمومی، به صورت سریع در صدد گردآوری و تنظیم صحیح اخبار است حفظ شد.

 

:: شکل خبر تنظیم شده مورد توجه رسانه ها قرار گرفت و آنها هم در خبرگزاری ها و روزنامه ها، خبر را به شکل تنظیم شده روابط عمومی بازتاب دادند

 

:: با توجه به عدم شناسایی دو متوفی، هنوز کار اطلاع رسانی سانحه، خاتمه پیدا نکرده است و روابط عمومی به صورت آماده باش در انتظار دریافت خبر نهایی و بستن پرونده این سانحه تلخ است.

 

 

 

آسیب شناسی رسانه ها در پوشش خبری حوادث جمعی

:: هر چند این مسئله تعریف شده نیست که در زمان بروز حوادث جمعی مثل زلزله، سیل، سقوط هواپیما، تصادفات سنگین و … که در آن جمع زیادی از افراد کشته می شوند، اتاق خبر بحران تشکیل و یک فرد به عنوان سخنگو معرفی شود، اما رسانه ها هم، به اولین مسئولی که پاسخ تماس آنها را می دهد، تماس می گیرند و درخواست اطلاعات می کنند. بدیهی است که در این قبیل اتفاقات، رییس ستاد مدیریت بحران باید با گردآوری همه اطلاعات دستگاه ها، پاسخگوی سؤالات باشد. همین شکل گردآوری خبر توسط رسانه ها، باعث مغایرت اطلاعات بین دستگاه ها می شود، چرا که هر سازمان، صرفا اطلاعات مربوط به خود را دارد و این اطلاعات خام و اولیه است.

 

:: جستجوی مقصر! : از زمان بروز یک حادثه، خبرنگاران به جای مهلت دهی به دستگاه های ذیربط برای بررسی حادثه، در جستجوی مقصر هستند و گه گاه، مسئولانی که علاقه زیادی هم به دوربین و میکرفن و مصاحبه دارند، با اظهارنظرهای شتابزده، ذهنیت و تصوری را ایجاد می کنند که معمولا اشتباه است و حتی با معرفی مقصر اصلی حادثه، سایه آن اظهارنظر و مقصر معرفی شده اولیه، تا پایان بر پرونده آن خبر سنگینی می کند.

 

:: برجسته سازی تناقضات: گاه دیده می شود، عدم وجود یک سخنگو و اظهارات متناقض مسئولین چند دستگاه، از اصل حادثه مهم تر شده است و رسانه ها به جای پوشش صحیح اخبار، بر تناقض گویی آماری یا اظهارنظرهای متفاوت مسئولان پافشاری می کنند و حقوق مردم به عنوان مخاطبان اصلی خبر، مورد غفلت قرار می گیرد.

 

:: این یادداشت یک تجربه روابط عمومی است و بدون شک به لحاظ علمی دارای ایرادات فراوانی است. از اساتید محترم روابط عمومی به علت اطاله کلام و گاه اظهارنظرهای غیر کارشناسانه پوزش می خواهم.

 

 

 

:: در پایان لازم می دانم از حسن اعتماد مسئولین سازمان به خصوص جناب آقای دکتر حامد نائیجی، مدیرکل محترم روابط عمومی و دکتر محمد رضا قدیرزاده مدیرکل محترم حوزه ریاست سازمان پزشکی کشور و همکاری بی وقفه و سریع جناب آقای علی رضایی، مسئول روابط عمومی پزشکی قانونی استان قم تشکر و قدردانی کنم.

 

 

 

 

 

محمود حق وردی

 

کارشناس روابط عمومی و معاون اداره کل روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور

نویسنده:

تاریخ:

نوشتهٔ بعدی
انتشار آنلاین خبر در نشست های خبری؛ آری یا خیر؟! (۲)
نوشتهٔ پیشین
انتشار آنلاین خبر در نشست های خبری؛ آری یا خیر؟! (۱)‎

نوشته‌های مرتبط

۵ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • جناب حق وردی سلام
    مطلب شما را خواندم و ازاینکه تلاش های بنده و شما همکاران به طرقی اینگونه در بوته نقد قرار می گیرد خوشحال شدم.

    حادثه تصادف وحشتناک اتوبان برای ما بسیار سنگین و دلخراش بود و در بامداد آن روز همکاران، با چهره هایی گرفته و غمناک و گاها اشک آلود مشغول انجام وظیفه بودند.
    حجم بالای کار و لزوم تسریع در اتمام معاینات، فرصت تهیه سناریویی برای ثبت لحظات و موقعیت های آن بامداد غم آلود را از ذهن من گرفت و البته اندک تصاویر بجا مانده از آن زمان نیز همچون بخش اعظمی از فعالیت های سازمانی ما قابل انتشار نیست.

