دانشگاه علامه، امسال رشته روزنامه‌نگاری و روابط عمومی ندارد

این تیتر مطلبی بود که دیشب جواد افتاده در Buzz جی میل Share  کرد و بلافاصله دوستان ارتباطاتی واکنش نشان دادند. در آستانه ۱۷ مردادماه و روز خبرنگار، این خبر جامعه روابط عمومی و ارتباطات را به حیرت انداخت. به نظر می رسد که کار بازنگری رشته های علوم انسانی از ما ارتباطاتی ها شروع شده و همین اول کار هم روابط عمومی و روزنامه نگاری در علامه تعطیل شد. مطلب امیرعباس تقی پور هم در این ارتباط خواندنی است.

محمدمهدی فرقانی، استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: «متاسفانه هنوز از دلایل این حذف بی‌اطلاع هستیم.»

اصل خبر را که امروز در روزنامه اعتماد منتشر شده بخوانید (جالب اینکه سایت روزنامه اعتماد در وضعیت “فیلتر” قرار دارد)

حذف ۱۳ رشته دانشگاهی علوم انسانی
دانشگاه علامه، امسال رشته روزنامه‌نگاری و روابط عمومی ندارد
گروه اجتماعی|نرگس جودکی

حذف ۱۳ رشته کارشناسی از فهرست رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال ۹۰ دانشگاه علامه طباطبایی، داوطلبان این رشته‌ها را سردرگم و مستاصل کرده است. از سوی دیگر استادان این دانشگاه نیز با اظهار تاسف از حذف این تعداد رشته و محروم ماندن داوطلبان از انتخاب این رشته‌ها از علل حذف و شرایط خاص امسال انتخاب رشته اظهار بی اطلاعی می‌کنند.


رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی دیروز در پاسخ به «اعتماد» از حذف این تعداد رشته از جمله روزنامه‌نگاری و روابط عمومی اظهار بی اطلاعی کرد و موکدا بر بی‌اطلاعی خود در این زمینه اصرار ورزید. سال گذشته داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه علامه طباطبایی از بین ۱۹ رشته کارشناسی، رشته تحصیلی خود را برگزیدند اما امسال داوطلبان در شرایط دشواری قرار گرفته و مجبورند از بین تنها شش رشته حقوق، زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات فارسی، الهیات و معارف اسلامی، مدیریت بیمه اکو و مدیریت جهانگردی در این دانشگاه دست به انتخاب بزنند. تعداد بسیاری از علاقه‌مندان این رشته‌ها دیروز پس از دریافت دفترچه شماره دو از سایت سازمان سنجش با دیدن جداول انتخاب رشته‌های دانشگاهی حیرت‌زده شدند.

برخی از این داوطلبان طی تماس با روزنامه اعتماد خواستار پیگیری مسوولان وزارت علوم بودند. اما به نظر می‌رسد حذف ناگهانی این رشته‌ها در راستای بازنگری ۳۸ رشته از رشته‌های علوم انسانی صورت گرفته است. بر اساس آخرین اعلام رییس پژوهشگاه علوم انسانی، این ۳۸ رشته شامل حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد، علوم تربیتی، مدیریت، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات انگلیسی، تاریخ، فلسفه، روش‌‌شناسی، روزنامه‌نگاری، ارتباطات و علوم اجتماعی است.

یکی از داوطلبان تحصیل در رشته روزنامه‌نگاری به«اعتماد» می‌گوید: «بعد از دیدن کارنامه در سایت سنجش همانطور که مسوولان اعلام کرده بودند دفترچه شماره دو برای تعیین رشته نیز روی سایت قرار گرفت ولی با کمال تعجب رشته روزنامه‌نگاری نه در لیست دانشگاه علامه بود و نه در دانشگاه تهران. اگر قرار بر حذف این رشته‌ها بود، باید خیلی پیش از این به ما اطلاع داده می‌شد تا برای آینده خود تصمیم‌گیری کنیم نه اینکه به یک‌باره به ما گفته شود که امکان تحصیل در رشته مورد علاقه‌مان را نداریم. ما هنوز دلیل این حذف را هم نمی‌دانیم.» محمدمهدی فرقانی، استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: «متاسفانه هنوز از دلایل این حذف بی‌اطلاع هستیم.»

حمیدرضا آیت‌اللهی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی پیش از این گفته بود بهترین افرادی که می‌توانند بازنگری دروس علوم انسانی را انجام دهند استادان مدرس رشته‌های علوم انسانی هستند که از صد دانشگاه کشور در بازنگری سرفصل‌ها همکاری می‌کنند. درخواست تاسیس دانشکده علوم ارتباطات در دانشگاه علامه‌طباطبایی در شهریور سال ۱۳۸۳ با تقاضای راه‌اندازی سه رشته روزنامه‌نگاری، روابط عمومی، مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی و یک رشته علوم ارتباطی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به شورای گسترش آموزش عالی در وزارت علوم, تحقیقات و فناوری رسید و این دانشکده در زمستان همین سال طی مراسمی با حضور وزیر علوم وقت، تحقیقات و فناوری (دکتر توفیقی) و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (احمد مسجدجامعی)، ریاست دانشگاه، استادان و دانشجویان، محققان و جمعی از شخصیت‌های علمی و اجرایی افتتاح شد.

همانطور که در سایت این دانشگاه آمده است هدف از ایجاد کارشناسی رشته روزنامه‌نگاری تربیت متخصص و کارشناسان ورزیده برای خبرگزاری‌ها، مطبوعات، رادیو، تلویزیون و فعالیت وابسته‌های مطبوعاتی و رسانه‌های الکترونیکی و تربیت نیروی متخصص برای اطلاع‌رسانی، هوشیارسازی و آگاهی بخشی و همچنین برقراری ارتباطات بین دولت و جامعه در سطح ملی و بین‌المللی بود.


اکنون حذف رشته روزنامه‌نگاری, روابط عمومی و علوم اجتماعی در حالی صورت گرفته است که سال گذشته این دانشگاه در هر یک از این رشته‌ها ۳۰ داوطلب را پذیرفته است و داوطلبان زیادی برای شرکت در این رشته در سال ۹۰ امید بسته بودند.

رشته‌های علوم تربیتی، مدیریت برنامه‌ریزی آموزشی، آموزش و پرروش کودکان عقب‌مانده ذهنی و پیش‌دبستانی و دبستان، فلسفه، علوم اقتصادی، حسابداری و روانشناسی نیز امسال دیگر در فهرست رشته‌های کارشناسی دانشگاه علامه نیستند.

نویسنده:

تاریخ:

نوشتهٔ بعدی
روز خبرنگار مبارک
نوشتهٔ پیشین
فرایند انتشار و پایش خبر در روابط عمومی

نوشته‌های مرتبط

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • با سلام لطفا به من اطلاع بدین دانشگاه علامه در کارشناسی ارشد رشته مدیریت بیمه چه رتبه ای می گیره؟وچه منابعی باید مطالعه کنم؟ممنون میشم واسم ایمیل کنین.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


1 × = شش

فهرست