راهنمای استفاده از تبلیغات شهری (محیطی)

بلوغ تبلیغات شهری در ایران :

امروزه تبلیغات شهری به لحاظ جذب مخاطب، زیبایی، ایجاد تنوع در محیط، عدم آلایندگی، هزینه ای بسیار پایین در مقایسه با تلویزیون و رسانه های تصویری دیگر را دارد و یکی از بهترین روش های تبلیغاتی در دنیا به شمار می رود.
در کشور ما، با پایان جنگ تحمیلی و به طور طبیعی تغییرات حاصله در بازار مصرفِ انواع کالاهای مصرفی و غیر ماندگار و کالاهای لوکس و طبقه ی بالا، تبلیغات به عنوان بازوی قوی تولید کنندگان خرد و کلان به میدان آمد. در این میان و با رشد انواع ۳ گانه تبلیغ چاپی، پخشی و محیط بیرونی، تابلوهای تبلیغاتی نیز رونقی دوباره و شتابان تر به خود گرفتند.

نخستین تابلوهای تبلیغاتی در ایران که پس از جنگ (و عموماً در تهران) به شکل مکانیکی وظیفه ی جلب توجه مخاطب و ارائه اطلاعات کالا یا خدمات فرهنگی را به عهده داشتند ، آنقدر از نظر تعداد و تنوع محدود بودند که کسی آینده ای خوش و روشن برای گسترش آن و قدرت روز افزون تأثیر گذاریش را متصور نبود. با تغییر تکنولوژی، شکل تابلوهای تبلیغاتی نیز تغییر کرد، تابلوهای قدیمی که غالباً با تکنیک عکاسی یا نقاشی روی بوم انجام می شد با ورود انواع چاپ های عریض و طویل و حضور بنر و فلکس کم کم تغییر ظاهر دادند.

 


نبوغ طراحان تبلیغات شهری و لزوم استفاده بهینه از مکان و زمان های محدود، سبب پیدایش انواع جدیدی از این رسانه ی شگفت آور شد.
تابلوهای گردان، چند وجهی و چندی پس از آن LED، تصویری و … فضای شهرها را به کلی تغییر داد. (البته با حضور تلویزیون های شهری به سختی می توان میان تبلیغات پخشی و فضای باز تمایز قابل شد)
حضور انواع محصولات داخلی و خارجی در میادین، بزرگراه ها، معابر، استادیوم های ورزشی و … ضمن اطلاع رسانی بدون آلایندگی بر مردم، به ایجاد اشتغالی عظیم و ورود میلیاردها ریال سرمایه ی خارجی و گردش مالی تقریباً به همین مقدار در داخل منجر شد.


موقعیت قانونی تبلیغات شهری در کشور :

طبق ماده ۱ و ۳ قانون تبلیغات مصوب سال ۵۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، تنها سازمان های مجاز به تبلیغات در ایران، کانون های آگهی و تبلیغاتی هستند که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت دریافت کرده باشند.

تبلیغات محیطی یا تبلیغات شهری:
به این نوع تبلیغ در شکل عام و کلی، «تبلیغات محیط بیرونی» یا «تبلیغات فضای باز» Outdoor adv گفته می شود که در برگیرنده انواع تابلو آگهی های معابر، پل ها، تابلوهای بزرگراه ها (به هر ابعاد و از هر جنس و تکنیک)، اتوبوس ها، میادین ورزشی و … است. واژه مصطلح برای این نوع تبلیغ در ایران (در قوانین، بخشنامه ها، استعلام ها و …) «تبلیغات شهری» است که ما نیز در ادامه از آن استفاده می کنیم.

بر اساس این قانون، تنها مجریان صلاحیت دار تبلیغات شهری در کشور همین کانون ها هستند. (این توضیح لازم است که در شرایط فعلی مجوز کانون ها تنها به صورت استانی و با محدوده ی فعالیت استان صادر کننده  مجوز اعتبار دارد) البته در تبلیغات شهری، الزامات قانونی دیگری نیز از سوی شهرداری ها و معاونت های خدمات شهری و فضای سبز تدوین می شود و به اجرا در می آید که کانون های مجری تبلیغات شهری ملزم به اجرای آن نیز هستند.

