انتشار آنلاین خبر در نشست های خبری؛ آری یا خیر؟! (۳)

PR_Online_News02بحث انتشار خبر در نشست های خبری، طی ۲ پُست (۱) و (۲) شروع و پیگیری شد. پُست حاضر پاسخ یکی از خبرنگاران همان نشست خبری  به سؤالات حرفه؛ روابط عمومی و کامنت خانم مرضیه خلقتی، خبرنگار خبرگزاری ایسنا در ذیل لینک یادداشت پیشین در گوگل پلاس است که با اجازه ایشان منتشر می شود. خانم خلقتی ساختار رسانه ها و امکانات تکنولوژیک و برنامه نویسی وب سایت های خبری و حدود اختیارات واگذار شده به خبرنگار را عاملی مهم در تسهیل انتشار آنلاین خبر دانسته است.

 

در ابتدا نظر خانم مرضیه خلقتی را بخوانید: 

 

در اینکه کار اون خبرنگار ـ که خبر را به صورت آنلاین و در حین برگزاری نشست روی خبرگزاری متبوع خود منتشر کرد ـ قابل تحسین هست شکی نیست ولی اگر سوال این باشه که چرا اکثر خبرنگاران ما این کارو نمی کنن و حتی از کار چنین خبرنگارانی عصبانی می شن به دو دلیل بر می گرده: ۱- ضعف عموم خبرنگاران در تایپ همزمان و تنظیم سریع خبرها ۲- ساختار رسانه ها

 

به نظر من مورد دوم (ساختار رسانه ها ) خیلی مهمتر است. من خودم توی نشست های خبری این تجربه رو داشتم که خبرنگار یکی از سایت ها همزمان بخش های مهم خبر را گزینش می کرد و با سرعت بالا تایپ و مستقیما ارسال می کرد. در حالی که من هم که از نظر سرعت تاپپ و تنظیم مشکلی نداشتم اما اولا از طرف رسانه ام اجازه گزینش کردن بخش هایی از خبر را نداشتم و باید خبر را کامل منتشر می کردم که این حجم خبر را بالاتر می برد. دوم اینکه در سیستم خبرگزاری های رسمی معمولا جایگاه خبرنگار و دبیر و سردبیر فرق می کند و این دبیران و سردبیران هستند که قاعدتا باید خبر را ارسال کرده و مسوولیت آن را هم بپذیرند. در نتیجه خبرنگار حتی اگر بخواهد نمی تواند مستقیما خبر را روی سایت ارسال کند. مخصوصا در خبرهای حساس و خبرگزاری هایی که کارشان بیشتر مورد توجه و داوری است، گاهی حتی ارسال یک خبر اشتباه هم عواقب زیادی برایشان دارد پس نمی توانند این ریسک را بکنند که اجازه ارسال خبر را به خبرنگار بدهند و در واقع نمی توانند تا این حد به خبرنگار اعتماد کنند. برای من خیلی جالب است بدانم در این مورد خبرنگار مذکور برای چه رسانه ای کار می کرده که این موانع را نداشته است.

 

و پاسخ دیگر خبرنگار حاضر در آن نشست خبری:

 

۱- استفاده کردن از پاسخ سوالی که خبرنگار دیگری آن را مطرح کرده است آیا مجاز است یا اخلاقی نیست؟

استفاده از پاسخ سوال خبرنگار دیگر گرچه از نظر اخلاقی درست نیست ولی حرفه کار خبری ایجاب می کند که خبرنگاران تمام نکته های ریز را یادداشت کرده و در خبر خود بیاورد ولی اگر خبرنگاری از پاسخ سوال خبرنگار دیگری سوءاستفاده کرد و به نقل از خود آن را در خبر آورد، اقدامش کاملا نادرست و اشتباه بوده است.

 

۲-امکانات تکنولوژیک، سرعت انتشار خبر را توجیه می کند؟

به طرز وحشتناکی امکانات تکنولوژی و پیشرفت روز افزون آن در سرعت انتشار خبر تاثیر دارد و خواهد داشت.

