روزنامه نگاری کشور با سه چالش جدی روبروست

روزنامه نگاری امروز کشور سه گونه سیاسی، رسمی و دولتی را در بر می گیرد

 

تعداد کارشناسان عرصه روزنامه نگاری کشور اندک است و دانش روزنامه نگاری به شایستگی های خود نرسیده است

رسانه یک تعریف بیشتر ندارد و آن هم آزادی بیان است

 

این عبارات، بخشی از سخنرانی دکتر مجید رضائیان در نشست تخصصی آزادی مسئولانه و تعطیلی مطبوعات است که امروز در دفتر مطالعات و رسانه ها برگزار شده است.

 

اما متن کامل خبر به نقل از ایرنا:

 

 

rezaeian_01دکتر مجید رضائیان با اشاره به اینکه روزنامه نگاری کشور امروز با سه چالش جدی مواجه است، گفت: مسائل حقوقی، موکول شدن ممیزی به بعد از انتشار و اخلاق حرفه ای سه چالش مد نظراست.

 

این استاد علوم ارتباطات، روز یکشنبه در نشست تخصصی آزادی مسئولانه و تعطیلی مطبوعات افزود: این نشست به نتیجه نمی رسد مگر اینکه مسائل بدون ملاحظه و بی پرده بیان شود و چالش های برون و درون سازمانی مورد بررسی قرار گیرد.

 

نشست تخصصی آزادی مسئولانه و تعطیلی مطبوعات با حضور جمعی از صاحبنظران، استادان علوم ارتباطات و روزنامه نگاری، شماری از مدیران مسئول مطبوعات، حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد و نمایندگان رسانه ها در مرکز مطالعات رسانه ها برگزار شد.

 

وی در عین حال گفت: روزنامه نگاری خبری و تحلیلی ژانری که در دنیا به آن بسیار بها داده می شود در ایران کمتر مورد توجه است.

 

از نظر وی، چالش حقوقی یعنی اینکه ما در طول این ۳۵ سال هنوز مشخص نکرده ایم که چه قانون جامعی در قبال مساله ای به نام تعطیلی رسانه وجود دارد.

 

وی ادامه داد در واقع همواره با توجه به شیوه نگرش دولت ها، تفسیر از قانون هم تغییر یافته است همواره قانون باید پایدار و اجرایی بماند، همگان از آن تبعیت کنند و این مسئولان هستند که در دوره های مختلف تغییر می کنند.

 

استاد دانشکده خبر اظهار داشت: از جمله دیگر چالش های زمینه روزنامه نگاری در عرصه نشر است که ممیزی باید به پس از انتشار موکول شود و این بدان معناست که ما قبل از هرچیز باید به یک استاندارد سازی رسانه ای رسیده باشیم و نظام آن نیز مشخص شده باشد.

 

به گفته رضائیان مساله سوم و آخر اخلاق حرفه ای است که رسانه های باید به طور حتم در قبال مخاطبان و جامعه پاسخگو باشند.

 

این فعال رسانه ای با انتقاد از موضوع این نشست ˈ آزادی مسئولانه و تعطیلی مطبوعات ˈاظهار داشت: رسانه یک تعریف بیشتر ندارد و آن هم آزادی بیان است.

 

ˈ آزادی هم، آزادی است و پسوند مسئولانه و غیرمسئولانه ندارد، در حوزه مبانی رسانه ها ما با سئوالات فراوانی مواجه ایم؛ که آیا ژورنالیست ما زیرمجموعه فرهنگ است یا سیاست؟ اگر هر یک را بپذیریم کارکردهای رسانه متفاوت خواهد شد.ˈ

 

استاد ارتباطات دانشگاه معتقداست: روزنامه نگاری امروز کشور سه گونه سیاسی، رسمی و دولتی را در بر می گیرد.

 

رضائیان افزود: ما اگر آزادی بیان را از اساس پذیرفته باشیم طبیعتا روزنامه نگاری را در یک میدان بازی خلاصه نکرده ایم که تنها شامل روزنامه نگاری دولتی شود.

 

او ادامه داد: وقتی لایحه احزاب تکلیفش روشن باشد، روزنامه ها هم دیگر نقش احزاب را بازی نمی کنند.

 

به گفته این فعال رسانه ای، مشکل دیگر ما این است که تعداد کارشناسان عرصه روزنامه نگاری کشور اندک است و دانش روزنامه نگاری به شایستگی های خود نرسیده است.

 

وی در عین حال گفت: روزنامه نگاری خبری و تحلیلی، ژانری (گونه) که در دنیا به آن بسیار بها داده می شود در ایران کمتر مورد توجه است.

نویسنده:

تاریخ:

دسته بندی:

همسايه‌ها
نوشتهٔ بعدی
رسانه ها بوق نیستند
نوشتهٔ پیشین
نشست تخصصی «آزادی مسئولانه و تعطیلی رسانه‌ها»

نوشته‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


هشت × = 24

فهرست