پرتابل های شهرداری:
استفاده از این سازه ها که تقریبا در ابتدا یا طول تمامی خیابان های تهران نصب شده اند با نظارت سازمان زیباسازی شهرداری تهران صورت می گیرد. در تماسی که با سازمان زیباسازی داشتم اجاره امسال هر یک از این تابلوها برای ۱۰ روز ۵۵۰ هزار تومان است که این مبلغ شامل چاپ و نصب بنر هم می شود. اندازه پیش فرض این تابلوها ۳ در ۴ عمودی است و در مواردی اندازه های ۲ در ۳ عمودی هم وجود دارند.


نحوه سفارش:
در صورتی که هر دستگاه دولتی یا خصوصی قصد استفاده از این فضاها را داشته باشد باید ابتدا طرح خود را به سازمان زیباسازی ارایه کند. در صورتی که پرینت طرح در شورای سازمان زیبا سازی رد شود، موارد اصلاحی برای اعمال تغییرات به متقاضی اعلام می شود و در صورت تأیید این شورا، سی دی طرح به پیمانکارهای انحصاری!! سازمان زیباسازی تحویل می شود تا چاپ و نصب طرح توسط این شرکت ها انجام شود. متقاضی می تواند از بین موقعیت های این تابلوها در نقاط مختلف تهران، نقاطی را انتخاب کند اما خیابان ها و فضاهای طلایی که دید بسیار خوبی دارند، کمتر به متقاضی پیشنهاد می شود و انتخاب نقاط طلایی در حد چند مورد مختصر است.

 

+ مزایا: قیمت پایین نسبت به تبلیغات تلویزیونی
– معایب: محدودیت های فضای مورد نظر سفارش دهنده


لمپوست:
لمپوست بنر، گونه‌ای جدید از المان تبلیغاتی است که  از میله‌های مستطیلی در ابعاد یک متر در سه متر تشکیل شده و پس از نصب در محل مورد نظرامکان نصب پارچه تبلیغاتی را فراهم می سازد این سازه تکنولوژی جدیدی در بحث تبلیغات محسوب می شود که از مدتی پیش توسط سازمان زیباسازی در شهر تهران مورد استفاده قرار گرفته و امکان اجرای تبلیغات در ابعاد محلی را نیز فراهم می‌کند. با توجه به کم هزینه تر بودن لمپوست بنر در مقایسه با انواع دیگر المان‌های تبلیغاتی، طیف بیشتری از افراد قادر به استفاده از این فضای تبلیغاتی می باشند تا جایی که اشخاص با مشاغل خرد نیزبه راحتی قادر به تبلیغات خدمات و کالاهای خود در مقیاس های محلی خواهند بود.

در حال حاضر راهنمایی و رانندگی برای ترغیب موتورسیلکت سواران به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، در حال استفاده از این فضاست.
برای استفاده از این تابلوها هم باید به سازمان زیباسازی مراجعه کنید.
+ مزایا: اجرای طرح در یک فضای بورس (مثل خیابان حافظ، بورس فروش میز و صندلی اداری)
– معایب: هنوز در همه جای شهر این سازه ها نصب نشده اند.


بیلبورد:

