ترکه آبدار ۲۲:۳۰ و تن نحیف روابط عمومی‌ها

کلهر، مشاور رسانه‌ای رئیس جمهوردیشب در بخش خبری ۲۲:۳۰، آقای کلهر مشاور رسانه ای رئیس جمهور و آقای عابدینی کارشناس رسانه‌ها حضور داشتند، موضوع هم روابط عمومی در دولت نهم بود، کلهر روابط عمومی های دستگاه‌های دولتی را ۶۰ سال پیشتر از زمانه روز دانست و تکلیف ما هم مشخص شد، جناب عابدینی هم فرمودند در بحران ها روابط عمومی ها دست روی دست می گذارند و منفعل عمل می کنند. مشکل فعلی روابط عمومی‌ها به زعم آقای کلهر مستند سازی است و ما کارشناس آزموده در این زمینه نداریم، کلهر همچنین گفت: روی کاغذ ۸۰ هزار نیرو در زمینه روابط عمومی در دستگاه های دولتی فعالیت می کنند، ( اما به فعالان روی زمین اشاره‌ای نشد).
در یک قسمت از گفتگو مجری با جمع بندی قسمتی از صحبت‌ها، از آقای کلهر سؤال کرد: آیا ما در حال حاضر در استراتژی مشکلی نداریم و مشکل ما در ابزار است؟ کلهر گفت: بله، در حال حاضر روابط عمومی ها در استراتژی مشکلی ندارند و مشکل اصلی روابط عمومی‌ها نداشتن امکانات و ابزار مناسب است.
کارشناسی هم که از طریق تلفن با برنامه ارتباط داشت، همه صحبت‌های حاضرین رو تأیید کرد و گفت تنها ۱۸ درصد از کارگزاران روابط عمومی تحصیلات روابط عمومی دارند. آقای عابدینی کارشناس رسانه‌ای و میهمان برنامه، دائما روابط عمومی را معادل رسانه فرض می کردند و رسانه را گاهی اوقات عین روابط عمومی تعریف کردند.
برای من جالب بود که هیچ یک از شرکت کنندگان صحبتی در خصوص پیشرفت‌های اخیر روابط عمومی ها نداشت، در جایی گفته شد که روابط عمومی ها حتی دانش لازم برای استفاده از ایمیل رو هم ندارند. سؤال اصلی من به مسئله استراتژی و ابزار بازمی‌گردد، که در نهایت تعجب آقای کلهر هم تأیید کردند که مشکل فعلی روابط عمومی ها ابزار لازم هست نه استراتژیک. همه می دانیم در سالهای گذشته و حال بخشنامه ها و آیین نامه های زیادی در خصوص اهمیت جایگاه روابط عمومی تهیه و ابلاغ شده است. اما عزم اساسی در سازمان‌ها برای اجرایی کردن این بخشنامه ها و آیین نامه‌ها وجود ندارد و این به نگرش مدیران ارشد دستگاه‌ها و وزارتخانه بازمی گردد، مشکل مهم تر چارت سازمانی روابط عمومی هاست، روابط عمومی‌هایی که به دلیل عدم تعریف مناسب با هزار واژه روابط بین‌الملل، فرهنگی، آموزش همگانی و … همراه هستند، این مشکل ابزاری نیست، افرادی که در سازمان‌ها در کنار چند سمت، عنوان روابط عمومی رو یدک می کشند. یقینا این مشکل هم ابزاری نیست، با مکانیزه کردن یک روابط عمومی، روابط عمومی پیشرفت نخواهد کرد، به نظر من اندیشه مدیران ارشد باید تغییر کند تا به اهمیت کار روابط عمومی پی ببرند، روابط عمومی هایی را سراغ دارم که با اندک بضاعتی بسیار فعال در رسانه‌ها حضور دارند و همچنین دستگاه‌هایی با امکانات آنچنانی و استفاده از نیروهای تحصیلکرده اما بدون خروجی مفید.
خوب بود در این برنامه یک کارشناس و استاد بی طرف دانشگاه هم دعوت می شد تا اینقدر تأیید بزرگواران تابلو به نظر نمی رسید.

نویسنده:

تاریخ:

دسته بندی:

يادداشت
نوشتهٔ بعدی
نوشتن‌‌ در‌ دنیای ‌‌دیجیتال‌ به روایت دکتر شکرخواه
نوشتهٔ پیشین
دومین همایش ملی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی برگزار شد

نوشته‌های مرتبط

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • ظاهر سایت خیلی خوب شده . تبریک

    پاسخ
  • متاسفانه عملکرد روابط عمومی ها قابل دفاع نیست .شما مورد نقص هستی اما این حرف ها باز هم متاسفانه در مقیاس عام درست است.
    کاش روابط عمومی ها با عملکردشان از خود دفاع کنند.
    میخواستم از روابط عمومی خودمون مثال بیارم گفتم گریه ات میگیره.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


2 + = چهار

فهرست