متفاوت بودن یا نبودن، مسئله این است!

بیشتر صحبت از این بود که این بار متفاوت باشیم، بهتر از سال های پیش.
اما مصداقی برای این تفاوت مطرح نمی شد. بحث اساسی در خصوص برپایی یا عدم برپایی نمایشگاه پیش از این مطرح شده بود و تصمیم نهایی، برپایی نمایشگاه بود.
پیشنهادهایی بود مبنی بر اینکه نمایشگاه امسال، با کیفیت بهتر و درخور شأن سازمان باشد.

مشکلات نمایشگاه:
اما چند مشکل وجود داشت. ضیق زمانی، محدودیت فضا، نبود محتوای مورد نیاز برای تهیه بروشورهای اطلاع‌رسانی و مشکلی که بعد از این تصمیم‌ها روی داد، آلودگی هوای تهران و تعطیلات اجباری!
یک مسئله باید مشخص می شد. مخاطبین نمایشگاه ما چه کسانی هستند و با توجه به اینکه سازمان ما، سازمانی حمایتی است، در نمایشگاه سال ۸۸ چه نوع پیامی برای مخاطبین نمایشگاه تهیه می‌شود؟
مخاطبان نمایشگاه:
روی این مسئله به نتیجه رسیدیم که مهمترین مخاطب نمایشگاه، مسئولان و سیاستگذاران، اصحاب رسانه و همکاران و بازدید کنندگان عمومی نمایشگاه هستند.
به زعم کمیته برگزار کننده، حضور مسئولان از این حیث اهمیت داشت که می‌توان با آشنا کردن سیاستگذاران مجلس شورای اسلامی و مقامات استان، خدمات سازمان را به نحو شایسته‌ای، معرفی کرد و بدین وسیله مسئولان در تصمیم سازی‌ها، با شناخت دقیق از خدمات سازمان، مشکلات را مد نظر قرار دهند.
نمایشگاه چه میزان بازدید کننده را به خود جلب می کرد؟ آیا می‌شد با توجه به فضای محدود در نظر گرفته شده، بازدید کنندگان زیادی را به نمایشگاه دعوت کرد؟ مطمئنا این امکان وجود نداشت، اما با دعوت از اصحاب رسانه و خبرنگاران می‌شد پیام نمایشگاه را به همه مخاطبین انتقال داد. از این روی برنامه‌ای برای برگزاری نشست‌هایی با حضور کارشناسان و انتخاب موضوعات تخصصی خدمات سازمان تهیه و تدوین شد. همچنین برنامه‌ای تلویزیونی با همکاری شبکه تهران پیش بینی شد که جلسات هماهنگی این برنامه‌ها با مدیران شبکه پنج، به دلیل تعطیلات ناشی از آلودگی و گرد وغبار هوای تهران، تلخیص شد.
در بسیاری از موارد دیده می‌شود به دلیل اشتغال در سمت‌های اداری و غیر تخصصی، شناخت درستی از تعداد و کیفیت خدمات ارائه شده، در بین همکاران استان وجود ندارد، لذا ضروری است در برنامه ها و بهانه‌هایی از این دست، لختی کنار هم گردآییم و سازمان را بیشتر بشناسیم.
بازدیدکنندگان عمومی نمایشگاه نیز، کسانی بودند که به دلیل موقعیت محل نمایشگاه (شیرخوارگاه آمنه، واقع در خیابان ولیعصر) از نمایشگاه بازدید می‌کردند.

موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های محل برگزاری  نمایشگاه:
قرار گرفتن این مرکز در خیابان ولیعصر و نزدیکی آن به یکی از میادین اصلی شهر، (میدان ونک) به برپایی نمایشگاه کمک قابل توجهی می کرد، زیرا در اطلاع‌رسانی‌ها، دادن نشانی شیرخوارگاه آمنه،‌ کار را آسان می‌کرد. فاکتور مهم‌تر، دیواره طولانی این مرکز در خیابان ولیعصر بود که با طولی برابر ۸۰ متر، فضای مناسبی برای نصب بنرهای اطلاع‌رسانی یا هر نوع استفاده نمایشگاهی، فراهم می‌کرد. اما یک مشکل هم وجود داشت. فضای محدود حیاط این مرکز، با مساحتی به میزان ۴۴۰ متر مربع، ایجاد غرفه‌های متعدد و مانور برای مبلمان نمایشگاهی را محدود می‌کرد.

