راهنمایی یک ناشر برای چاپ کتاب

در یکی از پست های سال ۸۷، با عنوان “راهنمای چاپ کتاب” تجربیات مختصری در خصوص نحوه دریافت مجوز ارشاد، شابک، فیپا و سایر مراحل به دوستان علاقه مند ارایه شد. بسیاری خوانندگان سوال کرده بودند که چنانچه حتی بدون دریافت حق الزحمه، تصمیم به چاپ کتاب خود داشته باشند چه کاری باید انجام دهند.

یک ناشر گرامی برای این پست نظر ارزشمندی ارایه کرده اند. متن این نظر به شرح زیر است:

باسلام خدمت دوستان، من ناشر هستم و مدت ۱۰سال است در زمینه چاپ کتاب فعالیت دارم. درباره‌ی اینکه کتاب چگونه به چاپ برسد، لازم است عرض کنم: اینکه مولف بگوید من هیچ پولی از ناشر دریافت نمی‌کنم! اصولا نمی‌تواند حرف مولفی باشد که برای اولین بار می‌خواهد کتابی به چاپ برساند.

هیچ ناشری این ریسک را نمی‌پذیرد چند میلیون (بسته به نوع و تعداد صفحات و…) پول خود را روی کتابی که معلوم نیست چه از آب در بیاید سرمایه‌گذاری نماید. در این‌گونه موارد، و در کتابهای اول معمولا مولف سرمایه‌گذاری می‌کند(حتی اگر تمام هزینه را متضرر شود). بالاخره کتاب شناسنامه مولف است و باید به چاپ برسد و اینکه مولف منتظر بشیند تا ناشری از راه برسد و خواهش و تمنا کند که بیا کتابت را چاپ کنم! انتظار بیهوده‌ایست.

پس بهتر است اگر به‌صورت حرفه‌ای می‌خواهید بنویسید، به‌هر چاهی بزنید تا کتاب(به‌خصوص کار اول) به چاپ برسد. امکان دارد روزی اگر نویسنده خوبی و معروفی شوید، ناشرین برای چاپ کتابتان سرو دست بشکنند! ولی نه امروز. در هر صوررت، اگر کمکی از دست من برآید، خوشحال می‌شوم و اگر پیشنهادی از شما به‌دستم برسد و تشخیص دهم کتاب ارزش به‌چاپ رسیدن دارد، شاید… و اگر مولفی بخواهد با هزینه‌ی شخصی کتابی به چاپ برساند، آن‌هم اگر از دستم برآید، بروی چشم.

یادتان باشد، کم نبودند نویسندگان معروفی که برای چاپ اولین کتاب، به هر دری می‌زدند و هر ناشری به سینه‌شان دست رد زده بود.

شاد و موفق باشید.
ایمیل این ناشر گرامی:
info@hormazd.ir

نویسنده:

تاریخ:

نوشتهٔ بعدی
مصاحبه با The Coach
نوشتهٔ پیشین
روز جهانی وبلاگ

نوشته‌های مرتبط

۱۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • کسب و کار کتاب هیچوقت اونقدر موفق نیست که بتونه دست پدیدآورنده و ناشر رو به اندازه کافی باز بذاره. من تا الان بیشتر از ۳۰تا کتابم چاپ شده و خیلی‌هاشون هم موفق و پرفروش بودن، ولی هنوز درآمدی که از کتاب‌هام دارم یک پنجم درآمدیه که می‌تونم با همون زمان از کارهای دیگه‌م داشته باشم و دستم هم باز نیست که هر کتابی که به نظرم هیجان‌انگیز اومد رو کار کنم.

    پاسخ
  • با سلام
    به عنوان کسی که چندین کتابم توسط ناشرین مختلف چاپ شده و چهار کتاب در نوبت چاپ دارم محض اطلاع عارضم اگر کتاب در حوزه هایی مثل روانشناسی و مدیریت باشد احتمال این که ناشر سرمایه گذاری کند هست کما این که برای من این اتفاق افتاد البته باید روانی ترجمه یا قلم نوبیسنده بتواند برای ناشر محرز باشد. اما دریغ از حوزه ادبیات ” مجموعه داستان های کوتاهم با عنوان ” مارال و اسپاگتی و سس خردل ” بعد از ۷ سال هنوز در گنچه خاک می خورد و ایضا ترجمه نمایشنامه ” فرشتگان خطرناک ” …
    نباید نا امید شد
    موفق باشید.

    پاسخ
  • نوشته جدید وب رسانه و ارتباطات:

    “نام «روابط‌عمومی»را عوض کنیم‌”

    لطفاً اظهار نظر فرمائید.

    پاسخ
  • دانشجوی ارتباطات
    10 آبان 1389 3:43 ب.ظ

    سلام آقای حق وردی.
    خسته نباشید.
    اگه براتون امکانش هست چندتا کتاب که در زمینه خبرگزاری های بین المللی هست به من معرفی کنید.
    ممنون میشم.

    پاسخ
  • سلام از آقای ناشر بابت راهنامه شون ممنونم
    یک سوال داشتم و اونم اینه که اگر یک سفارش دهنده به ی گرافیست ( خودم بگه که ی قطع جدید صفحه آرایی کن) چطوری این کارا بکنم که بفهمم این قاطع کتاب با صرفه هست یا نه

    پاسخ
    • محمود حق وردي
      10 آبان 1390 2:56 ب.ظ

      از مقدار کاغذ مصرفی و تعداد زینگ هایی که برای چاپ کتابتون به دست می یاد، میشه فهمید قطع پیشنهادی گرافیست به صرفه هست یا نه.

      پاسخ
  • آزاده سلطانی
    20 اردیبهشت 1391 10:07 ق.ظ

    با سلامی دوباره
    واجدین شرایط حق شابک چه کسایی هستن؟ من به عنوان یک مترجم آماتور می تونم حق شابک بگیرم یا نه؟

    پاسخ
  • ممنون خیلی استفاده کردیم . فقط میخواستم بدونم که برای چاپ اول حداقل چند جلد باید چاپ کرد و چقدر هزینش میشه اگه زحمتی نیس. مرسی…

    پاسخ
  • سلام
    من میخواهم کار ترجمه را شروع کنم ،لطفا در این زمینه من را راهنمایی کنید ،اگه کسی از دوستان کتابی به زبان فرانسه میشناسه که ناشر هم روش سرمایه گذاری کند لطفامعرفی کنید ، ممنون میشم

    پاسخ
  • با سلام
    من خوام بدونم اگر الان ی کتابچه کوچیک در تیراژ ۱۰۰۰ تایی چاپ کنم نیازمند چه میزان سرمایه گذاری هستم

    پاسخ
    • محمود حق وردي
      6 بهمن 1392 8:10 ق.ظ

      سلام
      ۱٫ قطع مورد نظر برای کتاب شما مهم است که چه قطعی باشد و محتوای کتاب شما در این قطع چند صفحه می شود.
      ۲٫ کاغذ مصرفی برای متن کتاب (تحریر یا گلاسه بودن) و برای جلد کتاب در قیمت تمام شده موثر است.
      ۳٫ بسته به تعداد صفحات، صحافی کتاب مشخص می شود.

      پاسخ
  • سلام خوبی اقای حق وردی
    من یک کتاب دارم میخوام چاپش کنم دنبال یک ناشر خوبم میتونی کمکم کنی
    باتشکر امید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


× پنج = 35

فهرست