ضعف و قوت روابط عمومی های استانی

Public-Relations3در هر وزارتخانه و سازمانی، بسته به تعداد پرسنل و تعداد ادارات کل استانی و شهرستان های تابعه استان ها، کوچکی یا بزرگی روابط عمومی استانی تعریف می شود. به طور مثال وزارتخانه ای که ۴۰ هزار کارمند دارد، قطعا در ستاد استان ها، دارای یک روابط عمومی دو تا ۵ نفره است و در هر شهرستان یک نماینده روابط عمومی وجود دارد، اما در سازمانی که سه تا ۵ هزار نفر کارمند دارد، حداکثر انتظار از تعداد کارکنان روابط عمومی ستاد استان آن سازمان، یک یا دو نفر است که در شهرستان ها هم به احتمال زیاد هیچ فردی، روابط عمومی را نمایندگی نمی کند.

 

یکی از مشکلات روابط عمومی های سازمان های کوچک، محدود بودن انتخاب، به همان نیروهای موجود روابط عمومی در مرکز استان هاست. بنا بر تعریف هایی که از گذشته در چارت و نمودار تشکیلاتی سازمان ها انجام شده، در سازمان های کوچک، پستی برای روابط عمومی پیش بینی نشده یا اگر پیش بینی شده باشد، افرادی با مدارک تحصیلی غیر مرتبط این پست ها را اشغال کرده اند که به جز کار روابط عمومی چند کار دیگر نیز به ایشان سپرده شده و اولویت پیگیری آن کارها همیشه مهم تر از امور روابط عمومی بوده و هست.

 

قطعا این محدودیت نیروی متخصص، نداشتن نماینده در شهرستان ها، چند شغله بودن مسئولان روابط عمومی استانی و کمبود اعتبارات در نظر گرفته شده برای روابط عمومی در استان ها، انجام وظایف اولیه این واحد را با مشکل مواجه خواهند کرد.

 

مشکلات روابط عمومی سازمان های کوچک در استان ها:

۱٫ محدودیت نیرو

۲٫ تحصیلات غیرمرتبط مسئولان روابط عمومی

۳٫ کمبود اعتبارات مالی

۴٫ چند شغله بودن (کارپرداز! مسئول امور اداری، مسئول دفتر مدیرکل، کارگزین! و سایر شغل هایی که مسئول روابط عمومی باید به آنها رسیدگی کند)

۵٫ مشکل جذب نیروی متخصص (به علت اشغال پست توسط یک فرد دیگر و همین طور موانع قانونی جذب نیروهای جدید در دستگاه های دولتی و حکومتی)

 

علی رغم تمام مشکلاتی که نام برده شد، در استان ها، وجود دارند روابط عمومی هایی که با عشق و علاقه، وظیفه خود را به خوبی انجام می دهند؛ از برنامه های سازمان خبر و عکس تهیه می کنند، اطلاعیه ها و مسابقات را به خوبی به همکاران استانی و شهرستان ها اطلاع می دهند، در مواقع بحران، به سرعت ارتباط می گیرند و اخبار می دهند و به لینک خبری ستاد تبدیل می شوند، فعالیت های خلاقانه دارند و خبرنامه تهیه می کنند و … ، اما در مقابل این، بسیاری از روابط عمومی به علت تزاحم کاری بیش از حد سایر امور محول شده، زمان و حوصله ای برای پرداختن به وظایف روابط عمومی ندارند و به علت عدم حمایت از سوی مدیرکل استانی یا روابط عمومی ستاد سازمان در تهران، رمقی برای فعالیت های روابط عمومی ندارند.

 

انتظار گزافی است اگر از روابط عمومی استان ها حمایت نکنیم، احوال آنها را نپرسیم، برای گرفتن فضای کاری و امکانات مناسب با مدیرکل استان، ارتباط نگیریم و در پایان انتظار همه نوع خدمات از روابط عمومی استانی داشته باشیم. اگر در این گیر و دار محدودیت ها، مسئول روابط عمومی استان فعالیت خلاقانه ای صورت می دهد، باید از آن حمایت کرد، آن را برجسته کرد و با شخصیت بخشی، روحیه انجام فعالیت های روابط عمومی را در سایر روابط عمومی ها تقویت کرد.

نویسنده:

تاریخ:

نوشتهٔ بعدی
تجربه های روابط عمومی؛ آیین رونمایی از کتاب
نوشتهٔ پیشین
طراحی مسابقه برای عید/ ۳ـ عکس های نوروزی

نوشته‌های مرتبط

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • محمد رضا هدایتی
    16 اردیبهشت 1392 3:18 ب.ظ

    با سلام
    در تایید نظر شما،امروزه واحد روابط عمومی در استانها تبدیل به اورژانس شده است که هر کاری که به واحد روابط عمومی واگذار می شود دیگر از آن واحد توزیع نمی شود وبه بخش های مختلف تقسیم کار نمی شود.در بیمارستان وقتی بیمار قلبی به اورژانس می رود بعد از مرحله ای به بخش مربوطه منتقل می شود.امروزه در روابط عمومی استان ها با یک نفر نیرو علاوه بر اطلاع یابی ،پردازش اطلاعات واطلاع رسانی که روز به روز با گسترش روشها وابزارهای گوناگون کار در روابط عمومی را پیچیده وگسترده تر نموده است .پاسخگویی بسیاری از مکاتبات ونماینده بسیاری از ستاد ها از جمله ستاد احیاءامر به معروف ،ستاد اقامه نماز ،ستاد مدیریت کیفیت ،مدیریت ارتباطات مردمی ،سامد ،شکایات ودر خواست ها،مدیریت سایت و… نیز در اورژانس روابط عمومی جا خوش کرده است که یک تنه نه می شود مشاور مدیر کل بود نه کارشناس روابط عمومی نه عکاس وتصویر بردار ونه خبر نگار ونه… امیدوارم برای چرخ در حال خورد شده ب روابط عمومی ، ژانوالژانی پیدا شود.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


هفت − = 2

فهرست