مردم کدام روزنامه ها را دوست دارند؟

دستاوردهای این تحقیق خیلی مهم نیست، فقط، گزینه ها جالب بودند، اگر نه، نتیجه اعلام شده آن هم از بین چند روزنامه دولتی، شبه دولتی و نیمه دولتی، فقط برای همان مقایسه جایگاه ایران و جام جم مناسب است.

 

newspaper93

مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار در یک نظر سنجی به سفارش معاونت مطبوعات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ی میزان و الگوی مصرف مطبوعات در تهران، نتایجی را منتشر کرد.

 

این نتایج حاصل دومین نظرسنجی از ۹۲۳ نفر شهروند تهرانی درباره ی میزان و الگوی مصرف مطبوعات است که در اسفندماه سال ۱۳۹۲ از ۵۵٫۸ درصد از زنان و ۴۴٫۲ درصد از مردان ساکن در شهر تهران انجام شده و نتایج این پژوهش نشان می دهد که میزان استفاده و اعتماد پاسخگویان از مطبوعات بعد از صداوسیما در مقام دوم قرار دارد و مهم ترین شیوه ی دسترسی آن ها به مطبوعات هم از طریق کیوسک های روزنامه فروشی است.

 

میزان مطالعه ی روزنامه در میان خوانندگان آن ها ۴۹٫۳ دقیقه در شبانه روز است و در رابطه با مجلات هم این رقم به ۴۸٫۴ دقیقه می رسد. بیشترین روزنامه ی مورد مطالعه و قابل اعتمادترین آن ها از نظر پاسخگویان با رقم بالایی، روزنامه ی همشهری و در میان مجلات هم خانواده ی سبز است.

 

مهم ترین معیار پاسخگویان که از تمام مناطق ۲۲گانه ی تهران انتخاب شده و میانگین تحصیلات آن ها ۱۲٫۱ سال است، در مطالعه ی روزنامه، داشتن صداقت و بیان واقعیات و در رابطه با مجلات نیز تنوع مطالب و موضوعات آن است.

 

* عدد قابل تأمل اعتقاد به نبودن آزادی بیان

 

بر اساس این پژوهش میدانی، ۲۳٫۶ درصد افراد همیشه برای کسب اخبار و اطلاعات گوناگون از صداوسیما استفاده می کنند، ۳۵٫۸ درصد اغلب، ۲۴٫۱ درصد گاهی، ۹٫۶ درصد به ندرت و ۷ درصد هم هرگز از رسانه ها برای کسب اخبار استفاده نمی کنند.

 

در رابطه با نحوه ی بهره مندی از مطبوعات داخلی یا سایت های مرتبط با آن ها هم ۶٫۸ درصد همیشه، ۱۵ درصد اغلب، ۲۶ درصد گاهی، ۱۸٫۷ درصد به ندرت و ۳۳٫۵ درصد هم هرگز از این رسانه بهره ای نمی برند.

 

از ماهواره ها هم ۷٫۲ درصد همیشه، ۱۲٫۶ درصد اغلب اوقات، ۱۹٫۷ درصد گاهی و ۹ درصد هم به ندرت برای کسب خبر از آن ها بهره می برند و در مقابل، ۵۱٫۵ درصد هرگز استفاده ای نمی برند.

 

از پاسخگویان پرسیده شد «به نظر شما روزنامه ها و مجلات منتشره در کشور تا چه حد در اطلاع رسانی از آزادی برخوردارند؟» از میان ۸۶۱ پاسخگویی که به این پرسش جواب داده اند، ۱۴٫۵ درصد آزادی مطبوعات را در این زمینه بسیار زیاد و زیاد دانسته، ۳۰٫۵ درصد تاحدی، ۴۳٫۵ درصد کم و بسیارکم و از نظر ۱۱٫۵ درصد هم این آزادی در بین مطبوعات اصلا وجود ندارد! به عبارتی، حدود ۶۰ درصد از پاسخگویان معتقدند مطبوعات آزادی بیان ندارند یا آزادی بیان بسیار کمی دارند.

 

* محبوب ترین ها کدام اند؟

 

در این تحقیق که در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها و به سفارش معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اسفند ۹۲ انجام شده، از پاسخگویان خواسته شد تا حداکثر به نام چهار روزنامه ای که بیش از سایر روزنامه ها مطالعه می کنند، اشاره کنند؛ نتایج نشان داد که ۴۴٫۱ درصد پاسخ ها مربوط به کسانی است که روزنامه ی همشهری را مطالعه می کنند، سپس با فاصله بسیار زیادی، ۱۲٫۲ درصد در این زمینه به روزنامه ی ایران، ۷٫۵ درصد به جام جم، ۵٫۹ درصد به انواع روزنامه های ورزشی اشاره کردند.

