مراقبت از ارتباط

به دلیل اینکه به صورت مستمر بعد از انتشار خبر، خبرگزاری ها را برای ارزیابی نحوه پوشش خبر کنترل می کنیم، زمان تقریبی ارسال خبر به صورت ایمیل تا انتشار اخبار ما روی خبرگزاری ها مشخص شده است.

 

به صورت طبیعی بعد از چند بار عدم انتشار خبر در یک خبرگزاری پی می بریم که پروسه ارتباط با رسانه های ما دچار مشکل شده است، روش ارسال خبر ما اشتباهی دارد (که شماره ها و فاکس و ایمیل را کنترل می کنیم) یا خبرنگار تغییر کرده و یا خبرگزاری از کار افتاده!!!

 

دو هفته پیش و بعد از اینکه مدتی اخبار سازمان در یکی از خبرگزاری ها کار نشد، با دبیر سرویس ارتباط گرفتم و موضوع را پیگیری کردم. مشکل حل شد و بعد عذرخواهی از اینکه تغییر خبرنگار را به ما معرفی نکرده اند، موبایل، ایمیل و نام و مشخصات خبرنگار را گرفتم.

 

در مورد مشابه دیگری از هفته قبل و با قطع شدن انتشار اخبارمان در خبرگزاری دیگری، ماجرای تماس و پیگیری تکرار شد. در وهله اول با خبرنگار تماس گرفتم، گفت که مدتی است همکاری خودش را با آن خبرگزاری قطع کرده. با خبرگزاری تماس گرفتم، بعد از ۴ بار جابجایی تماس، موفق به صحبت با دبیر سرویس شدم.

 

دبیر سرویس محترم در جواب اینکه چرا اخبار ما مدتی است در خبرگزاری شان منتشر نمی شود گفت: “بله، خانم … چند وقتی هست از اینجا رفتند” گفتم خبرنگار جدید حوزه ما را معرفی کنید که اطلاعات تماس شان را بگیرم. گفت: “خبرنگار قبلی به ما نگفته بود که اخبار چه حوزه هایی را پوشش می دهد”!!!!

 

یعنی خبرهای ایشان خود بخود منتشر می شده؟! آیا از روی خبرهایی که به نام خبرنگار سابق منتشر می شده امکان نداشت پی برد که حوزه کاری او چه سازمان هایی بوده؟ آیا هماهنگی حضور خبرنگار قبلی برای حضور در برنامه های سازمان هایی مثل سازمان ما به صورت الهامات قلبی به ایشان می رسیده؟!!! و سوال های زیاد دیگری که مجال طرح آنها نیست. من جمله این که از نظر دبیر سرویس محترم، چیزی به نام عقل و منطق هم در فرد تماس گیرنده (من) برای تحلیل جمله ای که گفت وجود دارد؟!

 

بگذریم، با گرفتن نام و شماره همراه خبرنگار ماجرا ختم شد و از امروز هم انتشار اخبار سازمان در آن خبرگزاری شروع شد.

 

نکات جالب این دو پیگیری که انجام دادم:

 

۱٫ حتی برخی دبیر سرویس های خبری هم مانند برخی کارمندها، فقط از سر رفع مسوولیت کار می کنند و به فکر پوشش خبری درست حوزه کاری خود نیستند.

۲٫ در طول مدت کاری ام در روابط عمومی، فقط با دو یا سه دبیر سرویس ارتباط داشتم که از قضا این رسانه ها، بسیار موفق و پیگیر هستند و ارتباط مان هم با خبرنگار و هم با سردبیر کماکان ادامه دارد. ارتباط دبیر سرویس با روابط عمومی های حوزه کاری اش، افت کلاس نیست و نشان دهنده اهمیتی است که به اخبار و روابط عمومی های مرتبط با فعالیت اش قایل است.

