اشتراک گذاری بدون تحقیق مطالب در شبکه های اجتماعی

دیشب ایمیلی به دستم رسید که با این جمله آغاز شده بود: اگر می توانید حتما کمک کنید و گرنه دوست داشتید به اشتراک بگذارید برای این بچه های معصوم تهران.!!

“آشپزخانه این مرکز غذای ۴ مرکز ( شجاعی / یاسر / ولیعصر / افسریه ) را به صورت گرم در هر روز پخت می کند که حالا نگرانی مسئولین مرکز شبیر از ادامه این برنامه هست … اگر توانایی دارید نیاز فوری این شیرخوار گاه به برنج چه بصورت نقدی یا برنج خشک یاریتان را می طلبد. آدرس: … (اطلاعات نشانی وتماس تلفن را حذف کرده ام)”

به دلیل اینکه دو سال در بهزیستی استان تهران مسئوولیت روابط عمومی را به عهده داشتم و با مدیر مرکز (خانم جابری) و داستان های مشابهی از این دست که عده ای با تحریک احساسات مردم قصد جمع آوری کمک به مراکز را داشتند آشنایی کامل داشتم، جملات آغازین ایمیل را گوگل کردم.

نتیجه ای عجیبی که در صفحات گوگل دیده می شد نشان از اشتراک گذاری فراوان این محتوا را داشت. با کمی جستجوی بیشتر به این نتیجه رسیدم که سازمان بهزیستی و مدیر مرکز در خبری که روی وب سایت سازمان بهزیستی کشور قرار گرفته، این خبر و درخواست کمک را تکذیب کرده اند. اما علی رغم تکذیب درخواست کمک، باز هم اشتراک گذاری این محتوا از طریق ایمیل و شبکه های اجتماعی ادامه دارد. خبر ایسنا

نیت انسانی یک خیریه که در طراحی پیام خود دچار اشتباه شده بود، موج رسانه ای را در شبکه های اجتماعی و ایمیل ها به راه انداخته بود که متأسفانه پاسخی خلاف آنچه مورد انتظار بخش “مشارکت های مردمی” و آن خیریه بود را به وجود آورده بود.

معمولا کاربران شبکه های اجتماعی در مقابل محتواهای انسان دوستانه بدون تحقیقی ساده (گوگل کردن یا تماس تلفنی) بسیار سریع دست به اشتراک گذاری مطالب می زنند. موردی که در چند ماه گذشته در شبکه های اجتماعی سریع منتشر و تکذیبه آن هم با تحقیق یک کاربر کنجکاو سریع تر از اصل خبر دست به دست شد، مربوط به یک ایرانی مقیم آلمان بود که در متن ها و مطالب به اشتراک گذاری شده صاحب یک شرکت بین المللی معرفی شده بود و قصد کمک مالی سنگینی به زلزله زدگان ارسباران را داشت اما در تحقیقات کاربران نتیجه، چیزی مغایر ادعاهای مطرح شده بود.

مورد مشابه دیگر مربوط بود به یک نوزاد که در ایمیل ها و پست های شبکه های اجتماعی از مردم و کاربران برای او درخواست گروه خونی خاصی شده بود. این مورد را شخصا پیگیری کردم و با بیمارستان قید شده در ایمیل تماس گرفتم. به بخشی ارتباط پیدا کردم که مشخص بود قبلا هم مشابه تماس های من وجود داشته، البته نه برای اطلاع از درستی ماجرا بلکه تماس ها بیشتر برای اهدای خون صورت گرفته بود. پرستار در پاسخ به پیگیری من گفت که دو ماه پیش این نوزاد خون مورد نظر را دریافت کرد و همان زمان هم مرخص شده است. اما درخواست خون برای او همچنان دست به دست می شد!!!

از دوستان و کاربران گرامی که ایمیل های این چنینی را دست به دست می کنند خواهش می کنم قبل از ارسال یا اشتراک گذاری این مطالب چند لحظه، به موضوع مطرح شده توجه کنند و بعد از تحقیق اولیه، به فوروراد یا اشتراک گذاری مطالب اقدام نمایند.

نویسنده:

تاریخ:

نوشتهٔ بعدی
داوری آثار سازمان شما در شأن بنده نیست!
نوشتهٔ پیشین
جایگزینی نشریه داخلی با یک اپلیکیشن اندروید و ios

نوشته‌های مرتبط

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


× 8 = پنجاه شش

فهرست