دعوت به بازی؛ کوله پشتی سال ۹۳

my_Backpackشنبه، ۱۷ اسفند بود که دوست عزیزم امیر مهرانی در پاسخ به یک ایمیل، از دعوتم به یک بازی خبر داد. “بازی وبلاگی کوله پشتی برای ۹۳“. او در این بازی از من و چند دوست دیگر خواسته است تجربیاتی که از سال ۹۲ به همراه خود به سال جدید می بریم را بگوییم و تصویر رؤیای سال ۹۳ خودمان را ترسیم کنیم.

 

همان طور که امیر مهرانی، در توضیح سوال دوم خود به آن اشاره کرده، هزاران دلیل وجود دارد که (تحلیل خودم: به دلیل فرهنگ سنتی) قصد نداشته باشیم رؤیاهای زندگی مان را در فضای آنلاین مطرح کنیم. اما می توان به یک یا چند رؤیا به صلاحدید خودمان بپردازیم.

 

شاید برخی مثال هایی که از موفقیت های امسال می آورم برای مخاطبان عجیب باشد اما همین موفقیت های عجیب برای من دوست داشتنی و باارزش اند. پس فقط از لحاظ کار حرفه ای (روابط عمومی و آنچه به روابط عمومی مربوط است) به سال ۹۲ نگاهی گذرا می اندازم و این موارد به ذهنم می رسد:

 

در سال ۱۳۹۲: 

 

وبلاگ من که در ابتدا تنها محلی بود برای ثبت تجربیاتم و بازتاب مطالب مرتبط با روابط عمومی، حالا بعد از گذشت ۶ سال به یک برند تبدیل شده و علی رغم فقر محتوایی، بروز رسانی نامنظم و نپرداختن وقت کافی، با مخاطبان روابط عمومی در ارتباط است. بیش از ۵۳۰ مشترک ایمیلی و متوسط ۱۵۰۰ بازدید در روز، ماحصل تکیه من بر “روابط عمومی” بوده است.

 

همین وبلاگ مایه ارتباط و آشنایی من با افرادی شد که توانستند بر رفتار حرفه ای من تأثیر گذاشته و مسیر کار مرا اصلاح کنند. فرصت های شغلی خوبی برای من ایجاد کرد که هیچ وقت انتظارش را نمی کشیدم. فرصت هایی که هر چند در نظر ساده و مختصر هستند، اما به صورت جدی من و کار مرا به چالش کشیدند تا بیشتر بدانم از “روابط عمومی” نا آموخته هایم بسیار است.

 

امسال یاد گرفتم برای وبلاگم یک برنامه ساده تعریف کنم و با تجربه علی نعمتی شهاب در گزاره ها، اول هر هفته، یک نوشته روتین داشته باشم. (نوشته “روابط عمومی در هفته ای که گذشت” از پُست ۲۸ اُم گذشته است.)

 

اینستگرام برای خیلی از کاربرانش یک تفریح است، اما برای من یک تجربه روزمره است. مثل توییتری ها که دنیا را در قالب ۱۴۰ کاراکتر می بینند، اینستگرام نگاه مرا به یک قاب مربع تبدیل و وادارم کرد اطرافم را “بهتر” ببینم و حالا که در پایان سال ۹۲ هستم، در بین همه ی عکسها، ۲۰ عکس خوب که از دیدنشان لذت می برم، منتشر کرده ام. (اینستگرام: haghverdi)

 

یکی از مهم ترین تجربیاتم این بود که کار حرفه ای با یک دوست که فقط با او تجربه ی دوستی داشته ام، بسیار پیچیده و سخت و با جمع بندی که نهایتا به آن رسیدم، غیر ممکن است. لذا در سال آینده و سال های بعد دیگر برای تکرار آن تلاش نخواهم کرد.

 

چند سالی بود در همایش ها (الا به اجبار) شرکت نمی کردم، اما حضور در همایش روز رسانه های اجتماعی و همکاری با تیم برگزار کننده از تجربیات خوب امسال بود.

 

چند یادداشت و مقاله در روزنامه ها و مجلات، یکی دیگر از موفقیت های امسال من بود. هر چند در ابتدای سال برای آن ها برنامه ای نداشتم اما وقتی که پیشنهاد یادداشت می شد یا مسئله ای ذهنم را مشغول می کرد، بی درنگ می نوشتم و برای نشریات ارسال می کردم.

 

مصاحبه های خوبی با اساتید ارتباطات داشتم و این مصاحبه ها را روی وبلاگم منتشر کردم.

 

در روزهای میانه بهمن امسال، یک دوره ی آموزشی روابط عمومی با حضور مسئولان روابط عمومی استان ها برگزار کردیم. به دلیل کاربردی بودن کارگاه، گردش کاری من در روابط عمومی برای پاسخگویی به درخواست ها و سؤالات چند برابر شد. اما علاقه و میل روابط عمومی ها در به کارگیری آموزش ها، انرژی رسیدگی به درخواست ها را مضاعف می کرد. این دوره آموزشی، بعد از پایان دوره، نه تنها به پایان نرسید بلکه از طریق ایمیل و پیام کوتاه، آموزش ها و اطلاع رسانی ها در جریان است و پاسخ ها سریع و گاها به لحظه رسیده است.

