مراقبت های انتشار خبر

خبرنگاران به خبرهایی که از روابط عمومی به خبرگزاری ها و روزنامه ها ارسال می شود اصطلاحا “خبرهای فکسی” می گویند و به گفته آنها نان و آبی در این دست خبرها نیست، فقط زحمت قرار دادن آن روی خروجی خبرگزاری به عهده خبرنگار است.

 

تهیه خبر در روابط عمومی

 

در روابط عمومی ها معمولا برای تهیه خبر، یک یا چند فیلتر برای تأیید، بازبینی و ویرایش احتمالی وجود دارد. در روابط عمومی ما، خبر بعد از تهیه پیش نویس، غلط گیری و برای اظهار نظر، طبق سیکل تعریف شده ـ با توجه به نوع فعالیت سازمان ما که سازمانی تخصصی و پزشکی است ـ برای تصحیح و رفع ایرادات تخصصی، به یکی از مدیران سازمان ارجاع می شود تا تأیید اولیه خبر صورت گیرد. سپس واحد آمار، اطلاعات آماری خبر را بررسی می کند و آن ها را با اطلاعات بانک های اطلاعاتی مطابقت می دهد تا در صورت مغایرت، خبر اصلاح شود. از روی آمار موجود در خبر، نمودار آن ترسیم و فایل آن در دو شکل JPG و PDF روی سایت سازمان آپلود می شود تا در متن خبر از آن استفاده شود.

 

آخرین بازبینی ها قبل از انتخاب گزینه “انتشار” روی قسمت ویرایشگر اخبار وب سایت انجام می شود و بعد از قرار گرفتن خبر روی سایت سازمان، انتشار خبر به صورت ایمیل و SMS به اطلاع خبرنگاران رسانده شود. در این اثنا، جی تاک و قرار دادن تیتر و لینک خبر به عنوان استیتوس جی تاک هم می تواند روشی باشد برای اطلاع رسانی به خبرنگاران باشد. به هر حال هر خبرنگار یک روش برای دریافت خبر را بیشتر می پسندد، برخی SMS، برخی دیگر ایمیل و برای بعضی هم استیتوس Gtalk روش هایی است که خبرنگاران آن را بیشتر می بینند. هر چند به خبرهای روابط عمومی “خبرهای فکسی” گفته می شود اما در روش های نوین اطلاع رسانی خبر به بنگاه های خبری، فکس دیگر جایگاهی ندارد و به لحاظ کندی ارسال (هر چند با Winfax) خریدار چندانی ندارد، نه در روابط عمومی ها و نه در رسانه ها، هر چند هنوز هم بعضی رسانه های ما از همین سنتی ترین شکل دریافت خبر استفاده می کنند!!!!

 

معمولا تهیه یک خبر با شرحی که خواندید در شرایط معمولی بین یک تا سه ساعت زمان لازم دارد. همه این مراحل و این دقت نظرها زمانی به اهداف روابط عمومی نزدیک می شود که تیتر و لید مناسب تری از آنچه در خبر وجود دارد به آن اضافه شود، از سوی دیگر همه این تلاش ها با بی دقتی یک خبرنگار می تواند به هدر رود و خبر هم خوب دیده نشود و در روزنامه ها و صدا و سیما هم انعکاس لازم را نداشته باشد.

 

برای همین لازم است از خبر مراقبت کنیم تا خبر به سلامتی پای به خروجی خبرگزاری ها بگذارد.

 

نکته مهم:

خبری که روی خبرگزاری قرار گرفت، تیری است که از چله کمان رها شده و تصحیح آن فایده چندانی نخواهد داشت، چرا که سایت های خبری مرجع، به صورت لحظه ای پایش می شوند و وب سایت های دیگر که وظیفه کپی کردن خبر از آنها را به عهده دارند، در کسری از ثانیه خبر اول را کپی می کنند و هر نوع تصحیح روی خبر سایت اول، تأثیری در اصلاح خبرهایی که کپی شده اند ندارد.

 

بهتر است با خبرنگاران وب سایت های مهم مثل فارس، ایرنا، ایسنا، مهر، جام جم آنلاین به صورت آنلاین در ارتباط باشیم تا در حین انتخاب تیتر و لید متفاوت از خبری که ما تهیه کرده ایم، به سؤالات احتمالی خبرنگار پاسخ دهیم و بلافاصله بعد از انتشار خبر، جزو اولین افرادی باشیم که که خبر را می خوانیم. به این ترتیب می توانیم در صورت بروز اشکال در تنظیم مجدد خبرنگار، در کمترین زمان نسبت به اصلاح اشتباهات احتمالی اقدام نماییم. داشتن رابطه صمیمی با خبرنگاران و یادآوری دوستانه ایرادات قطعا مؤثرتر از تهدید به تکذیبیه و اصلاحیه است.

نوشتهٔ بعدی
جایگزینی نشریه داخلی با یک اپلیکیشن اندروید و ios
نوشتهٔ پیشین
ارزش خبری “تضاد”؛ محبوب هر خبرنگار

نوشته‌های مرتبط

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • با سلام خدمت آقای حق وردی
    همانطور که پیشنهاد فرمودید داشتن ارتباط خوب و حسنه با خبرنگاران و خبرگزاریها ، بسیاری از مشکلات و نواقص اینچنینی را برطرف خواهد کرد . وانشااله اعتماد و احترام دوطرفه که لازمه فعالیت میباشد همیشه برقرار و مستدام باشد .
    ۲۶/۰۹/۱۳۹۱

    پاسخ
  • سلام بزرگوار – شما واسه این مشکل چه راه حلی داری؟؟؟
    جای که ما کار میکنیم معاون توی نشست خبری یه خبر رو اعلام میکنه تمام خبرگزاری ها و روزنامه ها کار میکنن حتی تلویزیون هم یه قسمت های از مصاحبه اون معاون رو نشون میده بعد وقتی خود ما (روابط عمومی سازمان) خبر رو از روی مصاحبه ضبط شده واحد سمعی بصری برمیداره و توی سایت کار میکنه معاون زنگ میزنه خبر رو تکذیب میکنه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


هفت + = 12

فهرست