راه حل:
اولین راه حل اضافه کردن مقداری از فضاهای جنبی محوطه بود. به همین منظور ۸۰ متر مربع از فضای سبز جنبی محوطه برای غرفه کودک و توانمندی گروه‌های همیار معاونت امور اجتماعی در نظر گرفته شد. دوم اینکه با توجه به فضای محدود حیاط شیرخوارگاه آمنه، تصمیم بر آن شد تا حتی الامکان از به کار بردن دیواره میانی غرفه‌ها، جلوگیری شود تا فضای داخلی زیاد محدود و کوچک به نظر نرسد، از همین روی غرفه‌ها، کم، اما با فضایی منطقی و مناسب طراحی شدند، به طوری‌که کوچکترین غرفه مساحتی برابر ۹ متر مربع داشت.

یک قابلیت مهم:
سالن آمفی تئاتر شیرخوارگاه، هر چند ظرفیت محدودی داشت با توجه به همین موضوع و رعایت تعداد میهمانان، به برگزاری برنامه‌های جنبی نمایشگاه، کمک قابل توجهی کرد.

سازه نمایشگاه:
برای سازه نمایشگاه از اسپیس استفاده شد.

تعداد غرفه‌ها:
در آخرین برآوردها و مقدار فضای مفید نمایشگاهی، ۳۵ غرفه ایجاد شد، یک غرفه، مختص فرزندان شهید سازمان (غرفه ورودی)، یک غرفه برای دبیرخانه شورای فرهنگی، دو غرفه ویژه‌ی کارگاه‌های تخصصی، سه غرفه مختص معرفی خدمات معاونت امور اجتماعی، سه غرفه برای معاونت پیشگیری، ۵ غرفه ویژه معاونت توانبخشی، سه غرفه مختص معاونت مشارکت‌ها و یک غرفه نیز برای روابط عمومی در نظر گرفته شد. این غرفه‌ها، غرفه‌هایی بودند که گرداگرد نمایشگاه را تشکیل می‌دادند و در میان این فضای مربع شکل ۸ غرفه برای توانمندی‌های اشتغال و کارآفرینی معاونت مشارکت ها و دو غرفه برای معاینه تنبلی چشم کودکان سه تا شش سال و غرفه جمعیت خیریه تولد دوباره در اختیار معاونت پیشگیری قرار گرفت. در فضای مجاور که از فضای سبز استفاده شد، شش غرفه به توانمندی زنان سرپرست خانوار اختصاص یافت و غرفه کودکان نیز به صورت باز و جانمایی مهدهای کودک در این فضا خدمات خود را به بازدید کنندگان ارائه می‌کرد.

خدمات غرفه‌ها:
در غرفه شهدا، بازدیدکنندگان با ذکر فاتحه به روان پاک شهدای دفاع مقدس، با تصاویر فرزندان شهید سازمان آشنا می‌شدند. ارائه محصولات فرهنگی نظیر کتاب و نوار و سی‌دی‌های قرآن از خدمات غرفه فرهنگی بود. با هماهنگی قبلی معاونت‌های تخصصی، فضای در نظر گرفته شده برای کارگاه در اختیار معاونت‌ها قرار می‌گرفت. کارگاه HIV‌ و هپاتیت، موضوع پیشگیری از معلولیت‌ها، پرورش هوش کودک و ارزیابی هوش، باز توانی بیماران روانی، کارگاه پیشگیری از اعتیاد، کارگاه آسیب‌های اجتماعی و کارآفرینی و کسب و کار از کارگاه‌هایی بودند که در زمان برپایی نمایشگاه برگزار و بازدید کنندگان از آن بهره‌مند شدند که کارگاه آخر (کارگاه کسب و کار به دلیل حجم شرکت‌کنندگان در سالن آمفی تئاتر شیرخوارگاه برگزار شد. در غرفه معاونت پیشگیری، ارائه خدمات مشاوره و پیشگیری از تنبلی چشم پیش بینی شده بود. ضمن اینکه همکاران معاونت امور اجتماعی، معاونت پیشگیری، معاونت توانبخشی و مشارکت‌ها از طریق بروشورهای اطلاع‌رسانی،‌ اطلاعات لازم را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دادند. توانمندی‌های اشتغال و کارآفرینی در غرفه‌هایی نظیر، کارگاه مجسمه‌سازی شهریار، آموزشگاه ساخت طلا و جواهر، ساخت فرفوژه، نقاشی، خدمات نرم‌افزاری، کارگاه ساخت بسته‌های مربوط به هدایای تبلیغاتی و … از غرفه‌های مربوط به توانمندی‌های حوزه اشتغال بود. زنان سرپرست خانوار نیز، در قالب گروه‌های همیار، مصنوعات و تولیدات خود را به بازدید کنندگان ارائه می‌کردند. تولیدات البسه بیمارستانیْ، ویژه اتاق عمل و روپوش‌ها و وسایل یکبار مصرف بیمارستانی، تولیدات تزئینی رومیزی، عکس و توانمندی‌های تهیه عکس های هنری و تبلیغاتی و … از جمله توانمندی‌های گروه‌های همیار بود. اما یکی از پرطرفدارترین غرفه‌ها، غرفه کودک بود. در این غرفه‌، گریم چهره کودکان، بازی با گل و خمیر، نقاشی و … تحت نظارت کارشناسان صورت می گرفت. انجمن‌ مهدهای کودک در برپایی این غرفه‌ها تلاش چشمگیری داشت.