۳٫ بالا یا پایین بودن حجم اخبار خبرگزاری شان در مطبوعات و سایر رسانه ها برای آنها اهمیت چندانی ندارد، لذا تلاش زیادی برای کامل تر شدن اخبار ارسالی روابط عمومی ها نمی کنند و بدون جابجایی یک واو، خبر ارسالی روابط عمومی را کپی می کنند. (ما روابط عمومی ها در این قبیل موارد به خوب بودن تنظیم خبر خود می بالیم، اما به نظر من هر چه خبر برای تکمیل و بهینه شدن، بیشتر دستکاری شود نتیجه کار، خبر یا گزارش بهتری است)

۴٫ رشته ارتباط بین روابط عمومی و رسانه بسیار نازک است. با کوچک ترین حرکتی، ـ مثل موارد اخیر که برای ما پیش آمد ـ این رشته پاره می شود، پس دایم باید مراقب ارتباط مان با رسانه ها باشیم.

 

 

پانوشت: اگر یک روابط عمومی، پیگیر عدم ارتباط خبرنگار یک خبرگزاری باشد، مایه حیرت همگان از جمله دبیرسرویس خواهد بود.

نویسنده:

تاریخ:

نوشتهٔ بعدی
به عکاس روابط عمومی توصیه می شود!!!
نوشتهٔ پیشین
با اخبار سوخته چه غذایی می توان آماده کرد؟

نوشته‌های مرتبط

۴ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • منم به نکته ای که گفتید درباره تکمیل خبر روابط عمومی از سوی رسانه ها خیلی اعتقاد دارم ولی دلایل مختلفی داره که این اتفاق نمی افته مثلا سرعت ارسال خبر، حجم کاری بالای خبرنگار که بهش فرصت نمی ده برای تکمیل خبر وقتی بذاره، حتی گاهی که دبیر می دونه خبری روی سایت یک سازمان هست بدون اینکه فرصتی به خبرنگار برای تکمیل خبر بده مستقیما کپی پیست می فرمایند و معمولا چون دبیر در جریان خبرهای روز همه حوزه ها نیست اساسا توان تکمیل خبر رو هم نداره و …

    پاسخ
    • محمود حق وردي
      19 مهر 1390 8:25 ب.ظ

      اتفاقن این موضوع برای خودم هم جالبه که با وجود اینکه خبرنگار ساعت ۹ خبر رو دریافت می کنه،‌ اما قرار گرفتنش روی خروجی ۲ ساعت طول می کشه! این موضوع با مسئله سرعت که شما بهش اشاره کردین کمی مغایرت داره،
      برای من سواله که اگر یه خبر مهمی توی یکی از حوزه ها اتفاق بیفته، ترتیب کارها توی خبرگزاری به چه شکلیه، چون یه وقت هایی مثل سقوط هواپیما توی ارومیه، از زمان ارسال مسیج تا قرار گرفتن خبر ما روی خبرگزاری ها کمتر از ۵ دقیقه طول می کشید، اما الان اگر من یه خبر مهمی که توش آمار خیلی خیلی خوبی هم باشه، میل کنم و مسیج کنم، بیش از یک ساعت طول می کشه.

      پاسخ
      • آمارهای روتین فقط می تونه ارزش “بزرگی ( تعداد و آمار)” رو در بر بگیره و تاحدودی ارزش “تضاد” ولی به نظرم چندان فرقی نمی کنه که مثلا آمار کشته شدگان با سلاح سرد در ۵ ماهه نخست سال روز شنبه اطلاع رسانی بشه یا یکشنبه یا … اما سقوط یک هواپیما یک خبر مهم هست که علاوه بر ارزش بزرگی دربردارنده ارزش تازگی و مجاورت هم هست و به نظرم همین ارزشها به تقویت ارزش”تضاد” هم منجر می شه. واسه همین این خبر داغه و مسلما به خاطر ارزش بالا بازدیدکننده بالاتری هم داره.

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


2 × = شانزده

فهرست