 

۳-دوستی و آشنایی خبرنگاران با یکدیگر چه ارتباطی با هماهنگی در انتشار خبر دارد؟

دوستی خبرنگاران در هماهنگی برای ارسال خبر به هیچ وجه معنی ندارد. خبرنگار باید هوشیار باشد و دوستی را از حرفه خبرنگاری جدا کند. خبرنگار باید طبق سیاست و رویه رسانه خود عمل کند و خبر را به گونه ای که مدنظر خودش و رسانه مطبوعش است انتشار دهد. بنابراین هماهنگی در انتشار خبر کاملا بی معنی است. باید دوستی خبرنگاران جای خود را داشته باشد و انتشار خبر هم جایگاه خود را.

 

۴-آیا قبل از یک نشست خبری لازم است خبرنگاران نسبت به نوع انتشار خبر با یکدیگر توافقاتی داشته باشند؟

توافق در انتشار خبر آن هم در نشست خبری کاملا بی معنی است. نشست خبری یعنی خبرنگار بتواند با تبحر و سرعت عملی که دارد لحظه به لحظه آن را منتشر کند و توافق در این موضوع به ضرر خبرنگاران تمام می شود. در حرفه خبرنگاری این موضوع مفهومی ندارد.

 

۵-آیا در برنامه هایی که خبرنگار به همراه داریم روابط عمومی مجاز است برای نوع پوشش خبری برنامه، برای خبرنگارن خط مشی و باید و نباید مشخص کند؟

پاسخ به این سوال دو جنبه دارد. جنبه مهم و اصلی آن این است که خیر روابط عمومی نباید خط و مشی خبری خبرنگار را مشخص کند در این صورت خبرنگار جزیی از روابط عمومی آن سازمان می شود و این که روابط عمومی خط و مشی را به خبرنگار دهد نشان دهنده ضعف خبرنگار است. خبرنگار متبحر باید کاملا بر حوزه کاری خود اشراف داشته باشد و بتواند به نحو مطلوب برای پوشش خبری برنامه های حوزه کاری خود از خط و مشی رسانه خود استفاده کند. از دیگرسو پاسخ مثبت به این سوال گاهی اوقات می تواند به خبرنگاران کمک کند ولی باید خبرنگار بداند که نباید مطیع سیاست های حوزه کاری خود شود بلکه باید بتواند از روابط عمومی آن حوزه کاری درخواست کمک نماید.

 

۶-روابط عمومی در نشست های خبری که خبرنگاران ضعف اطلاعاتی و کمبود سوال دارند چه کمکی به سازمان و خبرنگاران می تواند داشته باشد؟

از این سوال که در آن نشست خبری آمده باید به این نکته توجه کرد که نشست خبری یعنی این که خبرنگار با انبوهی از سوالات وارد نشست شود و به پاسخ سوالاتش برسد. در واقع خبرنگار باید بتواند در نشست خبری خود رهبری را برعهده بگیرد و آن نشست را به نحو مطلوبی به چالش بکشاند البته با رعایت اخلاق حرفه ای و شئونات.

 

نویسنده:

تاریخ:

نوشتهٔ بعدی
روابط عمومی در هفته ای که گذشت (۱۱)
نوشتهٔ پیشین
روابط عمومی و مسئله ای به نام گرامی داشت مناسبت های فرهنگی

نوشته‌های مرتبط

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • این جور خبرنگارها معمولا به سرعتی که خبرشان را ارسال می کنند به همان سرعت هم تکذیبیه آن را میگیرند.
    اما به نظر من معمولا در سیستم مدیریت محتوای خبرگزاری ها و سایت های خبری، جایگاه خاصی برای خبرنگار در نظر گرفته شده و خبر خبرنگار مستقیما اجازه نشر پیدا نمی کند.
    حتما باید سردبیر آن را تایید کرده و سپس منتشر شود. به نظر من خانم خلقتی قدری تندروی کرده اند.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید


نُه × = 9

فهرست