دستاوردهای کارگاه افکارسنجی در روابط عمومی/ قسمت چهارم/ برخی تعاریف

جامعه آماری و نمونه گیری
    جامعه عبارت است از همه اعضای واقعی یا فرضی که علاقه مند هستیم یافته های پژوهش را به آنها تعمیم دهیم (دلاور ۱۳۷۴ص۱۱۲) یا به عبارت دیگر جامعه عبارت است از گروهی از افراد ،اشیاء یا حوادث که حداقل دارای یک صفت یا ویژگی مشترک هستند (دلاور ۱۳۸۰ص۴) جامعه آماری همان جامعه اصلی است که از آن نمونه یا نما یا معرف بدست می آید (ساروخانی ۱۳۷۲ص۱۵۸).
نمونه گیری sampling یعنی انتخاب تعدادی از افراد، حوادث و اشیاء از یک جامعه تعریف شده به عنوان نماینده ان جامعه . به عبارت دیگر نمونه گیری عبارت از انتخاب درصدی از یک جامعه به عنوان نماینده ان جامعه است.
 نمونه گیری تصادفی عبارت است از انتخاب نمونه و جمع آوری داده ها به گونه ای که بتوان نتایج حاصل را با احتساب اندازه های خطا (که با استفاده از روشهای آماری تعیین می شوند) به یک جامعه بزرگ تعمیم داد . نمونه گیری تصادفی به این علت که اساس آن استفاده از روشهای آمار استنباطی است درسایر روشها ترجیح دارد . (دلاور ۱۳۷۴ص۱۱۵)
انواع نمونه گیری : :(دلاور۱۳۷۴ص۱۱۶ الی۱۲۳)
۱- نمونه گیری تصادفی ساده :
در نمونه گیری تصادفی هر یک از اعضاء جامعه تعریف شده شانس برابر و مستقلی برای قرار گرفتن در نمونه دارند . منظور از مستقل بودن این است که انتخاب یک عضو به هیچ شکل در انتخاب سایر اعضای جامعه تأثیری نداشته باشد .
۲- نمونه گیری منظم یا سیستماتیک :
همانند نمونه گیری تصادفی ساده ، این نمونه گیری منظم نیز برای انتخاب یک نمونه از یک جامعه تعریف شده به کار می رود . از این روش زمانی استفاده می شود که تمام اعضای جامعه تعریف شده قبلاً به صورت تصادفی فهرست شده باشند .
تفاوت آن با روش قبلی در این است که در این روش انتخاب هر عضو مستقل از انتخاب سایر اعضای جامعه نیست .
۳- نمونه گیری طبقه ای :
در بسیاری از تحقیقات محقق مایل است نمونه گیری را به گونه ای انتخاب کند که مطمئن شود که زیر گروه ها با همان نسبتی که در جامعه وجود دارند به عنوان نماینده جامعه در نمونه نیز حضور داشته باشند ، این موارد نمونه ها ، نمونه های طبقه بندی شده گویند ، این روش در مطالعاتی که محقق قصد مقایسه زیرگروه های مختلفی را داشته باشد مناسب است .
۴- نمونه گیری خوشه ای :
در نمونه گیری خوشه ای واحد اندازه گیری فرد نیست بلکه گروهی از افراد هستند که به صورت طبیعی شکل گرفته و گروه خود را تشکیل داده اند. نمونه گیری خوشه ای زمانی به کار می رود که انتخاب گروهی از افراد امکان پذیر و آسانتر از انتخاب افراد در یک جامعه تعریف شده باشند .
۵- نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای
۶- نمونه گیری داوطلبانه
برای انتخاب تمامی روزهای هفته از یک روزنامه در تحلیل محتوا می توان از روش نمونه گیری سیستماتیک استفاده کرد. به این ترتیب که ابتدا جامعه مورد نظر را در تعیین می کنند و سپس در هفته اول یک روز را به تصادف انتخاب کرده وبلافاصله هشت روز از روز انتخاب شده نمونه های دیگر را گزینش می کنند به این ترتیب تمامی ایام هفته به صورت یکسان در نمونه رؤیت خواهد شد .

 منابع:
سارو خانی باقر( ۱۳۷۲) روشهای تحقیق در علوم اجتماعی ؛جلد اول؛ انتشارات موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی
دلاور علی(۱۳۷۴ )مبانی نظری و عملی در علوم انسانی و اجتماعی؛ انتشارات رشد؛ چاپ سوم

نویسنده:

تاریخ:

دسته بندی:

روابط عمومی
نوشتهٔ بعدی
دستاوردهای کارگاه افکارسنجی در روابط عمومی/ قسمت پنجم
نوشتهٔ پیشین
دستاوردهای کارگاه افکارسنجی در روابط عمومی/ قسمت سوم

نوشته‌های مرتبط

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • با سلام. ممنون از ابراز لطف همیشگی شما به این حقیر. قربان از شما هم ممنونیم که با این مطالب خوبتان ما را بهره مند می فرمایید.

    پاسخ
  • سلام.یه سوال دارم.به نظر شما تمام مطالبمو پاک کنم از اول شروع کنم؟من دوست دارم وبلاگم از نظر یه کارشناس روابط عمومی معقول باشه.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


6 + = ده

فهرست