رادیو نمایشگاه؛ تزریق هیجان

امسال هم مطابق سال های پیش که به رسم مألوف باید در هفته مناسبتی سازمان، نمایشگاهی برگزار می شد، باز هم قرعه به نام روابط عمومی افتاد.

یک ماه پیش از برگزاری نمایشگاه، کمیته ای به نمایندگی دو نفر از معاونت ها، یک نفر از اداره خدمات، حراست و شورای فرهنگی، با مدیریت روابط عمومی در سازمان تشکیل شد.

جلسات هر دو یا سه روز یکبار تشکیل و مصوبات مورد بازبینی قرار می گرفت. تهیه یک پکیج اطلاع رسانی در دستور کار بود و نمایندگان در هر جلسه پیشرفت پروسه جمع آوری اطلاعات را گزارش می کردند.

مدت برگزاری نمایشگاه شش روز پیش بینی شده بود، از شنبه تا پنج شنبه، ساعت کار نمایشگاه هم از ساعت ۱۷ هر روز تا ساعت ۲۲ در نظر گرفته شد. برای اطلاع رسانی هم یک تیزر ده ثانیه ای برای تلویزیون های شهری مستقر در نقاط طلایی شهر،  یک تیزر یک دقیقه ای در LCD ایستگاه های مترو و ۱۶ بنر ۳ در ۴ عمودی برای تابلوهای پرتابل شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در نظر گرفته شد. مورد تلویزیون های شهری و تابلوهای پرتابل از طریق یکی از NGO های سازمان به صورت رایگان پخش و نصب شد. اما برای پخش آگهی در ایستگاه های مترو از قرارداد یک ماهه ای که برای موارد دیگر بسته شده بود، استفاده کردیم و آگهی هم از یک هفته پیش از برگزاری نمایشگاه، در ایستگاه های دارای LCD، پخش شد.

البته برای اطلاع رسانی بیشتر، طی قراردادی که با شبکه تهران منعقد کردیم، هر شب به صورت روتین یک برنامه مستقل ۱۵ دقیقه ای تهیه و با یک روز تأخیر، روی شبکه تهران می رفت.

به تجربه سال های قبل، اطلاع کامل داشتم که عدم دسترسی به فضای برگزاری نمایشگاه (شیرخوارگاه آمنه)، مشکل جدی خواهد بود و مخاطبین و بازدیدکنندگان زیادی نخواهیم داشت.

کمیته دعوت هم که از یک ماه قبل برای دعوت از میهمانان ویژه معاونت ها در نظر گرفته شده بود، در حد رفع مسئولیت، تنها با ارسال تعدادی دعوت نامه، کار خود را به پایان رساند.

برای رسانه ای کردن نمایشگاه، تقویمی آماده کردم که در طی این شش روز، در ساعات صبح (زمان عدم فعالیت نمایشگاه)، یک یا دو نشست خبری برگزار شود. همچنین در ساعات عصر هم با شروع نمایشگاه، کارگاه های تخصصی و همچنین همایش ها برگزار شوند. گاه تعداد کارگاه ها به سه مورد در روز هم رسید.
نقطه قوت نمایشگاه دقیقا همین برنامه ها شد.

اما از همه این موارد که بگذریم، امسال بر خلاف سال گذشته که روابط عمومی غرفه بسیار کوچکی داشت و صرفا پشتیبانی از برنامه ها را بر عهده داشت، یک غرفه بزرگ را به روابط عمومی اختصاص دادم.

نمایشگاه با سازه اسپیس برپا شد. غرفه ها همه با اطلاعات و عکس ها مرتبط و بنرهای اختصاصی، کانترهای اختصاصی و LCD اختصاصی در اختیار معاونت ها و دفاتر قرار گرفت.

برای بالا بردن جاذبه های نمایشگاه، امسال با همکاری دوستان خوبم، آقای پورساعی و سرکار خانم مروستی، چند نفر از گویندگان خوب شبکه های رادیویی را برای اجرای ۵ ساعت برنامه زنده در نمایشگاه دعوت کردیم. صدای این رادیو با نصب بیش از ۴۰ باند مخصوص، در جای جای نمایشگاه شنیده می شد.

برای برنامه ها، یک نویسنده در نظر گرفته شد و هر روز متن کاملی، توسط نویسنده تهیه و برای استفاده در اختیار گویندگان قرار می گرفت. دعوت از غرفه داران، میهمانان نمایشگاه، وزیر رفاه، رئیس سازمان، مدیرکل و سایر مسئولین، بازدیدکنندگان نمایشگاه، غرفه دارانی که از خارج سازمان دعوت شده بودند و حضور هنرمندان، از کارکردهای دیگر “رادیو نمایشگاه” بود. اعلام برگزاری کارگاه ها، همایش ها و دعوت از بازدیدکنندگان برای حضور در این برنامه ها، اعلام حضور میهمانان ویژه در نمایشگاه، اعلام اخبار نشست های خبری، اعلام مسابقه اس ام اسی و پخش موسیقی های انتخابی بی کلام، پاپ، سنتی و پخش اذان مغرب و عشا به صورت زنده، برنامه هایی بود که هر روز، رادیو نمایشگاه وظیفه پخش و اطلاع رسانی آن را به عهده داشت.