 

نکته ی جالب اینجاست که در تحقیقی که سال ۸۵ انجام شد، رتبه ی دوم برای روزنامه ی جام جم بود و رتبه ی سوم به ایران رسیده بود و حالا بعد از ۷ سال، این جابه جایی معنادار صورت گرفته است.

 

درباره ی روزنامه ی همشهری، ۲۱٫۲ درصد گفته اند که به طور مرتب و هر روز، ۳۱٫۸ درصد بیشتر روزهای هفته، ۳۰ درصد یکی دو روز در هفته و ۱۷ درصد هم کمتر از یکی، دو روز در هفته این روزنامه را مطالعه می کنند.

 

در رابطه با روزنامه ی ایران نحوه ی مطالعه ۲۳٫۱ درصد به طور مرتب و هر روز، ۲۷٫۹ درصد بیشتر روزهای هفته، ۲۷٫۹ درصد یکی، دو روز در هفته و نحوه ی مطالعه ۲۱٫۲ درصد هم کمتر از یکی، دو روز در هفته است.

 

از میان خوانندگان روزنامه ی جام جم هم ۱۸٫۲درصد به طور مرتب و هر روز، ۳۰٫۳ درصد بیشتر روزهای هفته، ۳۷٫۹ درصد یکی، دو روز در هفته و ۱۳٫۶ درصد هم گفته اند که کمتر از یکی، دو روز در هفته این روزنامه را می خوانند.

 

روزنامه های ورزشی هم توسط ۱۳٫۷ درصد پاسخگویان به طور مرتب و هر روز، ۳۱٫۴ درصد بیشتر روزهای هفته، ۳۵٫۳ درصد یکی دو روز در هفته و توسط ۱۹٫۶ درصد هم کمتر از یکی دو روز در هفته مورد مطالعه قرار می گیرند.

 

علت مطالعه ۸٫۹ درصد مردم به روز بودن مطالب روزنامه، ۸٫۹ درصد آگهی و نیازمندی ها، ۷٫۶ درصد تنوع مطالب آن، ۶٫۷ درصد بیان جامع و کامل اخبار و ۶٫۳ درصد هم کسب موضوعات مورد علاقه شان بوده است. به گزارش ایسنا، علاوه بر این، دلایل ۶ درصد دیگر صداقت و بیان واقعیات توسط روزنامه ها، ۵٫۲ درصد کیفیت و محتوای مناسب و دلیل مطالعه ۴٫۹ درصد هم علاقه مندی به مطالعه روزنامه بوده است. در این رابطه ۴٫۶ درصد دیگر از پاسخ ها به دسترسی آسان به روزنامه ها و دلیل ۳٫۵ درصد هم اعتماد به روزنامه بوده است.

 

* کدام بخش ها بیشتر خواننده دارند؟

 

در این میان، مهم ترین بخش های مورد علاقه نیز از جامعه ی آماری پرسش شد؛ نتایج نشان داد ۱۸٫۶ درصد به بخش های حوادث، ۱۵٫۱ درصد موضوعات سیاسی، ۱۳٫۷ درصد موضوعات اقتصادی، ۱۰٫۴ درصد موضوعات اجتماعی، ۷٫۳ رصد موضوعات ورزشی و ۶٫۶ درصد هم خواننده موضوعات فرهنگی روزنامه ها هستند. علاوه بر این ۵٫۶ درصد به تبلیغات و آگهی ها اشاره داشتند، ۶٫۳ درصد دیگر خواننده اخبار روز، ۵٫۳ درصد تیترها، ۲ درصد جدول، ۱٫۴ درصد موضوعات علمی و ۱٫۳ درصد هم بیش از همه خواننده موضوعات پزشکی و بهداشتی هستند.

 

* به کدام روزنامه ها اعتماد می شود؟

 

از میان آن دسته از پاسخگویانی که به روزنامه های قابل اعتماد خود در سطح کشور اشاره داشته اند، نتایج نشان می دهد در میان روزنامه های منتشره ۴۱٫۴ درصد از پاسخ ها به روزنامه ی همشهری، ۸٫۵ درصد ایران، ۷٫۹ درصد جام جم و ۷٫۶ درصد هم به روزنامه ی اطلاعات اختصاص دارد.

 

منبع

نویسنده:

تاریخ:

دسته بندی:

همسايه‌ها
نوشتهٔ بعدی
خلاصه برنامه های «دومین هفته روابط عمومی»
نوشتهٔ پیشین
روابط عمومی در هفته ای که گذشت (۳۴)

نوشته‌های مرتبط

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


سه + 8 =

فهرست