 

Backpacks

 

اما در سال ۱۳۹۳:

 

مصاحبه ها با پیش کسوتان روابط عمومی و مدیران کل روابط عومی دستگاه ها و استانداری ها را در برنامه دارم که این مصاحبه ها را هم به صورت منظم و هفتگی منتشر خواهم کرد.

 

آموزش به روابط عمومی استان ها را با جدیت بیشتری ادامه خواهم داد و امیدوارم بازخورد دو ماه آخر سال ۹۲، در طول سال ۹۳ ادامه پیدا کند.

 

کلاس IELTS که از ملزومات هر روابط عمومی است و از پایان سال ۹۲ شروع شد را با جدیت بیشتری پی خواهم گرفت و طبق قراری که با یکی از همکاران عزیز گذاشته ام، بین ساعت ۷:۳۰ تا ۸ هر روز، تمرین ها را مرور و مکالمه را جدی تر انجام می دهیم.

 

حداقل تا پایان سال ۱۲ کتاب تخصصی حوزه روابط عمومی و ارتباطات را مطالعه خواهم کرد.

 

نوشتن برای مطبوعات را جدی تر دنبال می کنم و تلاش خواهم کرد محور یادداشت هایم بر حوزه “روابط عمومی” متمرکز باشد.

 

وبلاگ سازمان که از سال ۱۳۸۹ راه اندازی کرده ایم را بر اساس طرحی که پایان امسال تهیه شد توسعه خواهیم داد.

 

عکس های بیشتری خواهم گرفت و از فنون کتاب ها و سی دی های آموزشی بیشتر در عکس هایم استفاده خواهم کرد.

 

و …

 

به لطف امیر عزیز، این پُست مروری شد بر کارهایی که کردم و برنامه هایی که برای سال جدید دارم. تشکر از تو امیر مهرانی گرامی.

 

راستی، پیش از این مطلب و عنوانی که امیر برای بازی اش انتخاب کرده بود، تصمیم گرفته بودم در سال ۹۳ یک کوله پشتی بگیرم.

نویسنده:

تاریخ:

نوشتهٔ بعدی
نیاز روابط عمومی ها به خانه تکانی
نوشتهٔ پیشین
کتاب “روابط عمومی دولتی” منتشر شد

نوشته‌های مرتبط

۱۵ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • ابراهیم اسکندری
    21 اسفند 1392 11:01 ق.ظ

    با آرزوی موفقیت بیش از پیش

    پاسخ
  • امیدورام هر سال موفق تر از سال پیش باشی. با کوله پشتی هایی پر از تجربه

    پاسخ
  • اکبر قجاوند
    22 اسفند 1392 12:48 ب.ظ

    ضمن تشکر از زحماتی که برامون میکشید ،امیدوارم در مسیری که در پیش رو دارید موفق باشید.
    خیلی دلم می خواد به عنوان یه نفر که بر چسب ارتباطاتی بهم خورده در محیط روابط عمومی وفضای مجازی فعالیت بیشتری داشته باشم اما کار کردن در چند حوزه اونم از جنس دیگه غیر از روابط عمومی مجال کافی بهم نمیده از طرفی تجربه کار کردن با چند مدیر بهم یاد داده که محیط روابط عمومی محیط امنی برای کار کردن نیست پس هم دلم میخواد کار کنم هم نمی خواد
    بعضی وقتا چیزایی که میدونم درسته نمیتونم انجام بدم بعضی وقتا هم چیزایی را انجام میدم که میدونم درست نیست
    با تلاشهای شما شرایط داره بهتر میشه اما فکر نمیکنم دیگه به ما وصال بده

    پاسخ
    • محمود حق وردي
      24 اسفند 1392 11:32 ق.ظ

      من به اوضاع روابط عمومی در سال آینده خیلی خیلی خوش بینم. امیدوارم شما هم با سایر همکاران استانی کنار ما باشید

      پاسخ
  • علی منشی زاده
    24 اسفند 1392 9:28 ق.ظ

    واقعا از تلاشهاتون در سال ۹۲ ممنون و سپاسگزاریم و براتون در سال جدید و برنامه های جدید آرزوی توفیق داریم.

    پاسخ
  • مریم نوروزی
    24 اسفند 1392 11:24 ق.ظ

    امیدوارم سال پیش رو سال پر باری براتون باشه و مطمئنم اهداف و موارد بالارو با موفقیت، پیش خواهید برد.

    پاسخ
    • محمود حق وردي
      24 اسفند 1392 11:31 ق.ظ

      ممنون خانم نوروزی عزیز، برای شما و همکاران خوبتون در نیوزهاب بهترین آرزوها رو دارم.