اما نکته جالب این حرکت، تزریق هیجان به نمایشگاه بود، بحث های چالشی، ارتقای آگاهی بازدیدکنندگان و حتی غرفه داران از مطالبی که در مصاحبه های تخصصی برگزار می شد، همه و همه از محسنات “رادیو نمایشگاه” بود.

الحق و والانصاف هم دوستان گوینده که به دلیل حجم بالای کار نمایشگاه، روزهای نمایشگاه را بین خودشان تقسیم کرده بودند، حق مطلب را ادا کردند.

تجربه ی بسیار خوبی بود که همگی شرکت کنندگان در نمایشگاه هم از آن استقبال کردند و حتی در برخی ساعت ها، صف انتظاری از علاقه مندان برای حضور در رادیو نمایشگاه شکل می گرفت.

پیشنهاد می شود که چنانچه دوستان روابط عمومی، تصمیم دارند در نمایشگاه های خود از این قابلیت استفاده کنند، از چند هفته قبل از برگزاری نمایشگاه، برای گرفتن موج FM اقدام کنند، چون گستره اطلاع رسانی را قطعا توسعه می بخشد.

از همه همکاران خوبم در روابط عمومی سازمان بهزیستی استان تهران و سایر عزیزان و دوستانی که به لطف و زحمت آنها، نمایشگاه هفته بهزیستی فروغ و روشنایی گرفت، صمیمانه تشکر می کنم.

نوشتهٔ بعدی
راهنمای تلفن در روابط عمومی
نوشتهٔ پیشین
مسئول فرهنگ سازی استفاده از فناوری های نوین کیست؟

نوشته‌های مرتبط

۷ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • شاید بسیاری گمان برند که مطالب شما ساده است اما من به خوبی آگاه هستم که این تجربیات با چه سختیها ودر بعضی موارد با چه هزینه های سنگینی فراهم شده است امیدوارم به این کار مقدستان ادامه دهید
    پاینده باشید

    پاسخ
  • در این مطلب نکات بسیار آموزنده و با ارزشی وجود دارد.
    یک از مهمترین نکاتی که توجه مرا جلب کرد جنبه های با ارزش حضور یک فرد خلاق در بخش یا واحد است بسیاری از مسائلی که عنوان شده یک برنامه تدوین شده نبوده است خلاقیت و ابتکار جناب آقای حق وردی منجر به نمایشگاهی کاملا متفاوت نسبت به دوره های گذشته است اما افسوس که کسی و سیستمی نیست که بداند چگونه باید افراد خلاق را حفظ کنند مایه تاسف است که بهزیستی به این راحتی سرمایه های انسانی خود را از دست می دهد.
    هر کجا هستید موفق باشید و پیروز

    پاسخ
  • سلام و هزار بار خدا قوت
    جناب آقای حق وردی هربار که به سایت شما سر می زنم چیزی جدیدی یاد می گیرم و سعی می کنم به دانشجویان این رشته معرفی کنم. فاصله بین تئوریها و مسائل عملیاتی که شما بدان می پردازید بسیار است و تلاشم استفاده از این تجربیات شماست برای کم کردن این فاصله در اموزش…
    اما با همه اینا یادتون نره که قول داده بودین در مورد کارگاه افکار سنجی آقای شکری مطلب بزارین یا بفرستین که هیچوقت این کار اتفاق نیافتاد یا حداقل به نگارنده نرسید.
    ممنون

    پاسخ
    • درود بر استاد بهرامیان عزیز
      جناب با عرض شرمندگی
      من یادداشت های مربوط به اون کارگاه رو در دست ندارم
      اگر نه قابل شما رو نداشت قربان

      موفق و تندرست باشید

      پاسخ
  • محمود پورساعی
    25 مرداد 1389 9:08 ب.ظ

    با عرض سلام وخسته نباشید
    آقا ممنون از مطلبی که نوشتید
    آقای حق وردی نکته ای هست که من باید به آن اشاره کنم و آن نوع مویریت شماست که از آن به استراتژیک تعبیر میشود.
    همان طور که در مطلبتان آمد شما همه کارها را یک ماه قیل انجلم داده بودید ولی رادیو را بسیار هوشمندانه با آن همراه کردید و همه را در یک بسته عرضه نمودید.
    نکته اینجاست که بیشتر مدیران روابط عمومی چنین توانی ندارند.
    موفق باشید مثل همیشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


پنج × 3 =

فهرست