استفاده های کاربردی SMS در روابط عمومی

سال ۱۳۷۳ بود که آنتن های موبایل در ایران و چشم ۶ هزار و ۵۰۰ نفری که سیم کارت تلفن همراه دریافت کرده بودند، به دیدن خط های آنتن روی گوشی تلفن شان روشن شد.

گوشی هایی که حالا اگر در دست کسی ببینیم از حجم و شکل آنها تعجب می کنیم. به صدا در آمدن زنگ هر گوشی، افتخار و شکوهی را به صاحب خط می داد و مردم با دیده تعجب و حسرت به دارندگان موبایل نگاه می کردند و در دل آرزو داشتند روزی آنها هم یک گوشی در دست داشته باشند.

به خاطر نبرده ایم لطیفه هایی که از این آرزوها نشأت می گرفت: حکایت مردی که به روی کمربندش یک آگهی چسبانده بود: به زودی در این مکان گوشی تلفن همراه نصب می شود!!!

چه صف های طولانی که مردم برای ثبت نام و پیوسن به جرگه موبایل داران، پشت اداره های پست نبستند و چه بازار سیاه ها که برای سرمایه های سرگردان بستر سرمایه گذاری نشد. ثبت نام برای هر سیم کارت ۶۰۰ هزار تومان بود اما همین سیم کارت که بعد از یک یا دو سال به دست خریدار می رسید، در بازار سیاه با قیمت دو میلیون تومان خرید و فروش می شد.

با گذشت زمان و توسعه شبکه در سراسر کشور و اضافه شدن دو اپراتور دیگر به شرکت ارتباطات سیار (همراه اول کنونی)، بازار سیاه برچیده شد و حالا با ۵ هزار تومان می توان دو سیم کارت تهیه کرد که در آن ۲ هزار تومان هم شار‍ژ اولیه است.

چندی پیش بود که وزیر ارتباطات اعلام کرد ۵۳ میلیون خط تلفن همراه در ایران فعال است. اما کماکان اپراتور اضافه می شود و برای فروش سیم کارت تبلیغ صورت می گیرد.

با فراگیر شدن تلفن همراه، به جز خدمات صوتی خدمات دیگری هم برای کاربران برقرار شد. سرویس پیام کوتاه، پیام های چند رسانه ای و حالا اینترنت.
از کیفیت خدمات که بگذریم، این رشد نشان می دهد ارتباطات روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است و این اشتیاق در کاربران وجود دارد که به جز خدمات فعلی، سرویس های بیشتری را انتظار می کشند. ۳G وعده ای بود که تأمین تله کام قصد داشت از ابتدای خرداد با ارائه سیم کارت به کاربران آن را برقرار کند که با اخبار متناقض این روزها، فعلا خبری از این سرویس و این اپراتور جدید وجود ندارد.

اما فراگیرترین سرویس تلفن همراه بعد از خدمات ارتباطات صوتی، سرویس پیام کوتاه است. امکانی ارزان قیمت با ویژگی های خاص.
شرکت مخابرات با ارائه امتیاز انحصاری به سه شرکت رهیاب (با پیش شماره ۱۰۰۰) شرکت آتیه داده پرداز با پیش شماره (۲۰۰۰) و شرکت مگفا (با پیش شماره ۳۰۰۰) امکان ارسال انبوه پیام های کوتاه را فراهم کرده است.

سازمان ها و شرکت ها با خرید هر شماره و اعتبار لازم، مشتریان می توانند در مدت زمان تعیین شده در قرارداد اعتبار خود را هزینه کنند و پیام های اطلاع رسانی و تبلیغاتی خود را به مخاطبان خود انتقال دهند.

این فراگیری و دسترسی آسان و ساده کاربران تلفن همراه برای ارائه سریع پیام به مخاطبین، امروز به خدمت روابط عمومی در آمده است. ارسال پیامک های خبری به مخاطبین درون سازمانی، خبرنگاران و مخاطبین برون سازمانی، در کوتاه ترین زمان، اخبار و اطلاعات جدید را منتقل می کند. از سوی دیگر می توان با تبلیغ روی شماره پیام کوتاه، از مشتریان سازمان خواست تا نظرات خود را به روابط عمومی اعلام کنند.

برگزاری نظرسنجی و تنظیم سیستم برای ارسال پیام های مناسبتی و تولد کارکنان هم از ویژگی های کاربردی سامانه ارسال پیام کوتاه است.

انتخاب شماره پیام کوتاه کار سهل و ممتنعی است. چنانچه فقط قصد ارسال پیام های تبلیغاتی داشته باشید، شماره ای که از طریق آن پیام ها ارسال می شود از لحاظ رند بودن یا کوتاه و طولانی بودن مسئله مهمی نیست. اما اگر برای یک سازمان قصد تهیه و اختصاص یک خط را داشته باشیم باید به نکات ظریفی دقت کرد. از جمله اینکه شماره در خاطر مخاطبان حفظ شود.

سال گذشته با توجه به سال تأسیس سازمان (۱۳۷۲)، یک خط ارسال SMS رند و کوتاه برای روابط عمومی تهیه کردیم. با ایجاد گروه های مختلف در پنل مدیریت این سیستم، خبرهای سازمان را به اطلاع خبرنگاران و مسئولین می رسانیم. همین طور با چاپ یک پوستر و توزیع آن در مراکز سازمان، نظرات مردم را در خصوص خدمات سازمان دریافت می کنیم.

ارسال پیام کوتاه به خبرنگاران یکی از اجزای سیستم اطلاع رسانی به خبرنگاران است که هم اکنون در روابط عمومی از آن استفاده می کنیم.

 

 

نویسنده:

تاریخ:

نوشتهٔ بعدی
راهنمای استفاده از تبلیغات شهری (محیطی)
نوشتهٔ پیشین
مدیریت کارها با Task، فیلتر و لیبل در Gmail!!

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


هفت − 2 =

فهرست