پیشنهاد هفته؛ با QR Code خودتان را معرفی کنید

QR Code چیست و کارکردهای آن کدام است؟ روابط عمومی ها چگونه از QR Code برای معرفی خود استفاده می کنند؟ در این یادداشت با مرور مختصری از روش های معرفی و ارسال اطلاعات تماس، نحوه استفاده و ایجاد QR Code و کاربردهای آن در روابط عمومی تشریح می شود.

 

 

بفرمایید، این کارت ویزیت من است!

QR_code_haghverdiافراد و سازمان ها برای معرفی خود و ارائه اطلاعات تماسشان راه های مختلفی را انتخاب می کنند. شاید کارت ویزیت یکی از سنتی ترین روش های معرفی یک فرد با هویت حقیقی یا حقوقی اش باشد. درج نام و نام خانوادگی، شماره تلفن ثابت، شماره فاکس، شماره تلفن همراه، ایمیل، وب سایت، نشانی پستی، کدپستی و صندوق پستی و لوگو سازمان یا شرکت، مجموعه ای از اطلاعات هستند که یک فرد در هنگام طراحی و سفارش کارت ویزیت به آنها توجه می کند.

البته بسته به سلیقه سفارش دهنده این اطلاعات می تواند خلاصه تر و گاه مفصل تر باشد.

 

رونق کارت ویزیت تا جایی پیش رفته بود که برخی افراد این کارت ها را در آلبوم مخصوص کارت ویزیت جمع آوری می کردند، اما با روی رواج تلفن همراه، رفته رفته کارت ویزیت و کارکردهای آن هم کم رنگ تر شد. بسیار دیده ایم که افراد بعد از گرفتن و ثبت اطلاعات کارت ویزیت در تلفن همراه خود، آن را به کناری می اندازند و با این کار، کیف و دفتر کارشان را خلوت می کنند، مگر اینکه در کارت ویزیت طرح یا ویژگی خلاقانه ای باشد که به آن دلیل، گیرنده کارت راغب به نگهداری آن باشد، مثل کارت ویزیت های با حافظه USB و … .

 

هر چه تلفن های همراه توسعه پیدا می کردند، بخش Contact آنها هم متحول تر می شد و به گزینه های قابل ثبت در کانتکت یک فرد افزوده می شد تا جایی که تلفن های هوشمند کنونی قابل ثبت ده ها شماره تلفن، ایمیل، نوت و … را دارند.

 

ارسال کانتکت با SMS

یکی از روش های ارسال شماره تماس که بین کاربران تلفن همراه رواج پیدا کرد ارسال شماره تلفن از طریق پیام کوتاه است. به شکلی که می توان این نوع پیام کوتاه ها را به محض دریافت، مستقیما در دفتر تلفن گوشی ذخیره کرد.

 

QR Code و امکانات آن

با ورود گوشی های هوشمند به بازار و رواج اپلیکیشن های مختلف، شکل دیگری از انتقال اطلاعات تماس در حال شکل گیری است. “رپس (رمزینه پاسخ سریع) یا QR-Code یک رمزینه (بارکُد) ظرفیت بالای رمز دار دو بعدی با ساختار ماتریسی (صفر و یک) می باشد که به منظور رمز گشایی آسان محتویات آن با سرعت زیاد طراحی شده است. این رمزینه ها دارای ساختار مربعی شکل است، که اطلاعات در آن به صورت نقطه های مربعی کوچک مشکی که به آن ها واحد یا Module گفته می شود، بر اساس الگوی استاندارد (ISO/IEC 18004:2006) ایجاد و می‌تواند حاوی نشانی وب، پیامک، شماره تلفن، قیمت و مشخصات یک کالا به صورت همزمان، یا هر نوع نوشته و داده‌ های دیگری مانند نمونه های زیر، باشد.” منبع

 

بدون شک بیشترین خدمت در معرفی QR Code به مردم ایران را طرح “شبنم” انجام داد. طرح شبنم که قرار بود مشتریان کالاها را از صحت و اصالت اجناس مطمئن کند، با انتخاب QR Code به عنوان روش ارتباطی، پس از اسکن رمزینه کدی را در بخش ارسال SMS حاضر می کرد که به محض ارسال آن، مشتری از نام تولید کننده و اصالت آن اطمینان پیدا می کرد. هر چند این طرح هم به علت فروش همین کدها و دست به دست شدن غیرقانونی آن بین فروشنده ها، اعتبارش را از دست داد و از حدود ۲۰ روز پیش کنار گذاشته شد.