بیلبورد Billboard در اصطلاح عمومی «به معنای هر نوع صفحه ی پوستر یا آگهی خیابانی که در تبلیغات خیابانی مورد استفاده قرار می گیرد» است. با جهش چشمگیر استقبال از انواع تبلیغات، امروزه در کشور ما و سایر کشورهای دنیا، بیلبورد مجازاً به تابلوهای تبلیغاتی نصب شده در خیابان ها، بزرگراه ها و اماکن عمومی اطلاق می شود. این سازه که بسته به موقعیت آن (در خیابان یا اتوبان ها) طول و عرض آن معین می شود و در شکل های تک وجهی، دو وجهی، سه وجهی، سه وجهی کرکره ای، گردان، روی بدنه پایه های بزرگراه ها و دایره و … تهیه می شود. نمای بیشتر این تابلوها مناسب است و از فاصله های دور هم قابل مشاهده هستند. بزرگراه های شهر مملو از این تابلوها هستند. بزرگراه همت، صدر، مدرس، حکیم، یادگار، شیخ فضل الله و بسیاری از بزرگراه های شهرمان میزبان این تابلوها هستند.
اما بزگراه مدرس از نوع تنوع بهترین نمایشگاه این دست تابلوهاست.
همچنین پل های عابر پیاده، فضای جدیدی هستند که برای نصب بنرهای تبلیغاتی عظیم از آنها استفاده می شود.
برای استفاده از هر دوی این فضاها (بیلبوردها، فضاهای تبلیغاتی پل های عابر پیاده) می توان با شماره های تماسی که در کنار این تابلوها وجود دارد با شرکت های آگهی و تبلیغاتی تماس گرفت.


تابلو سه وجهی پریزما (TriVision)

پریزما ، یک تابلو تبلیغاتی است که از تعدادی منشور تشکیل شده است که با چرخش آنها میتوان سه محصول یا پیام تبلیغاتی را در یک تابلو نمایش داد.
این نوع از تابلوهای تبلیغاتی به علت داشتن حرکت ، یکی از قدرتمندترین سیستمهای تبلیغاتی محیطی جهت جلب توجه و ماندگاری بیشتر در اذهان عمومی می باشد.
از این تابلو تبلیغاتی می توان در اندازه بزرگ برای تبلیغات محیطی ، و در اندازه کوچکتر در فضای داخلی استفاده کرد .
موارد استفاده از تابلوی سه وجهی پریزما:
تبلیغات محیطی فرودگاهها میادین ورزشی مراکز خرید سر در فروشگاهها


تلویزیون های شهری:

در حال حاضر یک شرکت که ۳ تلویزیون عظیم را در تهران مدیریت می کند بهره بردار آنها به شمار می رود. موقعیت های مناسب این تلویزیون ها، میدان ونک، هفت تیر و میدان تجریش شرایط خوبی را برای استفاده متقاضیان فراهم کرده است. با وجود اینکه در نور مستقیم، دید تلویزیون ها افت پیدا می کند، اما کیفیت و وضوح تصویر این تلویزیون های عظیم، مناسب است. نحوه محاسبه هزینه استفاده از این تلویزیون ها به ثانیه است. مشکل اصلی این تلویزیون ها، بدون صدا بودن آنهاست. تصاویر از یک نقطه تهران ارسال می شوند و تلویزیون ها، همه تصاویر یکسانی را نمایش می دهند.


وی‍ژگی تلویزیون های شهری عبارتند از:

  • ارائه تصویر متحرک
  • اکران چند تیزر مختلف ای یک شرکت در یک روز (تا ۵ تیزر)
  • تعویض تیزرها بدون اتلاف وقت در زمان مورد نیاز مشتری
  • سایز بسیار بزرگ (تا ۶۳ متر مربع، فقط صفحه تلویزیون)
  • برای سفارش دانستن این موارد مفید است:
  • قراردهای این شرکت به صورت یک ماهه تا یک ساله است.
  • باکس تیزرها ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۳۰ ثانیه ای است.
  • هر تیزر ۱۵۰ بار در شبانه روز پخش می شود. (جمعا ۴۵۰ مرتبه از ۳ تلویزیون)
  • زمان پخش روزانه تلویزیون ها از ساعت ۶ صبح تا ۱ بامداد است.
  • آگهی های خارجی با ۲۰ درصد افزایش قیمت نسبت به آگهی های داخلی محاسبه می شود.
  • کمترین مبلغ برای قراردادهای این شرکت  پخش آگهی ۱۰ ثانیه ای برای یک ماه با ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و بیشترین قیمت برای آگهی ۳۰ ثانیه ای در طول یک سال به قیمت ۳۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.
+ مزایا: قیمت مناسب تر نسبت به تلویزیون
– معایب: محدودیت پوشش دهی در نقاط مختلف شهر/ بعضی تلویزیون ها صدای آگهی را پخش نمی کنند.


