کامنت ها و نظراتی که می آیند

شما هم اگر یک سایت یا وبلاگ داشته باشید با انواع و اقسام کامنت ها و نظرات مواجه بوده اید. نظرات مختلفی که به سختی می توان آنها را دسته بندی کرد. شاید نظراتی که در ذیل مطالب وبلاگ شما درج می شود در یکی از دسته بندی های زیر وجود داشته باشد.

 

نظرات سیاه و سفید:

نظر دهنده یا مطلب شما را کامل و دربست با “کاملا موافقم” های زیاد تأیید کرده و یا مطلب شما را از بیخ و بن رد شده می داند و با دلایل مختلف در صدد مخالفت با شماست.

 

نظرات مأیوس کننده:

مطلب شما بسیار ضعیف و بی اثر است. نظر دهنده به طوری ادامه فعالیت شما در خصوص حوزه ای که در آن مطلب می نویسید را زیر سوال برده، که بعد از خواندن این قبیل کامنت ها، از زندگی سیر شده و در صدد تخته کردن وبلاگ خودتان بر می آیید.

 

نظرات بی ارتباط:

برای این فقره یادآوری یک خاطره خالی از لطف نیست. در یکی از شبکه های اجتماعی تخصصی که در آن عضویت دارم، یکی از اعضا، با تقلا و تلاش زیاد، ذیل هر مطلب و نوشته و نظرسنجی و … سعی در مشارکت دارد. گاهی این مشارکت به حدی اوج می گیرد که نظر یک مطلب را زیر یک مطلب دیگر می نویسد و … . بعضی از خوانندگان و بازدیدکننده های بلاگ شما، هنوز پاراگراف اول را تمام نکرده، صفحه را اسکرول می کنند و مشغول درج نظر می شوند، غافل از اینکه شاید مقدمه ای که شما در پاراگراف اول و دوم آوردیده اید، مثال و زمینه ای است برای رسیدن به آنچه در آخر مطلب به دنبال رسیدن به آن هستید.

 

نظرات خصمانه:

بازدید کننده با خشم و عصبانیت (به همراه الفاظ آتشین) به درج نظر پرداخته و بدون اینکه سطری از نوشته شما را بخواند، آنچه پیشتر در کیلپبورد خود داشته را در بخش نظرات سایت شما هم کپی می کند. مانند همه سایت هایی که پیش از سایت شما مورد نوازشش قرار گرفته یا سایت هایی بعد از سایت شما منتظر دریافت کلام آب نکشیده ایشان هستند.

 

نظرات دعوتنامه ای:

“خیلی مفید بود، به ما هم سر بزن”، از این دست نظرات به وفور یافت می شود و از شما دعوت شده بازدید این کاربر را پس دهید و شما هم تشکری از ایشان داشته باشید.

 

نظرات طنر و مزاح:

به علت بالا بودن دز طنز (همان جنبه طنز بسیار بالا) مطلب شما از دید این بازدیدکننده بسیار فان و بامزه تشخیص داده شده و با ادبیاتی محاوره ای به بیان مزاح گونه نظر خود پرداخته است.

 

نظرات تقدیر و تشکر:

“استفاده کردم، از این مطلب بی نهایت استفاده کردم. از شما که به فکر جامعه ی … هستید و به بیان دغدعه ها و مشکلات جامعه ی … می پردازید صمیمانه تشکر می کنم. موفقیت شما را در بیان هر چه بیشتر مشکلات جامعه ی …. آرزومندم.!” و در ادامه این جمله ها نظرات کاربر را می خوانید که خود او هم در این زمینه تلاش زیادی داشته است. (جاهای خالی را با اصناف و مشاغل دلخواه پر کنید)

 

نظرات احساساتی:

“مطلب شما تأثیر زیادی روی من گذاشت و … ” بیشتر این نوع مطالب از کاربرانی سر می زند که نسبت به موضوع مورد بحث شما، تجربه ای مشابه داشته اند و نسبت به آن رقیق القلب هستند. نشان دادن Over act با دلسوزی زیاد و علاقه و محبت زایدالوصف به موضوع مورد اشاره شما از شاخصه های چنین نظراتی است.

