با اخبار سوخته چه غذایی می توان آماده کرد؟

خبر سوخته، خبری است که ارزش خبری “تازگی و نو بودن” را از دست داده باشد. خبری است که روابط عمومی یا روزنامه نگار بعد از تهیه آن، از انتشار همان خبر در دقایق یا ساعتی پیش، آگاه شود.

اما آیا خبر سوخته را می توان در آینده استفاده کرد یا اینکه باید آن را به سطل زباله بیندازیم؟ در این رابطه نظر چند نفر از دوستان خبرنگار را گرفته ام که خواندن دیدگاه شان را به همکاران خودم در روابط عمومی توصیه می کنم.

 

مرضیه خلقتی، خبرنگار ایسنا و نویسنده وبلاگ مطالعات فضای مجازی و ارتباطات در این خصوص می گوید: وقتی خبری می سوزد دیگر ارزش “تازگی” را ندارد، به خاطر همین جایی مثل خبرگزاری دیگر نمی تواند از آن خبر استفاده کند، مگر اینکه یک نکته جدید به همان خبر اضافه شود یا اطلاعات خبر سوخته در کنار اطلاعات خبر جدیدی در قالب سابقه خبر قرار بگیرد. یا اینکه خبر از جهات دیگری ارزش داشته باشد که بتوان آن خبر را روی خروجی قرار داد. به طور مثال، بعضی خبرها باید ارسال بشوند حتی وقتی سوخته باشند، چون می توان بعدا بر مبنای خبر ارسالی مصاحبه و گزارش تهیه کرد در واقع صرفا جهت ارجاعات بعدی از آن استفاده می شود. البته استفاده گزارشی و مقاله ای از خبرهای سوخته ای که ارسال نمی شوند هم یکی از توصیه هاست.

 

اما امید سلیمی، خبرنگار خبرآنلاین در خصوص خبر سوخته نگاهی دیگر دارد: “شخصا چیزی به نام خبر سوخته نمی شناسم. اخبار، اگر ارزش تازگی خودشان را از دست داده باشند، به عنوان اطلاعات پس زمینه، به عنوان بهانه ای برای مطالب تحلیلی و همچنین سرنخی برای به عمق رفتن بیشتر و شرح جزئیات ماجرا در قالب گزارش، قابل استفاده هستند.

به طور مثال، روند پیگیری یک پرونده: شخص فاضل خداداد بعد از ۱۰ سال، دیروز در روزنامه شرق تیتر یک شد. فاضل خداداد طبعا عنصر تازگی در خبرش نیست، ولی بهانه خوبی است برای عمق بیشتر به ماجرا.

در ضمن، درباره پیگیری اخباری که ارزش تازگی خودشان را از دست داده باشند، می شود از این قبیل اخبار استفاده کرد و پیگیری را به بهانه های مختلف، ادامه داد و گزارش نوشت، یا مصاحبه گرفت و یا تحلیل و یادداشت را قلمی کرد.

 

سارا دماوندران، خبرنگار هفته نامه سلامت معتقد است می توان از خبر سوخته برای گزارش استفاده کرد: “بستگی به ارزش خبر داره اگه خبری باشه که روش بشه گزارش رفت من اینکار رو می کنم”

 

مصطفی خدابخشی، گزارشگر خبرگزاری فارس استفاده از خبر سوخته را منوط به گرفتن یک گفتگوی تکیملی می داند: “به نظر من یه خبر سوخته رو زمانی میشه دوباره زنده کرد که در همون مورد خبر، از شخصی گفتگوی تکمیلی گرفته بشه. اگرنه بهترین کاری رو که میشه با یه خبر سوخته کرد آرشیو کردن و بایگانی کردنش هست.”

 

دوست خوش ذوق دیگری در پاسخ به این سوال که با خبر سوخته چه درست می کنید گفت: اگه خبرهای سوخته رو بشه تو آفتاب پهن کرد و مویز خبری درست کرد حتما طرفدار پیدا می کنه!.

 

به هر حال اخبار سوخته منبع خوبی است برای اخبار بعدی. در یکی از پست های پیشین در مورد آرشیو یکهزار کلمه ای صحبت کرده بودیم. خبر سوخته ای که پیش روی ماست، با ذکر تاریخ تهیه، یکی از منابع غنی آرشیو یکهزار کلمه ای می شود.

نتیجه: خبر سوخته، می تواند مواد لازم برای تهیه یک خبر یا گزارش خوب باشد. آن را دور نریزید!

نوشتهٔ بعدی
مراقبت از ارتباط
نوشتهٔ پیشین
مشکل استفاده از اعشار در خبر

نوشته‌های مرتبط

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام. در مورد جمع کردن نظرات دوستان کار جالبی کردید. ممنونم.
    در واقع نکته اصلی در مورد خبرهای سوخته همان است که در نتیجه گیری اشاره کرده‌اید.

    پاسخ
    • محمود حق وردي
      12 مهر 1390 2:19 ب.ظ

      خواهش می کنم، تشکر از شما به خاطر مشارکت در بحث
      راستش خبر تنظیم کردن های ما (بلانسبت خبرنگارهای حرفه ای) بیشتر به رفع تکیلف شباهت پیدا کرده تا توجه به جزئیات خبر و استفاده از رنگ و پیشینه
      فکر کنم مرور مکرر رفتار حرفه ای، ما رو به انجام اون رفتار ملزم می کنه، دارم تمرین می کنم که کار درست رو درست انجام بدم.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


× شش = 30

فهرست