طراحی غرفه‌ها:
با هماهنگی معاونت‌ها برای هر معاونت رنگ اختصاصی در نظر گرفته شد. معاونت مشارکت ها، رنگ یاسی، معاونت اجتماعی، رنگ سبز روشن، معاونت پیشگیری، رنگ زرد و معاونت توانبخشی رنگ آبی را انتخاب کرد. در نهایت بروشور، عنوان و کانتر، کتیبه، بنرهای دیواره و بنرهای ۹۰×۲ همه غرفه‌ها بر اساس این رنگ‌ها طراحی و چاپ شد. در مجموع ۳۴ عنوان بروشور برای معاونت‌ها به چاپ رسید.

برنامه‌های جنبی:
در کنار کار نمایشگاه، چند هنری و تقدیر نیز برگزار شد. تقدیر از فرزندان موفق و دانشجویان ممتاز زنان سرپرست خانوار در دانشگاه‌های دولتی، تجلیل از ۳۰ نفر از توانمندشدگان حوزه اشتغال و کارآفرینی و اجرای یک نمایش با موضوع آموزش‌های پیش از ازدواج از برنامه‌هایی بود که در روزهای برپایی نمایشگاه به صورت جنبی و در آمفی تئاتر شیرخوارگاه برگزار شد. چند افتتاحیه و سخنرانی و بازدید هم در اثنای ایام هفته بهزیستی در شهرستان‌ها برگزار شد.

چند ضعف مهم:
•    به دلیل تعطیلات پیش از برگزاری نمایشگاه ( به دلیل آلودگی گرد و غبار در تهران) وظایف کمیته دعوت به خوبی انجام نشد و در صورتی که زمان طلایی یک هفته مانده به برگزاری نمایشگاه از دست نمی‌رفت، نمایشگاه می توانست میزبان تعداد بیشتری از میهمانان و خبرنگاران باشد.
•    تعداد برنامه‌های هنری در نظر گرفته شده بسیار کم بود. برگزاری برنامه‌های هنری و اطلاع رسانی برای جلب مخاطب به این برنامه‌ها، از ظرفیت‌هایی بود که استفاده نشد.
•    اطلاع رسانی به دلیل ضیق زمانی کم و با توجه به برخی سیاست‌ها با تأخیر آغاز شد.

نویسنده:

تاریخ:

نوشتهٔ بعدی
شما همیشه در حال مصاحبه‌اید
نوشتهٔ پیشین
خدمات سازمان و شبیه سازی در محیط مجازی سه بعدی

نوشته‌های مرتبط

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام
    وب خیلی خوب و جالبی هستش . بهتون تبریک میگم.
    اگر مایل هستین ازتون دعوت میکنم به وب ما هم یه سر بزنید . خوشحال میشم نظر
    ارزشمندتون رو در باره وبمون بدونم .

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


− چهار = 4

فهرست