سخنرانی دکتر فاطمی در اولین جلسه انجمن روابط عمومی در سال ۸۷

fatemiاولین جلسه انجمن روابط عمومی ایران با سخنرانی دکتر سید محسن فاطمی در اولین چهارشنبه اردیبهشت ماه ۸۷ برگزار شد. این سخنرانی در فرهنگسرای ورشو برگزار شد و برنامه ‌های آتی در تالار حرکت برگزار می شوند.
دکتر فاطمی در این سخنرانی برخی از روشهای اقناع را برشمرد.

ارتباطات اقناعی
مطالعه شرایطی است که در آن شرایط پاسخ مخاطبان به پیام های اقناعی تغییر می کند:
۱) منبع ارتباط ۲) ماهیت ارتباط ۳) ماهیت مخاطب
چه پیام هایی تأثیرگذاری بیشتری دارند؟
از جنبه استحکام پیام، پیام هایی بهتر اثر می گذراند که هم بخش منفی و هم بخش مثبت را بیان می کنند. در پیام اگر گوشه ای هم به بخش منفی پیام اشاره شود ماندگاری پیام بیشتر و آسیب پذیری پیام کمتر می‌شود.
عناصر خلاقیت:
نگاه کردن به چهر‌ه های نامأنوس و چهره‌های نا آشنا، هنر یک کارگزار روابط عمومی توجه به مسائلی است که در دید همگان است، اما خوب دیده نمی شوند.
ماهیت مخاطب، پیام ها در ذهن کدام مخاطبان ماندگاری بهتری دارند؟
کسی که می خواهیم متقاعدش کنیم، مخاطبی که کمی حواس پرتی داشته باشد بهتر متقاعد می شود. کسانی که از هوشمندی پایینی برخورداند بهتر متقاعد می شوند. همین طور روی کسانی که اعتماد به نفس نسبی قرار دارند نسبت به کسانی که اعتماد به نفس بیشتر یا کمتری دارند

اطلاعات در ذهن انسان از دو جهت وارد می شود: از بخش مرکزی و از بخش حاشیه‌ای:
مثل فروش پرینتر: آیا بهتر است به صورت عملی صحبت کنیم، یا به صورت فنی توضیح دهیم. در حال فروش پرینتر به یک خریدار ناآشنا به مسائل فنی هستیم، به تجربه خودمان در استفاده از پرینتر یا تجربه سایرین در استفاده از این دستگاه اشاره می کنیم. در این ارتباط اطلاعات از بخش حاشیه‌ای ذهن مخاطب عبور می کند.  اما وقتی یک متخصص در حال خرید همین دستگاه است، تجربه دیگران بی اثر و در عوض اطلاعات جزئی و دقیق و فنی دستگاه مؤثرترین شیوه ارتباط است. در این ارتباط اطلاعات از بخش مرکزی ذهن متخصص عبور می کند.
روابط عمومی باید در این حوزه با روابط مختلف ذهنی آشنا باشد که آیا پیام روابط عمومی از بخش مرکزی یا از بخش حاشیه‌ای ذهن گذر می کند.
با مردم به اندازه عقل‌هایشان صحبت کنید: امام علی

تأثیر “واو” طلایی در روابط گفتاری
روابط عمومی باید به بهترین نحو از ویژگی‌های رفتاری و گفتاری و تصویری استفاده کند چرا که در نهایت تجلی و بهره آن نصیب سازمان است و شخصیت او بیانگر شخصیت جامعه اوست. به جای استفاده از جملات مثبت و در نهایت ختم آن به اما، در حقیقت اعتبار همه جملات مثبت از بین رفته و توجه مخاطب فقط به جملات منفی معطوف می شود. لذا پیشنهاد می شود به جای “اما” از حرف “واو” استفاده شود تا جمله ضمن حفظ انتقادی بودن جنبه پیشنهادی داشته باشد و تأثیر معکوس بر مخاطب نگذارد.
تقویت تمرکز بر حضور تأثیر می گذارد، اثربخشی جایی اتفاق می افتد که تمرکز و حضور وجود داشته باشد.

روابط عمومی باید اطلاعات را سریع به دانایی و دانش تبدیل کند. داشتن اطلاعات محض، کمکی نمی کند، دانش کاربردی، اطلاعات است. بعد از تبدیل به دانش باید قضاوت هم وجود داشته باشد. به کار بردن درست اطلاعات در جای خود. حکیم کسی است که دانش را دارد، قضاوت استفاده از آن را دارد و در نهایت چارچوب اطلاعات را می شناسد.

تماس با دکتر فاطمی: sayyedmohsen.fatemi@ubc.ca یا smfatemi@hotmail.com

نویسنده:

تاریخ:

دسته بندی:

روابط عمومی
نوشتهٔ بعدی
اطلاع رسانی با پیام کوتاه تا لحظه آخر
نوشتهٔ پیشین
یکی از ترفندهای غیراخلاقی بچه‌های ۲۰:۳۰ که فکر می‌کنند روزنامه‌نگاری است

نوشته‌های مرتبط

۹ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


6 × هفت =

فهرست