    اینجانب ضمن تشکر از شما به سهم خود از همه همکاران عزیز در قم و نیز دیگر همکاران که در روند کمک به همنوعان خود در این حادثه تلاش نموده و تا پاسی از شب در دفتر سالن تشریح خدمت نمودند نیز تشکر می نمایم.

    در حیطه کار خودم قطعا بهترین دلگرمی از دریافت بازتاب مثبت از فعالیت های اطلاع رسانی ام حاصل می شود که به حق در مورد روابط عمومی سازمان اشاره نمودید اما امید است با بهره گیری از این تجربه در بحث تفکیک وظایف سازمانها در چنین حوادثی، تهیه اطلاعات با دقت و وسواس بیشتری انجام گرفته و به حاشیه رانده نشود. قطعا کار اجرایی در چنین حادثه ای سنگین است اما پایه کار بر اساس اطلاعات باید استوار باشد.

    به قول شما مدیر بحران استان باید به عنوان شخص پاسخگو از همه اطلاعات بروز و جدید خبر داشته و آنها را اعلام نماید. در این جریان اطلاع رسانی سازمان ما از ستاد بحران استانداری پیشی گرفته بود و علیرقم اعلام ما به سیمای قم آنها نیز مدیر کل بحران استانداری را مرجع قابل مراجعه خود دانستند که البته اطلاعاتش از آمار شناسایی ها بروز نبود.این موضوع را از این جهت عرض نمودم که امیدوارم واکاوی عملیات انجام شده در این خصوص از طرق مختلف و زوایایی چون آنچه که شما به آن پرداخته اید بتواند مفید فایده در ادوار بعدی قرار گیرد.

    موفق باشید.

    پاسخ
  • علي منشي زاده
    14 آبان 1392 9:39 ب.ظ

    جناب حق وردی سلام
    بنده ضمن عرض تسلیت به عموم مردم و بخصوص خانواده های داغدار جان باختگان این حادثه و به عنوان کسی که با کار اطلاع رسانی آشنا هستم ، اطلاع رسانی سازمان پزشکی قانونی کشور را که از طریق جنابعالی صورت می گرفت بسیار قویتر و جامعتر و بهتر از سایر رسانه ها دیدم و از زحمات شما و همکارانتان در روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور تشکرمی کنم.

    پاسخ
  • اکبر قجاوند- کارشناس روابط عمومی ومسئول آمار اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان
    15 آبان 1392 9:35 ق.ظ

    همکار گرامی جناب آقای حق وردی

    ضمن عرض سلام وخسته نباشید وعرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سرور وسالار شهیدان ،از آنجاییکه استان اصفهان در حادثه تصادف قم به نوعی درگیر بود لذا روابط عمومی استان نیز بی نصیب از مسائل مرتبط با حادثه نبود ، بطوریکه نمایندگان رسانه ها وبعضامردم باپزشکی قانونی استان تماس می گرفتند ودرخواست اطلاعات می کردند ، تنها چیزی که دراین راستا برای ما کمک کننده بود اطلاع رسانی سریع ودقیق شما وهمکارانتان بود چرا که بهترین جواب ما برای آنها این بود بود که شما جهت کسب اطلاعات دقیق می توانید به سایت سازمان پزشکی قانونی مراجعه نمایید

    اینجانب ضمن تشکر از زحمات بیدریغ شما ،خاطر نشان می کنم حضور پررنگ وبه دور از تشریفات ادرای وارائه اطلاعات دقیق وسریع در چنین مواردی می تواند به افکار عمومی و رسانه ها اعتماد بخش باشد و آنها را در قضاوتشان نسبت به عملکرد سازمان پزشکی قانونی در تمامی مراحل یاری نماید .

    موفقیت شما و تمامی تلاشگران خدوم سازمان پزشکی قانونی کشور را آرزومندم.

    پاسخ
  • علیمردان پناه پوریان
    15 آبان 1392 2:02 ب.ظ

    با سلام و عرض ادب
    در اطلاع رسانی سریع، دقیق و به موقع پزشکی قانونی در این حادثه و موارد مشابه شکی نیست. در حادثه راهیان نور که در این استان اتفاق افتاد نیز جنابعالی و همکارانتان عملکرد مطلوبی داشتید. ولی از طریق رسانه های دارای اهمیت مانند رادیو و تلویزیون متاسفانه نقش مهم پزشکی قانونی برجسته نشده و بیشتر نام اداره راه، پلیس راه، راهنمایی و رانندگی، مدیریت بحران و… پررنگ و برجسته شده و گاهی حتی نام پزشکی قانونی هم برده نمی شود.