 

روش کار

QR Code روی هر گوشی که دارای دوربین و سیستم عامل ios، اندروید، سیمبیان، جاوا و ویندوزفون باشد قابل رمزگشایی است، کافی است برنامه رمزگشایی را باز کنید، دوربین را نزدیک تصویر رمزینه شده QR Code بگیرید و آن را اسکن کنید تا اطلاعات آن رمزینه را مشاهده کنید.

 

کاربرد QR Code در روابط عمومی

در اختیار قرار دادن اطلاعات تماس به مخاطبین سازمان ها از مهم ترین وظایف روابط عمومی است. روابط عمومی ها هم می توانند با ساخت این رمزینه، اطلاعات خود را به سادگی در اختیار مخاطبین قرار دهند تا کاربران تلفن های همراه به محض اسکن این رمزینه، اطلاعات تماس سازمان یا شرکت را در گوشی خود ذخیره کنند. کاربرانی که تجربه رمزگشایی QR Code و اپلیکیشن آن را روی گوشی خود نصب داشته باشند، بعد از دیدن این تصویر، با گوشی خود آن را اسکن می کنند و اطلاعات شما را دریافت می کنند.

 

نحوه ایجاد QR Code

برای ایجاد یک رمزینه QR Code هم می توان از وب سایت های ارائه دهنده رایگان این خدمات و هم از اپلیکیشن های رایگان استفاده کرد. به این شکل که اطلاعاتی که مد نظر دارید را در بخش های در نظر گرفته شده وارد می کنید و در نهایت برنامه به شما QR Code تولید شده را ارائه می کند. حالا این تصویر را می توان روی وب سایت، وبلاگ، پرتال، پشت نشریات یا اقلام تبلیغاتی قرار دهیم تا کاربران آن را رمزگشایی کنند و اطلاعات مورد نظر شما را ذخیره کنند.

 یک نمونه ساده از نحوه ایجاد QR Code با اپلیکیشن اندروید

PR_QR_Code

 

 

شاید این انتظار کمی زود باشد اما می توان در آینده تابلوهای تبلیغاتی شهری را تصور کرد که روی آنها فقط یک QR Code نقش بسته و شهروندان برای رمزگشایی از آن، گوشی های خود را از جیب خارج کرده و آن را اسکن می کنند.!

 

 

با تاریخچه و کاربردهای QR Code، اینجا بیشتر آشنا شوید.

 

نویسنده:

تاریخ:

نوشتهٔ بعدی
نکوداشت دکتر کاظم معتمدنژاد برگزار می‌شود
نوشتهٔ پیشین
روابط عمومی در هفته ای که گذشت (۱۴)

نوشته‌های مرتبط

۴ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • خوب بود .ممنونم

    پاسخ
  • ممنون بابت این مطلب
    به نظرم رسید که می شه اینو روی کارت ویزیت هم درج کرد…
    باید تست کنم ببینم تو اون سایز، اسکن می شه یا نه؟

    پاسخ
    • محمود حق وردي
      19 آذر 1392 6:47 ب.ظ

      حتی کوچک تر از سایز کارت هم قابلیت اسکن دارد، کیو آر کد شبنم خیلی کوچکتر از سایز کارت ویزیت بود.

      پاسخ
  • پیرامون QR اول، اظلاعات کارت ویزیت رو هم می تونستید مستقیماً رمزینه یا بارکد کنید نه روی یک لینک.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


× چهار = 28

فهرست