 

نظرات تبلیغاتی:

نیازی به توضیح ندارد. این قبیل کامنت ها چنین مشخصاتی دارند: (با عذرخواهی قبلی از همه خانم ها) نویسنده همیشه یک خانم با نام هایی از این قبیل، مریم، فریبا و … . متن آن طولانی است. با اسمایلی های زیاد تزیین شده است. ادبیات آن محاوره ای است. تمام تلاش نویسنده این است که شما به وب آنها سر بزنید.

 

نظرات احوالپرسی:

“کجایی محمد؟ نیستی بابا!!” نظر دهنده یکی از دوستان شماست که احتمالا فراموش کرده از ایمیل یا فرم تماس با من استفاده کند و برای ساده تر شدن کار، احوال پرسی اش را در بخش نظرات به شما ابلاغ کرده است.

 

نظرات سیاسی:

هر نوع کلمه یا عبارتی کهدر مطلب شما نظردهنده را به سمت موضوع سیاسی مورد نظرش رهنمون کند، کافی است تا یک بحث سیاسی سنگین در زیر مطلب شما بنشیند. بیشتر این نظرات در کاربرانی دیده می شود که دنیا را فقط با یک عینک می بینید: عینک سیاسی.

 

نظرات استراتژیک:

با لطایف الحیل مختلف و عبارات غیرمستقیم شما را تحریک می کند تا روی نام هایپرلینک شده نظردهنده کلیک کنید تا پی به کشف شخصیت و دیدگاه وی ببرید. موثرترین و کارسازترین روش برای اینکه شما ترغیب شوید تا به وب سایت یا بلاگ نظردهنده سوق پیدا کنید.

 الان اگر قصد نظر دادن به این مطلب را دارید در اندیشه اید که نظر شما در کدام یک از دسته های بالا جای می گیرد!!!

نویسنده:

تاریخ:

نوشتهٔ بعدی
تکرار پایش خبر بعد از ۱۵ روز!!
نوشتهٔ پیشین
به عکاس روابط عمومی توصیه می شود!!!

نوشته‌های مرتبط

۵ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام. فک می کنم یه دسته ای ناگفته باقی موند. دسته ای از نظرات هستند که به توسعه بحث اصلی کمک می کنن. مثلا به یک جنبه جدید از موضوع اشاره می کنن یا در جواب استدلالهای نویسنده استدلالهای جدیدی رو مطرح می کنن البته خیلی دوستانه نه خصمانه. و معمولا یک گفتگوی جدی بین نویسنده و نظردهنده شکل می گیره و بحث جلو می ره.

    پاسخ
    • محمود حق وردي
      25 مهر 1390 7:58 ب.ظ

      ممنون
      اونایی که جا انداختم رو شما و سایر دوستان با توجه به تجربه خودتون یادآوری کنید.

      پاسخ
  • سلام
    این مطلب به خوبی نظرهای وارده را (همان کامنت آقای حق وردی) توصیف کرده و چه خوب می شد که کمی از توصیف فراتر می رفت و به تحلیل و تبیین و چگونگی برخورد با هریک از انواع پیام ها می پرداخت.
    در هر صورت در همین حد نیز جای تقدیر دارد.
    (حالا اینو هم دسته بندی کنین!)

    پاسخ
    • محمود حق وردي
      25 مهر 1390 8:41 ب.ظ

      مخلصیم آقای امامی، قربان شما خیلی بزرگوارید.
      کامنت های اون دوست مشترکمون بهانه ی این پست شد.
      تو خود حدیث مفصل بخوان …

      پاسخ
  • سلام و خدا قوت : امیدوارم که پذیرای من در جمع گرم و صمیمی خودتان باشید . در تائید و شاید تکمیل نظر سرکار خانم خلقتی عرض میکنم : من اسم این نوع نظرات را نظرات چالشی میگذارم . به خاطر ویژگی اینترنت و مجازی بودن آن ، به چالش کشیدن نظرات افراد شرکت کردن در بحث و اعلام نظر کردن ( البته در جهت بهبود ) سخت میباشد . من به این جنبه از بحث ها علاقه مندم و باز هم امیدوارم که مرا نیز دریابید ! زیاد حرف زدم ، ببخشید و خدا نگهدار .

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


5 − چهار =

فهرست