    با بروز حادثه راهیان نور در این استان، مسولین در جلسات به کرات اذعان نمودند که تازه به نقش مهم پزشکی قانونی در بحران ها واقف شده و اعلام نمودند درصورتیکه پزشکی قانونی به این سرعت و دقت عمل نمی کرد، دامنه بحران وسیع تر می شد. به تبع آن اگر اطلاع رسانی مطلوب نیز نبود مشکلات عدیده ای پیش می آمد. ولی چون تاکنون امر اطلاع رسانی به نحو مطلوب انجام شده، مسوولین به اهمیت آن به طور کامل پی نبرده اند.

    از طرف دیگر معتقدم در رسانه ها مشکل جابجائی اجساد دارای بازتاب گسترده ای بود، لذا پاسخگویی یکی از مسوولین پزشکی قانونی در این زمینه از طریق رسانه های عمومی و شفاف سازی، لازم و ضروری به نظر می رسید.

    با تشکر از رحمات شما

    پاسخ
  • حسين سعادتفر عضو انجمن روابط عمومي ايران
    19 آبان 1392 8:25 ق.ظ

    با سلام و تسلیت بمناسبت ایام سوگواری سید ، سرور و سالار شهیدان آقا اباعبدا… الحسین (ع)

    مطالب آموزنده و تجربه خوبی برای خود بنده بود. با خواندن مطالب و گزارش ابتدا و انتهای حادثه این صحنه ها برایم تداعی کننده این بود که خودم در صحنه حضور دارم .

    جناب آقای حق وردی ضمن تبریک به قلم زیبا، شیوای و رسای شما بابت این اطلاع رسانی دقیق، صحیح، شفاف و آنلاین که منجر به تصیمیم گیری درست مسئولین ذیرربط در مدیریت این حادثه ناگوار شده و هم بستگان متوفیان و هموطنانی که ماجرا را پیگیری می کردند در جریان ریز ماجرا قرار گرفتند و هم افکار عمومی و نحوه اطلاع رسانی را مدیریت نمودید.

    جناب آقای حق وردی همانطور که استحضار دارید طبیعت کار روابط عمومی پاسخگویی به مخاطبین اعم از اصحاب رسانه، خبرنگاران، و … می باشد که باید در این مسیر ضمن داشتن احساس مسئولیت، اصولی اخلاقی را نیز رعایت کند. متاسفانه در کشور ما هنگام بروز حوادث ناگوار و دسته جمعی بعضی از مدیران بجای اینکه مسئولیت اطلاع رسانی را به اهلش بسپارند، به زعم خود و بعضا برای خودنمایی و یا مطرح کردن خود تریبون را به دست می گیرند و اظهار نظر میکنند.

    ما در حال حاضر شاهد آن هستیم که در ارایه آمار فوتی های ناشی از تصادفات رانندگی، غرق شدگی و … دچار چند گانگی هستیم که الحمدا… در این چند ساله اخبار سازمان پزشکی قانونی کشور و مراکز استان با استفاده از تمام ظرفیت های اطلاع رسانی (تلفن ، فاکس ،سامانه ارسال پیام کوتاه ،روزنامه ، رسانه های همگانی و …)و یا هر امکان دیگر تماس برقرار کرده و آمار و توضیحات لازم را داد.

    خوشبختانه روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشورو استان ها با صداقت، امانت و حقیقت توانست اعتماد و حمایت خبرنگاران محترم و مردم را جلب نماید. جناب آقای حق وردی اینجانب فارغ التحصیل رشته روابط عمومی هستم الحق و الانصاف آنچه را که در دانشگاه آموختم شما مرحله به مرحله در این اطلاع ر سانی عمل نمودید و این برایم خیلی آموزنده بود و به تجربیاتم اضافه شد و خوشحال هستم از اینکه در جامعه ما به نقش روابط عمومی ها و رساندن جایگاهش در حد انتظار در حال تلاش هستند که مرحله اول آن هم سپردن آن به کارشناسان مربوطه می باشد.

    به امید موفقیت همه همکاران اصحاب رسانه و اهل قلم در انتقال اطلاعات و بیان حقایق و رفتار صادقانه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


− 1 = چهار

فهرست