راه های پیشگیری تداخل بحث در گروه های تلگرام

نوشته زیر چند روز پیش توسط یکی از اعضای محترم گروه تلگرام حرفه؛ روابط عمومی مطرح شد و بدون پاسخ در لابلای پست ها از نظر دور ماند.

اول طرح محتوای پست:

یه کم بده؛ اینکه:
بدون اینکه مطلب در حال بحث را ببینیم یا بخونیم یا حتی خوندیم و می بینیم دوستان مشتاقانه در حال صحبت پیرامون موضوع طرح شده اند ولی وسط صحبت یه فایل دیگه برای بحث باز میکنیم. بیاییم قبل از باز کردن یه فایل جدید برای صحبت، عبارت: “اگر دوستان صحبتی برای موضوعات قبلی ندارند اجازه میخواهم مطلب جدیدی را ارسال کنم. ” را بفرستیم و حداقل ده دقیقه صبر کنیم اگر کسی جوابی نداد یا صاحب مجلس بحث قبلی اجازه داد آن وقت مطلبمان را ارسال کنیم.

به نظرم رسید این یک چالش ضد فرهنگی است که در فضای همه گروه ها حاکم است.
شما نظرتون چیه چطور باید به هم بیشتر احترام بگذاریم.
“باز کردن فایل جدید با اجازه صاحب مجلس بحث قبلی یا اعضای گروه ”

نکته ظریف و بسیار قابل توجهی است البته با ملاحظاتی چند:

۱٫ فعالیت گروه ها بر اساس ساعت درج مطلب قابل بررسی است. به طور مثال در ساعت های نزدیک به ظهر تعداد مطالب گروه ها رشد قابل توجهی می کند و بعد از افت بعدازظهر از عصر تا ساعت های پایانی شب، مجددا فزونی می گیرد.

با توجه به ساعت کار همه افراد که در بین ساعت های ۸ تا ۱۶ مشغول کار هستند، می توان زمان فعالیت گروه را مدیریت کرد و برای تعمق بیشتر روی مطالب ارسالی کاربران، پست های چالشی را بین ساعت های ۱۸ تا ۲۲ ارسال کرد تا بتوان به آن ها توجه بیشتری کرد و کاربران به بحث پیرامون آن بپردازند.

۲٫ کاربران بیش فعال: کاربرانی هستند که به محض مشاهده یک مطلب جالب تلاش دارند آن را در کوتاه ترین زمان به گروه های خود فوروارد یا کپی کنند. معمولا این کاربران بی توجه به فضای جاری گروه ها، مطلب خود را ارسال می کنند و به دلیل بیش فعالی، بازخوردها هم برای ایشان اهمیت چندانی ندارد. چرا که پس از ارسال مطلب، مأموریت خود را خاتمه یافته می دانند.

توصیه به این دسته از کاربران آن است که ضمن خویشتن داری قبل از هر نوع ارسال، از مسکوت بودن فضای گروه مقصد اطمینان پیدا کنند تا بر هم زننده بحث جاری نباشند. همچنین برای آرشیو کردن محتواهای جالب می توانند با پیدا کردن اکانت خود، این مطالب را در اکانت شخصی آرشیو کرده تا در فرصت مناسب به گروه های مورد نظر خود ارسال کنند.

۳٫ گرفتن اجازه برای طرح موضوع جدید معمولا کاربران را دچار وازدگی و سردی می کند و دائم با عذاب وجدان مواجه هستند که آیا پست من در ساعت درست ارسال شد یا نه. در واقع وجود یک قانون نانوشته بین کاربران که در حین طرح مسائل جدی، از ارسال پست های بی ارتباط خودداری کنند کفایت می کند و پیچیده تر کردن موضوع، باعث خارج شدن اعضا از گروه می شود.

اگر تلگرام هم مانند هایک گزینه پینگ را داشت و وضعیت گروه را به همه نشان می داد، می شد عبارت «گروه در حال بحث» را استوس کرد و سایر کاربران بی اطلاع را از اینکه گروه در حال بحث روی یک موضوع مشخص است مطلع کرد. اما در تلگرام هم می توان از مشارکت کنندگان در بحث های چالشی دعوت کرد یک هشتگ مثل #بحث را به عنوان آخرین کلمه پست خود انتخاب کنند تا سایر اعضا از وضعیت گروه با خبر شوند و از درج پست های بی ارتباط خودداری کنند.

۴٫ ماهیت گروه که رسمی باشد یا غیررسمی، تأثیر زیادی در نوع رفتار کاربران دارد. در گروه های غیررسمی معمولا جو و اتمسفر مهم نیست و از هر دری سخنی بیان می شود، مگر اینکه اعضا به درجه ای از بلوغ رفتار مجازی رسیده باشند که خود را مقید به محتوای مطرح در گروه بدانند که رسیدن به این سطح از بلوغ به زعم این قلم چندان بعید و ناشدنی نیست.

تهیه شده برای گروه تلگرام حرفه؛‌ روابط عمومی توسط haghverdi@

نویسنده:

تاریخ:

نوشتهٔ بعدی
شایعه در رسانه های اجتماعی و راه های برخورد با آن – ۱
نوشتهٔ پیشین
شکرخواه: آقای روحانی! کمک کنید سواد رسانه‌ای به دستور جلسه‌ای ملی تبدیل شود

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


+ 8 = هفده

فهرست