      پاسخ
  • دوست و سرور گرامی
    جناب آقای محمودحق وردی

    ضمن عرض سلام و خداقوت بابت همه زحمات وتلاشهایت در زنده نگه داشتن چراغ روابط عمومی . به روز کردن وبلاگت با موضوعات تخصصی کاری هست کارستون ، امیدوارم سال جدید به تمام آرزوهایی که در نظر گرفته ای برسی و با قدرت و نشاط به راه روشن خود ادامه دهی . پیشاپش سال جدید را به شما و تمامی همکاران و مخاطبین وبلاگت تبریک میگویم . شاد باشی پر انرژی .

    ارادتمند – مرادی – ۲۴ /اسفند/۱۳۹۲

    پاسخ
  • پارسا اکبری
    6 فروردین 1393 12:34 ب.ظ

    با سلام حضور شما همکاران محترم در روابط عمومی
    تشکر بخاطر پیوند زدن همه همکارای استانی و بخاطر تلاش تحکیم و استمرار این پیوندها
    تشکر بخاطر اینکه احساس می کنم با همکارای خوب روابط عمومی استان ها و سازمان یک خانواده تشکیل شده
    خانواده ای با نام روابط عمومی
    ما همه درد مشترک داریم
    وقت کم
    امکانات کم
    چند شغلگی
    کار زیاد
    مسئولیت وظایف و …
    اما دلخوشم به اینکه همکارای خوبی مثال شما دارم و اینکه هدفمند و با انگیزه داریم سوق داده می شیم
    الحمدالله همکارای ما در روابط عمومی سازمان الحق والانصاف بسیار هدفمند تلاش می کنند
    دست همتون رو می بوسم
    از صمیم قلب.
    آرزوی توفیق و بهروزی برای همه شما رقبا و رفقای عزیزم.

    پاسخ
  • با سلام و عرض خدا قوت و سپاس از زحمات شما بزرگوران در این مدت و ارزوی توفیق و سلامتی در سال جدید

    پاسخ
  • باسلام
    به همکار گرامی جناب آقای حق وردی
    امیدوارم که سال جدید یه سال خوب و پر از شادی برای شما، سایر همکاران و به عبارتی خانواده خوب و صمیمی روابط عمومی باشه. متأسفانه استان ما به خاطر ضعف در روابط عمومی و امکانات اینترنت هنوز نتونسته اون ارتباط لازم رو با شما برقرار کنه اما جرقه های اون در اداره زده شده وبه عبارتی الان همکارها خودشون دنبال خبر و ایده هستن منم سعی کردم براشون در پایان سال جشنی بگیرم و به استقبال نوروز بریم همه از این وضعیت خوشحال بودن یکسری عکس هم براتون فرستادم گذاشتم توی دبیر روابط عمومی
    برام جالبه ایده های شما برنامه ریزی هاتون و مطمعنم باتوکل بخدا داشتن دوستانی موفق و تلاش مستمر خودتون این قطره قطره هاجمع میشه و تبدیل به دریایی از موفقیت برای شما و سایر همکاران میشه و سایرین میتونن از این تجربیات شما استفاده کنن انشااله منم بتونم کنارشما وسایر همکارهای روابط عمومی به موفقیت برسم.
    ولی آقای حق وردی من خودم و مطمعنم سایرهمکارهای روابط عمومی مشکلاتی داریم که خودتون بهتر میدونید از جمله:
    کمبود امکانات خصوصا امکانات ارتباطی
    فرصت کم
    چند شغلگی برای همکاران
    مثلا من خودم در انتهای سال وقتی که همکاران همه ۲۸ اسفندبه بعد میرن برای تعطیلات باید به خاطر شغلم و کاربودجه درگیربشم تا دوساعت قبل از سال تحویل مثلارفتن به استانداری -خزانه-اداره -دنبال ذیحساب- بانک مرکزی و….. تمام فکرم گرفتن چک اعتبارات بودجه وریختنش به حساب اداره هست و فرصتی حرفه ای برای روابط عمومی نمی مونه و بعداز تعطیلات تا پایان اردیبهشت هم باید اعتبارات سال ۹۲ بسته بشه و همش استرس کار که بازم فرصتی برای کار روابط عمومی نمیذارن چون سایر کارهای اضافی رو مثل مسئولیت پژوهش رو باید انجام بدم و سایر….
    در واقع باید بگم هنوز توی ادارات ما این روابط عمومی رو به عنوان شغل و حرفه خصوصی بهش نگاه نمیکنن که متخصص این فن رو استخدام کنن و به اون بهای واقعی نمیدن فقط اون رو به کسی میدن که خودش کارهای دیگه داره کم هستن کسانی که واقعا خودشون مسئول روابط عمومی باشن.
    اما من آرزو میکنم همه به عنوان یه نیاز به این شغل نگاه کنن مثل شما وسایر دوستان و براش برنامه ریزی کنن و در اختیار دیگران قرار بدن بازم تشکراز تمامی همکاران در روابط عمومی سازمان که تلاشگرانه و هدفمند سازمان رو به اهداف والاش میرسونن.
    برای همتون آرزوی موفقیت میکنم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


هشت − 6 =

فهرست