تلویزیون های همشهری: (شهرداری تهران)

این تلویزیون ها که بیشتر LED سه رنگ هستند، برای نمایش متن تهیه شده اند. تیترهای اصلی روزنامه همشهری از طریق این تلویزیون ها پخش می شوند. وضوح تصویر پایینی دارند و کیفیت تصویر آنها بسیار پایین است و فقط مناسب پخش متن هستند تا تصویر و گرافیک. اجاره این تابلوها قیمت مناسبی دارند و اگر قصد پخش صرفا آگهی های متنی را داشته باشیم گزینه خوبی است. ابعاد آنها کوچکتر از تلویزیون های عظیم شهری است و در نتیجه میدان دید کمتری دارند.
+ مزایا: قیمت مناسب
– معایب: کیفیت نامطلوب تصویر


مترو:

مترو که فعلا به شکل فراگیر در تهران استفاده می شود، فضای بسیار خوبی برای تبلیغات است. روزانه بیش از دو و نیم میلیون نفر در تهران از مترو استفاده می کنند. این همایش بزرگ مسافران هر روزه برگزار می شود و فضای داخلی ایستگاه ها و واگن های قطار محل بسیار مناسبی برای تبلیغات است. بدنه ایستگاه ها، فضای داخلی واگن های مترو و دستگیره ها و اخیرا تلویزیون هایی که در قطارهای جدید نصب شده اند، میزبان آگهی سفارش دهندگان هستند.
فضای ایستگاه ها در اختیار مترو رسانه و تبلیغات داخلی عمده قطارها در انحصار شرکت کاروکسین است.
مترو ظرفیت های بسیار زیاد دیگری برای تبلیغات دارد که هنوز از آنها استفاده نمی شود. تبلیغات خلاقه و استفاده از سازه های حجمی، استفاده از ویدئو پروژکتور (که در برخی ایستگاه استفاده شد) و … نشان می دهد که ایستگاه های مترو ظرفیت های بسیار خوبی دارند که باید در انتظار این شیوه های جدید باشیم.


منابع:

تبلیغات شهری و افق‌های آینده
وب سایت شرکت تبلیغاتی طاها رسانه

نویسنده:

تاریخ:

نوشتهٔ بعدی
فرایند انتشار و پایش خبر در روابط عمومی
نوشتهٔ پیشین
استفاده های کاربردی SMS در روابط عمومی

نوشته‌های مرتبط

۴ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • حامد صدقى
    17 مهر 1390 6:58 ق.ظ

    مطالب مفیدى بود موفق باشید

    پاسخ
  • خليل عليوند - الي ساندويج تبريز
    20 بهمن 1391 6:58 ب.ظ

    مطالب مفیدی بود . اما ای کاش نحوه ارتباط با شرکت های تبلیغاتی را هم درج می نمودید. با تشکر

    پاسخ
  • مطالب عالییییییییی و بسیار مفید،بسیار ممنون
    فقط….لطفا راجع به محدودیت های تبلیغاتی اطلاعاتی میخواستم…به خصوص در اتوبانها!چون گاهی موجب حواس پرتی میشه!اصلا محدودیتی وجود داره آیا؟؟!!
    به این موضوع ربطی نداره!اما…! اگه راجع به روایاتی که از ائمه میذارن در اتوبانها…یا حتی نکات اخلاقی و…..هم اگه میدونین و میتونین توضیحاتی بدین!که چرا اصلا در اتوبانها جملاتی میذارن که تا خونده بشه یا رد میشیم یا تصادف….!!؟؟
    ممنون

    پاسخ
  • سلام مطالب عالی بود من یه سوال داشتم خدمتون چه جوری میتوانم بنرهای استفاده شده وجمع آوری شده خریداری کنم
    اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


9 − یک =

فهرست